Kondensatorer
Kondensatorer
Hej
Min tv har gått sönder. hat kollat alla spänningar på korten. 1 av korten levererar bara 5 v och det står på kortet att det skall vara 15v. Det jag kan se på kortet är att några kondensatorers hölje har typ krympt. Brukar ju kunna se på dessa att dom är trasiga när dom buktar ut. Är det dessa det är fel på tro? Bifogar en bild.
Min tv har gått sönder. hat kollat alla spänningar på korten. 1 av korten levererar bara 5 v och det står på kortet att det skall vara 15v. Det jag kan se på kortet är att några kondensatorers hölje har typ krympt. Brukar ju kunna se på dessa att dom är trasiga när dom buktar ut. Är det dessa det är fel på tro? Bifogar en bild.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Kondensatorer
Höljet krymper oftast om den sitter i närheten av en värmekälla
Typ effektmotstånd, kylplåt mm. Då mår inte lyten så bra
Men skriv modell/fabrikat så blir det mycket lättare att hjälpa
Typ effektmotstånd, kylplåt mm. Då mår inte lyten så bra
Men skriv modell/fabrikat så blir det mycket lättare att hjälpa
-
Ja byt ut dom, alla elektrolytkondensatorer dör förr eller senare pga torkande elektrolyt. Ju varmare det är desto fortare går det. Buktande kondensatorer kommer av internt övertryck och det beror på en dålig elektrolyt eller överspänning oftast.
- lillahuset
- Gått bort
-
Den blå krympslangen på den längs ner till vänster har definitivt krympt för så kan den inte sett ut från början.
- lillahuset
- Gått bort
Men själva aluminiumkannan ser väl bra ut.
Oavsett vilket, elektrolyter är problemkomponenter.
Oavsett vilket, elektrolyter är problemkomponenter.
-
Som sagt, elektrolytkondensatorer har två stora problem, expanderande elektrolyt, eller dunstande elektrolyt i båda fallen sjunker kapacitansen eller ESR ökar, Resultatet är att dom "slutar" att fungera såsom avsett.
Båda sakerna hänger samman med gummiproppen som skall stänga inne elektrolyten, om den är för tät stiger trycket för att vätgas kan inte komma ut, är den inte tillräckligt tät dunstar elektrolyten....
Båda sakerna hänger samman med gummiproppen som skall stänga inne elektrolyten, om den är för tät stiger trycket för att vätgas kan inte komma ut, är den inte tillräckligt tät dunstar elektrolyten....