Nybörjarfrågor CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
hundberg

Nybörjarfrågor CNC

Inlägg av hundberg »

Hej!

Har suttit och läst igenom en hel del trådar, guider osv men har inte direkt fått svar på det jag undrar.

Har ett projekt på gång, enkelt förklarat en svarv modell större, diametern på det som svarvas är från 500mm till 2000mm. Behöver bara 2 axlar ( eventuellt spindelrotation)
Det är inga större krav på noggranhet kan tilläggas, +-2mm räcker gott och väl!
Har tänkt att få till cnc styrning på denna. Vilka mjukvaror klarar diametern? Mach3 verkar vara det som är mest dokumenterat, men jag har inte sett några max-mått (om det nu finns)

Vad är det för styrkort som man ska använda? Även här finns det ju tydligen en uppsjö(med mer eller mindre lustiga kinesiska reklamfilmer), vad är det bästa/enklaste?
Vore väldigt bra om det fanns lite in/ut på det, fast mach3 kan väl kommunicera med modbustcp läste jag nånstans, nån som provat det?

Vars köper man servomotorer och drivare? Har inte full koll på vilken effekt som krävs, men jag har en gammal skrotad liknande maskin jag kan kolla på.
Vad ritar man upp i för program på enklast sätt? Det är inga avancerade grejor som ska göras, men det är viktigt att ritprogrammet är hyffsat enkelt att lära sig.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Krauser

Re: Nybörjarfrågor CNC

Inlägg av Krauser »

Har handlat lite hos http://www.jbcnc.se/en/
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Är det mekaniska färdigt så att det bara är styrningen/elektroniken du behöver hjälp med?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Du har alltså en manuell svarv som ska konverteras?
hundberg

Inlägg av hundberg »

Ok, ska kolla där!

Det mekaniska är i sin linda kan man säga, men det är rätt enkel modifiering som krävs där.
Det tillkommer iof lite mer saker, nån plc ska dit och diverse luftventiler och sånt.

Det är en krats, används för att slipa(kratsa) bort slitbanor på däck vid regummering.
Påminner dock mycket om en svarv i sin funktion fast istället för att skära är den en ~20kw motor med knivar som fräser bort materialet..
Ska ta en bild på spektaklet vid tillfälle så får ni se vad det handlar om, men typ såhär: http://imsfabrication.com/foto/otr/Page14.jpg
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Man kan ju misstänka att du behöver rätt så kraftiga servon till en dylik maskin.

Hur styrs rörelserna i nuläget?
Med trapetsgängade skruvar?
hundberg

Inlägg av hundberg »

Jo, det går väl egentligen inte så värst tungt, men jag har ju inget att jämföra med.
Handvevas i dagsläget, är nog trapetsgäng i den. Blir att byta ut allt mot kulskruvar.
Det finns ingen riktig rak z axel, den sitter så den går med radie mot en mallplatta så det blir ett nytt bord för zaxeln.
Hade tänkt köra med skenor med kullagrade överfall, inte gratis men det går lätt!
H.O

Inlägg av H.O »

Kulskruv känns som överkurs på en sån typ av maskin. Visst, de ger betydligt högra verkningsgrad än trapetsgängade dito men frågan är om det är värt det.

Hur "stora" motorer du behöver beror ju dels på hur tungt det är att mata men lika mycket på hur fort det måste gå. Gissar t.ex att du till skillnad mot i en svarv eller fräs inte kommer behöva så hög snabbtransport utan du gör en positionering och en "arbetsrörelse" sen är det klart (?).

När det gäller mjukvaran så finns det i princip inga begränsningar på längen på de olika axlarna. Hårdvarumässigt klarar du dig nog med att köra över parallellporten om du hittar en lämplig dator men vill du ha lite mer "industriliknande" prylar så ska prylarna från CSLabs (för Mach3) vara bra (den här kanske kan passa). 24V I/O osv, inte mycket annat på marknaden som HAR det av nån anledning. Billigare alternativ är Ethernet Smoothstepper, PoKeys eller KFlop men då krävs det kringkomponenter för att ansluta till 24V I/O. För LinxuCNC är det nog i första hand prylar från MesaNET som används, de har en uppsjö med olika kort som kan kombinerad beroende på vad du ska göra.
hundberg

Inlägg av hundberg »

Trapetsgäng skulle tänkbart funka, men det känns som att den extra kostnaden med kulskruv är väl investerade pengar när man liks bygger.

Det blir ganska många arbetsrörelser, annars får man kass yta + att det går extremt tungt att ta stora skär. Hur löser man utväxlingen på bästa sätt, finns det några
lämpliga växlar eller är det kedja och drev som är gäller? Vill ju inte ha en massa glapp i onödan..

Nästa sak är att det som ska bearbetas till en början kan ha ganska ordentliga storleksvariationer. Går det lösa med ingångskorten att (snabb)matning sker tills en extern signal ges, sen körs resten som vanligt. Det är inte ovanligt med +-20mm på diametern...

Kontrollern i länken såg onekligen ut som exakt det jag är ute efter!
DAP

Inlägg av DAP »

Kul med annorlunda projekt.
Behöver du planetväxlar så har jag 2 stycken hyffsat stora liggandes.
Har för mig dom är 10:1 i utväxling.

Lägg gärna upp bilder på maskineriet.

Lycka till
Skriv svar