Koppla pins på 4N33?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
morfar68

Koppla pins på 4N33?

Inlägg av morfar68 »

Hallå där!

Jag har återupptagit min ungdomshobby och behöver nu lite hjälp. För att minska risken för störning i datorn så har jag tänk använda mig av en optokopplare vid namn 4N33 för att ta ut signalen som visar att hårddisken arbetar (pin 39).

Vad jag lyckats luska ut hittills är att man kopplar in signalen via ett motstånd på pin 1 (anod) och jordar pin 2 (katod). Pin 3 har ingen användning, pin 5 är +5V (kollektor) och pin 4 är utsignal (emitter).

Frågan är då: vad gör jag med basen, pin 6? Ska den ha matningsspänning eller ska den inte kopplas in alls? Någon som har ett förslag? Avancerade gissningar och vilda spekulationer mottages också!

Datablad kan ni hitta här: http://www.datasheetcatalog.com/datashe ... 4N33.shtml

Jag tror inte det spelar någon större roll vilken tillverkare ni tittar efter och de jag har är märkta "944F" (Förutom 4N33 då förstås :roll: )
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

??

på de flesta moderkorten finns ju redan denna funktionen!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

tecno:
Men bara för *en* hårddisk.
Med morfar68's idé så kan man ju ha en lysdiod för varje hårddisk utan att blanda in moderkortet. Tycker det verkar praktiskt.

Har kikat på databladet. Tyvärr brukar jag inte använda de optokopplare som har en "extra" transistor, så jag har tyvärr ingen lösning.
Användarvisningsbild
morfar68

Inlägg av morfar68 »

Jo det är sant. Men om man som jag gillar att plocka med datorn (läs: fippla med sånt jag inte begriper mig på) så vill man att alla hårddiskar ska ha varsin liten lysdiod och jag har 4 hårddiskar. Dessutom vill jag se om jag kan klara av det.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Vad gör de med basen i databladet ?

Min gissning är att du inte behöver ansluta den alls,
men att man kan lägga på en "bias" om man vill justera
optokopplarens punkt där den switchar. Annars är det ju
lysdioden som "lyser" på basen, så att säga...

Nej, jag har inte kollat databladet... :-)

Eller, jo, det har jag, jag hade en kopia på min maskin.
Jag tror fortfarande som ovan.

> Tyvärr brukar jag inte använda de optokopplare som har en "extra" transistor,

En Darlington koppling ger bara högre Hfe, d.v.s "förstärkning" och
brantare överföringskurva.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

då svarar jag att de flesta HDD.n har en egen aktivitets lysis, haka på där

Svar på basen = kopplas ej in
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

tecno: Äldre hårddiskar ja, men inte nyare. Annars sitter jag med 5st mycket ovanliga hårddiskar ..från Maxtor och Seagate. :)
De som sitter monterade i mina datorer har inte heller någon lysdiod på hårddisken.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Hoppas det kan vara till hjälp:

Bild
Från Madmodder.
Användarvisningsbild
morfar68

Inlägg av morfar68 »

Tack Zeus!

Och alla andra som svarat hittills. Den bilden har jag sett nånstans tidigare och därav min idé. Jag har tänkt mig att placera 4N33 efter 1N4148 dioderna. Förresten, Zeus, vet du om bilden visar kontakterna ovan- eller underifrån? Jag gissar att det är ovanifrån...
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Alla kontakter och kablar ska vara märkta. Bara att leta märkning alltså.
Användarvisningsbild
morfar68

Inlägg av morfar68 »

Har kollat lite på kablar och sladdar men kan inte hitta någon tydlig märkning, ska kolla på HDn vid tillfälle. Ordnar sig nog. Om inte annat så var det nån som sa "Friskt kopplat, hälften brunnet".

En annan fråga; om jag minns rätt så blir utgången inverterad efter en transistor.Stämmer det även för Darlington?
Användarvisningsbild
morfar68

Inlägg av morfar68 »

Det tog lite tid men nu har jag gjort kretsen enligt beskrivning/bild ovan.

Tyvärr accepterar inte datorn denna brutala behandling av kablaget. Någon som har testat eller sett detta i funktion hos någon?

Kretsen funkar på labbplatsen är jag använder en återfjädrande kontakt som manuell pulsgivare men inte när den är monterad. Jag får ett svagt sken i den ena dioden men datorn hittar inte diskarna...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

IDE-kablar till hårddiskar brukar tåla ganska mycket. Det enda jag märkt är att det kan bli glapp vid kontakterna. Eftersom sladdarna sitter fast i gaffelliknande metallbitar så kan man ibland få kontakt(!) igen genom att hålla i sladden och dra lite försiktigt i kontakten.

Men jag tror nästan mer på att du har råkat blanda ihop pin2 med pin39. Pin1 brukar vara vid den röda markeringen på kabeln. Annars står det nästan alltid på hårddiskens kontakt, eller på moderkortets IDE-kontakt i datorn.

Hm, jag fick nästan lust att bygga och testa detta. :)
Skriv svar