Magnet dc brush motor - styrning
Magnet dc brush motor - styrning
Vill kunna styra hastighet på en sån här
http://flademotor.en.alibaba.com/produc ... motor.html
ifrån en dator. Hur gör man det enklast?
http://flademotor.en.alibaba.com/produc ... motor.html
ifrån en dator. Hur gör man det enklast?
Re: Magnet dc brush motor - styrning
Använda RTS och/eller DTR på RS232 port eller USB<->Serial dongel. Häkta på lämpligt transistor som styr relä. Koppla motorn på relä-slutningarna.
Tack, är lite för novis. Skulle du orka skicka lite länkar på lämpliga transitorer/relä?
Sajdak:
Det som opatagio anger är inte hastighetsstyrning! Det är av/på.
Så frågan är: Vad menar du med "Styra hastigheten"?
* Är det av/på som är intressant?
* Eller ska det vara flera olika hastigheter?
Det som opatagio anger är inte hastighetsstyrning! Det är av/på.
Så frågan är: Vad menar du med "Styra hastigheten"?
* Är det av/på som är intressant?
* Eller ska det vara flera olika hastigheter?
Helst möjlighet till att ha olika hastigheter, är det för komplicerat räcker av på.
Antar att jag måste omvandla AC till DC och sen kontrollera DC spänningen på något sätt?
Antar att jag måste omvandla AC till DC och sen kontrollera DC spänningen på något sätt?
Det är en DC motor som kan köra på 220V. Denna spänning är ganska hög och man ska vara mycket noga med kopplingar, ledningsval och dragning osv.
Jag antar att du ämnar att köra med 230Vac som drivspänning och det ska i grunden nog gå bra, det är bara att lägga en likriktarbrygga mellan - men INGEN glättningskondensator!!!
Hastigheten borde nog kunde skötas med en dimmer.
Sedan kommer detta att välja hastighet. Det ska ske från en dator men har du 230V in på grejerna måste datorn isoleras från motorstyrningen. Detta är inget större problem men exakt sätt beror på hur många hastighetsnivåer som behövs.
En seriell port har två handskakningsutgångar, dessa kan enkelt användas med hjälp av t.ex. SSR (Solid State Relay, halvledarrelä) och man kan då välja 4 hastigheter varav en borde vara stopp.
Ska det vara mer avancerat går det utan större problem (tycker jag) att styra mellan 1% och 100% men det börjar antingen kosta en del pengar eller innebära programmering och rimligt avancerat elektronik.
Jag antar att du ämnar att köra med 230Vac som drivspänning och det ska i grunden nog gå bra, det är bara att lägga en likriktarbrygga mellan - men INGEN glättningskondensator!!!
Hastigheten borde nog kunde skötas med en dimmer.
Sedan kommer detta att välja hastighet. Det ska ske från en dator men har du 230V in på grejerna måste datorn isoleras från motorstyrningen. Detta är inget större problem men exakt sätt beror på hur många hastighetsnivåer som behövs.
En seriell port har två handskakningsutgångar, dessa kan enkelt användas med hjälp av t.ex. SSR (Solid State Relay, halvledarrelä) och man kan då välja 4 hastigheter varav en borde vara stopp.
Ska det vara mer avancerat går det utan större problem (tycker jag) att styra mellan 1% och 100% men det börjar antingen kosta en del pengar eller innebära programmering och rimligt avancerat elektronik.
Tack!!
Så om jag fattar dig rätt en eller liknade för att göra om AC till dc och sen en dimmer/ relä för att styra spänningen? Spelar det någon roll om dimmer/relät sitter på AC eller DC sidan?
https://www.elfa.se/sv/likriktarbrygga- ... simi=100.0
Så om jag fattar dig rätt en eller liknade för att göra om AC till dc och sen en dimmer/ relä för att styra spänningen? Spelar det någon roll om dimmer/relät sitter på AC eller DC sidan?
https://www.elfa.se/sv/likriktarbrygga- ... simi=100.0
Det är inte bara en dimmer och likriktarbrygga som behövs! Du ska kunde styra dimmern från datorn och där börjar det bli dyrt eller besvärligt.
Och var man placerar dimmern beror på dimmern.
Och var man placerar dimmern beror på dimmern.
Ok, styra dimmer eller relä från dator har jag rätt bra koll på, det är mer spänningen jag är lite osäker på.
Hade i bästa fall hoppats på att det skulle finns en färdig produkt för att styra motorer via RS 232 eller USB.
Men var Elfa produkten rätt tänkt?
Hade i bästa fall hoppats på att det skulle finns en färdig produkt för att styra motorer via RS 232 eller USB.
Men var Elfa produkten rätt tänkt?
Likriktarbryggan var OK - men lite väl tilltagen.
Motorn drar 500W, vid 220Vdc blir det 2,3A och vid likriktat (pulserande) 230V blir det toppar på 3,2A.
Men bryggan tål detta och mycket mer till så den duger helt säkert.
Motorn drar 500W, vid 220Vdc blir det 2,3A och vid likriktat (pulserande) 230V blir det toppar på 3,2A.
Men bryggan tål detta och mycket mer till så den duger helt säkert.
Motorn är till 220Vdc. Om man likriktar 230Vac utan glättningskondensator blir energin motsvarande 230Vdc.
Men lägger man till glättningskondensator blir den laddad till ~230V * rot(2) = 325V. Och det är ju en "aning" mer än motorn gillar...
Men lägger man till glättningskondensator blir den laddad till ~230V * rot(2) = 325V. Och det är ju en "aning" mer än motorn gillar...