opampen skrev:Ja, det var tider det! Jag vet att Elfa låg på Holländargatan innan dom flyttade till Industrivägen. Sysslomansgatan var det före Holländargatan?
Jag handlade på Sysslomansgatan 1968 vet jag iaf.
limpan4all skrev:Kabeln till den där lödpennan kan väl knappast vara original?
anrhm skrev:Vad hette komponentaffären i hörnet av S:t Eriksgatan och Karlbergsvägen då?
Jag var dit och handlade i början på 80-talet när jag gick i gymnasiet.
Det var lagom promenadavstånd från skolan.
Det var Axiohm Electronics, hette tidigare Inkox och som från början låg lite längre upp på Karlbergsvägen. Där fans ett ganska stor utbud av komponenter, även byggsatser. Byggde själv ett Mosfet-slutsteg som lät utmärkt. Det fans i tre olika varianter 2x50, 2x100 och 2x250 Watt. Tror att butiken försvann i mitten av 80-talet. Inkox hade även butik i Västerås.
soundbrigade skrev:Och helt nära Surbrunnsgatan/Tulegatan fanns en butik som sålde mycket surplus.
Jag vet inte om vi tänker på samma butik? Men det fans en inte så långt ifrån som låg på Roslagsgatan nära Frejgatan som hette Dival komponent. Där sålde man en del surplus. Det är inte så länge sedan den försvann.
Detta var i slutet på 70-talet. Sedan fanns ju en buti ute i Spånga, men var det en surplusbutik månne. Den sistnämnda hade en katalog bestående av en ringpärm till vilken man fick lösa blad. (Det kan ha varit en Deltron-butik).
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 15 november 2015, 18:45:28, redigerad totalt 1 gång.
Undrar om du inte tänker på Deltron ( Deltron fans även på Valhallavägen) som låg på Tallåsvägen i Spånga? Handlade där själv i slutet av 70-talet. Butiken låg i en villa och nedre planet var butik. En lång trappa upp till kontoret.
Det var tider det. Det fanns knappt ingen elektronikfirma som INTE handlade med privatpersoner. Ferner och Fertronics kunde man handla mycket kul av och uppe i Nekrosen (en polsk jobbarkompis trodde stationen hette så) såldes Harris på en firma, vill jag minnas. Ute t barkarbyhållet fanns en firma som sålde Electronic Arrays processorer och kretsar från Silicon General, vill jag minnas.
Något Philipsaktigt i Värtahamnen hjälpte mig att bränna ett PROM till ett försök att lägga in reklam i TV-spel (arkadspel).
Jag brukar ofta gå i de första kvarteren på kungsholmen räknat från centralen, det finns väldigt många små obskyra butiker där.
Min frisör har en lokal, han klipper för 180 kr, en gång under de tre år jag gått hos honom har det varit någon annan där och klippt sig!
Han har iof en resebyrå för sydamerika parallelt, i samma lokal, men inte heller den verkar dra några större mängder kunder....
Granne med honom är det någon som säljer mobilskal!
Och några kvarter söder ut ligger en orienteringsbutik, 3-4 min från centralstationen.
(Som iof nog säljer det mesta via weben och ute på tävlingar, men lokalen kan ju inte vara för dyr om man behåller den)
Om dessa kan överleva så centralt, så måste det ju gå att driva allt lite mindre centralt där hyrorna bör vara lägre?
Vi hade en liten lokal elektronikbutik i hbg, Meltzer elektronik(?) på 80-90 talet, det kändes inte som hans lager var så stort..
Det som inte var i lager togs hem från bejoken över natten.
Den synliga delen av butik & lager var lika stor som min frisör/resebyros lokal.
soundbrigade skrev:Det var tider det. Det fanns knappt ingen elektronikfirma som INTE handlade med privatpersoner. Ferner och Fertronics kunde man handla mycket kul av och uppe i Nekrosen (en polsk jobbarkompis trodde stationen hette så) såldes Harris på en firma, vill jag minnas. Ute t barkarbyhållet fanns en firma som sålde Electronic Arrays processorer och kretsar från Silicon General, vill jag minnas.
Något Philipsaktigt i Värtahamnen hjälpte mig att bränna ett PROM till ett försök att lägga in reklam i TV-spel (arkadspel).
Ja, jag menar det! Man mins den tiden med ett stänka av nostalgi! Du kommer kanske ihåg Gösta Bäckström som många privat personer handlade hos. Tror det var på Ankdammsgatan i Solna. Det fans en firma ute i Hägersten, Bjällervägen i Västertorp som hette HN Elektronik som sålde en hel del både linjära kretsar, TTL, Cmos, Processorer bl.a. 68-serien, Trafos, mätinstrument mm. Jag har faktiskt kvar katalogen från 1981 (nostalgiker som man är).
bästa gökström, jag menar gösta bäckström blev väl uppköpt av ericsson om man inte minns fel ? tror han/dom tillverkade grejer åt ericsson och sen köpte dom hela klabbet.
kan blanda ihop saker dock, men jag har för mej det.
har iaf en del nya komponenter i GB-påsar liggandes fortfarande.