Routa USB 2.0
Routa USB 2.0
Hej.
Behöver tips på var man kan hitta info för att beräkna PCB ledningarna för en USB2. Jag ska bara dra D+ o D- mellan en usb hona och usb hane samt lägga på esd/OV skydd.
Använder 2 lagers kort. 1,6 mm tjockt. och koppartjocklek är 1oz
Behöver tips på var man kan hitta info för att beräkna PCB ledningarna för en USB2. Jag ska bara dra D+ o D- mellan en usb hona och usb hane samt lägga på esd/OV skydd.
Använder 2 lagers kort. 1,6 mm tjockt. och koppartjocklek är 1oz
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Re: Routa USB 2.0
"PCB impedance calculator" gav denna länk: http://www.multek.se/engelska/engineeri ... lculator-2
Jag vill minnas att impedansen ska vara 90Ohm på diffparet.
Jag vill minnas att impedansen ska vara 90Ohm på diffparet.
Ja det ska vara 90, ska bara uppnå det också
..
ska kolla länken tack
Dock är jag osäker på vilken dielektrisk konstant som gäller vanlia epoxi kort från Itead studio. Kunde inte hitta ngt på deras hemsida

ska kolla länken tack
Dock är jag osäker på vilken dielektrisk konstant som gäller vanlia epoxi kort från Itead studio. Kunde inte hitta ngt på deras hemsida
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Där var ett antal sidor till att välja på ifall denna inte funkar tillfredsställande.
En kvalificerad gissning är väl att det är FR4, det kanske går att googla fram nått generellt?
En kvalificerad gissning är väl att det är FR4, det kanske går att googla fram nått generellt?
-
45 mil ledare med 2 mil iso på 1,6mm FR4...
21mil ledare och 6mil iso på ett 0,5mm FR4 laminat med 17,5um koppar.
EDIT: Ändrat från 1,5mm till 0,5mm i andra exemplet som resultat av en felskrivning
21mil ledare och 6mil iso på ett 0,5mm FR4 laminat med 17,5um koppar.
EDIT: Ändrat från 1,5mm till 0,5mm i andra exemplet som resultat av en felskrivning

Senast redigerad av limpan4all 13 november 2015, 16:13:30, redigerad totalt 1 gång.
På ett så tjockt kort med två lager är det inte lätt att få till rätt impedans. Ledarna behöver vara väldigt breda och väldigt nära varandra, osäkerheten i tillverkningen kommer gör att du inte får någon bra tolerans på impedansen.
Om jag inte hade tillgång till mer än två lager så skulle jag chansa och bara dra typ 0,4mm breda ledare 0,2 ifrån varandra eller nått. Impedansen blir fel men det kanske funkar ändå och du får vettiga ledare. Liksom 1mm breda 0,05mm från varandra är inte vettigt.
Kan du göra tunnare kort så gör det, då går det att få till. Gör du 1mm-kort så kan du köra på 0,7mm ledare och 0,1mm separation, men 0,7mm är lite brett. Gör du ett 0,5mm-kort så kan du köra på 0,35mm ledare och 0,1mm separation.
Om jag inte hade tillgång till mer än två lager så skulle jag chansa och bara dra typ 0,4mm breda ledare 0,2 ifrån varandra eller nått. Impedansen blir fel men det kanske funkar ändå och du får vettiga ledare. Liksom 1mm breda 0,05mm från varandra är inte vettigt.
Kan du göra tunnare kort så gör det, då går det att få till. Gör du 1mm-kort så kan du köra på 0,7mm ledare och 0,1mm separation, men 0,7mm är lite brett. Gör du ett 0,5mm-kort så kan du köra på 0,35mm ledare och 0,1mm separation.
- Mathias@Åland
- Kontakt:
Saturn PCB Design Toolkit är ju ett ganska trevligt gratisprogram annars för diverse mönsterkortsrelaterade beräkningar.
Ohhh den så trevlig ut. Gillarr mycket.
En fråga till.
Hur nära kan jag vara med andra ledare/plan som är på samma plan?
En fråga till.
Hur nära kan jag vara med andra ledare/plan som är på samma plan?
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Får för mig att du kommer få 7mil mellanrum och 21mil bredd på 1.6mm kretskort.
Edit: 22mil var det visst.
Edit2: klarar iteadstudio...
Edit: 22mil var det visst.
Edit2: klarar iteadstudio...