Vad heter standarden för laptops laddkontakter?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Nerre

Vad heter standarden för laptops laddkontakter?

Inlägg av Nerre »

Det finns ju en rätt ny standard där man har ett tunnt stift i mitten och så är det kontakt både på utsidan och insidan av "hylsan" så att säga.

Men vad heter de? Jag fick med mig två gamla skärmar hem från ett skrotskåp på jobbet som skulle tömmas (LG L1980Q), de ska ha en lös strömförsörjning på 12 V 3 A men jag behöver veta vad det ska vara för kontakt också...

Jag har googlat som en galning men hittar inte rätt... Jag vill minnas att det finns en wikipediasida om kontakterna t.o.m. men kommer inte in på rätt spår.

Typ sån här rund alltså (jag bara tog en random från Kjells hemsida, vet inte om det är rätt mått).
Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Vad heter standarden för laptops laddkontakter?

Inlägg av Icecap »

Det finns olika storlekar, till min HP laptop behövs en LUAK (7,4x5,1), jag har även en LUAA (6,5x1,0) liggande.
Nerre

Inlägg av Nerre »

LUAK och LUAA är vad jag förstått beteckningar för ett visst märke av adaptrar. Ett annat märk heter Z-adapt eller nåt sånt.

Men det ska finnas en standard som säger vilka spänningar (och strömmar?) som gäller för en viss typ av kontakt. Eller minns jag fel där?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det håller jag inte med om! Min adapter är INTE en sådan men en LUAK passar till den och i laptop'en!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men det hjälper inte mig att få reda på vilken kontakt det ska vara till 12 V 3 A...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

EIAJ heter standarden väl?
elabbe

Inlägg av elabbe »

EIAJ-05 enligt de mått som går att hitta för din modell, 6.5x4.4mm.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Hmm, EIAJ-04 verkar ju matcha spänningen bättre (det står ju 12 V 3 A på skärmen). Jag får rota fram skjutmåttet och mäta.

Kör EIAJ med kommunikation på mittenpinnen? (Min tanke är ju att köra en PSU till bägge skärmarna och alltså bygga sladden själv, men det lär ju skita sig om det måste sitta nåt som snackar på mittenpinnen... )
elabbe

Inlägg av elabbe »

Tror inte du behöver lägga någon som helst vikt vid spänning. 6.5mm-kontakter t.ex. används till höger och vänster till olika styrkor, bl.a. 19V på bärbara datorer. Jag kan sätta en slant på att det är 6.5x4.4.

Jag har själv försörjt prylar genom en sockerbit till sådana "pin-kontakter", utan någon kommunikation och det har fungerat. Bärbara datorer är det enda jag stött på som är kinkiga över originalladdare.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Poängen är ju att jag trodde att standarden var lite tydligare specad så att man utifrån spänningen kunde avgöra vilken kontakt som behövs. Så man slipper ta fram skjutmåttet och sen hoppas att man mätt rätt. Det är ju inte säkert att de plastdelar man kommer åt att mäta på har samma mått som längre in i kontakten.
elabbe

Inlägg av elabbe »

Nej, 7.4mm-kontakten från HP t.ex, som de använder på 18.5-19.5V har jag hittat exakt samma på skärmar för 12V.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Mittenhålet verkar vara 1,4 mm, stora hålet 7,4 mm, men mellangrejen verkar ligga runt 3,4 mm...

Det lutar då åt den där 7,4 mm HP-kontakten kanske? För EIAJ-05 ska väl inte ha så stort ytterhål?

Den längst ner i den här tabellen?
https://en.wikipedia.org/wiki/Coaxial_p ... connectors

Men då matchar inte hålet för pinnen riktigt, men iofs så kan hålet vara 1,4 mm för en 1 mm pinne. Men mittengrejen verkar vara fel då...

Jag som trodde jag skulle bli klokare av att mäta:)

Verkar dock som om delen kontakterna sitter i går att skruva loss, då kanske man kan byta kontakten...
elabbe

Inlägg av elabbe »

Som sagt, söker man på kompatibla nätadaptrar till skärmen du nämner har de 6.5x4.0-4.4mm. De får utmärkt plats i hålet du mätt upp till 7.4x3.4. Det brukar inte vara så snug-fit att ytterdiametern är exakt samma. HP:s hona är ca 7.6 ytter och 5mm inner.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag lyckades aldrig hitta några mått på kontakten när jag sökt, hittade flera dussin nätdelar men det stod bara att de passade till den modellen och på bilden var det oftast inte rätt nätdel utan det var en "illustrativ" bild på en nätdel.

Men då ska jag testa med en sån kontakt.
Skriv svar