Nybörjar-krets?! cykel-belysning+blinkers

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xarvox

Nybörjar-krets?! cykel-belysning+blinkers

Inlägg av xarvox »

Hej alla!
Jag är en glad amatör med väldigt begränsad kunskap men tycker inte att det borde hindra mig! :-)
Jag tänkte be er som har mer kunskap än undertecknad att läsa min plan här nedan och sen komma med synpunkter och konstruktiv kritik.

Projektet är att byta ut den arduino som idag styr blinkers och fram-& bak-ljusen på min cykel till en helt analog krets.
Det blir alltså styrning av blinkers, positionsljus samt bromsljus och helljus.

Med positionsljus menar jag vanlig fram- och bak-lykta från detalj-handeln, så som lagen kräver, med en modifikation av kreten i lampan.
Jag planerar att koppla in ytterligare en resistor, parallellt med den befintliga till lysdioderna och koppla in/ur den extra resistorn med en transistor.
Transistorn ska jag styra via en hallsensor i broms-handtagen och detta ska då förhoppningsvis ge ett skarpare sken i bakljuset när bromsen aktiveras.
"Helljuset" fram fixas på samma vis, fast med strömbrytare på styret.

Broms-sensor måste konstrueras och installeras i hydrauliska bromshandtag, jag har köpt ah3144 hall sensorer och 3x2mm neodym för detta.

Blinkerskretsen däremot är ett huvudbry som jag troligen inte löser förrän jag har fått mina IC-kretsar..

Jag vill ju gärna använda en symetrisk cykel på blinkersen (lika länge tända som släckta) men det är visst svårt med en 555..
Men jag har hittat en sida som beskriver hur man gör, dock får jag inte den kretsen att funka på 123d.circuits.com ..
https://electrosome.com/astable-multivi ... 555-timer/

Jag antar att det är simuleringen som kör ihop sig och kretsen funkar i verkligheten, men jag kommer ju ändå inte vidare med resten av blinkers-kretsen...
Nån som kan bekräfta?

Strömkällan kommer iaf bli ett li-ion batteri på 3 celler som jag har liggande, med några LM2596 step-down buck-moduler som ska stå för den nödvändiga omvandlingen.
Jag "behöver" i vart fall 5V ut till framlyktan, 3V till baklyktan, 12V till blinkersen, 5v 1A max till mobilen, samt 5v 0,5A till högtalaren.
Varför ska man göra det lätt för sig?? :)

Jag har försökt hitta något vettigt program för att rita upp och simulera kretsar av den ovan antydda omfattningen men jag hittar inget som känns hanterbart för en elektronik-okunnig..
Är det någon som har några andra förslag än det online-baserade verktyget 123d.circuits?
Miramithe

Re: Nybörjar-krets?! cykel-belysning+blinkers

Inlägg av Miramithe »

Angående blinkerskretsen finns flera lösningar, till detta rekommenderar jag något som heter "multivibrator", varför? För jag tycker den är både snygg och lätt att lära sig. http://2.bp.blogspot.com/-zgtT-osyiQE/T ... istors.GIF

Googla på det så här du en fin oscillerande krets.
xarvox

Inlägg av xarvox »

Det känns ju helt snurrigt till en början att bara ena sidan av kretsen skulle vara aktiv åt gången..
Wikipedia-artikeln om multivibratorer hjälpte mig knäcka nöten, men rent logiskt ville jag först hävda att strömmen går båda riktningarna samtidigt, som en förgrenad bäck.

Men jag blir inte riktigt klok på all fack-terminologi på wiki-sidan...
Får en sådan krets en stabil cykeltid, oberoende av batteriets laddning?
Eller kommer blinkers-frekvensen att sjunka märkbart över en urladdning?
Är det samma "problem" med en 555-krets?

Jag tror jag har blivit lite väl kär i konceptet 555-blinkers för att överge det för multivibratorer,
tanken var ju att använda blinkersen som ett projekt för att lära mig 555 och IC..

Men jag är ödmjukt tacksam för tipset Miramanthe!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om du ändå har step-down till annat så kan den ju även driva multivibratorn.

Frekvensen påverkas en del av spänningen, men påverkan är inte enormt stor.
Skriv svar