NiMH-batterier 2015

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
JanErik

NiMH-batterier 2015

Inlägg av JanErik »

GP ReCyKo och Eneloop har ju länge hållit ledningen. Nu har ju iaf Eneloop Pro-serien med en ny kemi som ger 2500 mAh jämfört med gamla 1900 mAh. Däremot ska de bara gå att ladda 500 gånger jämfört med 1000 för de gamla.
Vilka ska man tro är att föredra då, blir Pro snabbt sämre så de ändå går ner mot 2000 mAh?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: NiMH-batterier 2015

Inlägg av grym »

kollat på ikeas batterier med?

hittils har dom funkat lika bra som eneloope
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

JanErik skrev:GP ReCyKo och Eneloop har ju länge hållit ledningen. Nu har ju iaf Eneloop Pro-serien med en ny kemi som ger 2500 mAh jämfört med gamla 1900 mAh. Däremot ska de bara gå att ladda 500 gånger jämfört med 1000 för de gamla.
Vilka ska man tro är att föredra då, blir Pro snabbt sämre så de ändå går ner mot 2000 mAh?
Sök på dessa på candlepowerforums , ficklampsnördarnas site.Dom kör tester på allt som kommer
xxargs

Inlägg av xxargs »

Hur många har verkligen kört över 500 cykler innan batteriet kasseras av tex ålderdom. - det är daglig cykling i ungefär 1.5 år ungefär.

Sedan slutar inte batteriet tvärt att fungera efter 500 cykler - utan gränsen är när man går under 80% av ursprunglig kapacitet eller vad som nämns i databladet.

Kalender-åldringen och dess resulterade högre inre resistans med tiden är tyvärr en realitet, och jag skulle nog säga att de flesta slår i åldringtakets kapacitetsminskning (som accelereras betydligt av snabbladdningar) innan man ens är i närheten av cyklingstaket i antal räknat.

Det som jag tycker är viktigare är att den håller laddningen bra när den ligger i förvaring - samt att eneloops vita håller ca 0.1 Volt/cell högre spänning i urladdning gentemot många noname inklusive Varta, och denna 0.1 Volt/cell skillnad är mycket viktig när det gäller när utrustning börja larma för låg batterinivå och när den verkligen stänger av sig.

Man har ingen nytta av 2.5 - 3 Ah-batterier om utrustningen tycker att spänningen är för låg och stänger av innan man ens har använt 1.5 Ah...

Det är stor skillnad mellan olika fabrikats sk. "ready to go"-batterier - där är Sanyo/Panasonic och GP ligger klart bäst till (och i nämnd ordning) och resten är i stort sett andraklassens batteri. Väldigt mycket är beroende på hur metallhydrid-delen är gjord.

På en bättre laddare med separata individuella och oberoende styrda laddhållare så är det snarare regel än undantag att samtliga 4 Eneloop-cellerna blir klara och avslutad laddning inom 30 sekunder intervall från första till sista batteriet när de laddas från tomt status medans med Vartas batterier kan det vara över 20 minuter mellan första och sista batteriet i batterisetet.

Det märks att det är kvalitet på Sanyo och det skulle inte förvåna mig att samtliga celler i 4-packet kommer från samma tillverkningsmaskin med tanke på jämnheten mellan exemplaren.

Har ingen aning när det gäller Ikeas batterier - men har de patent-licens för samma metallhydrid-delen som Sanyo/panasonic så kan de batterierna vara mycket väl vara bra.
JanErik

Inlägg av JanErik »

Jo, det har jag märkt med mina också, det är inte många minuters skillnad mellan dem när de blir färdiga. Likadant med både ReCyKo och Eneloop.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Jag har kört eneloop i ett par år. Körde special-testläget på laddaren, då laddar den ur och upp batterierna tre gånger. Mina fem år gamla eneloop av den äldre modellen har fortfarande 1950 mAh i kapacitet. Jag tror inte heller man ska vara rädd för att de har märkt batterierna med "bara" 500 laddningscykler, de kommer att hålla i många år ändå.

Köpte några kinesiska eneloop kopior BTY Enesuper med märkeffekt 2250 mAh. De är ungefär lika gamla och lika mycket använda men kommer bara upp till 1500 mAh. (Dock: Jag hade inte laddare med exakt mätning när jag skaffade dessa, så de kan ju teoretiskt ha varit lika trötta från början).

En reflektion till är att det är rätt stor skillnad på olika laddare. Det verkar som om min förra laddare (nån modell av Vanson, minns inte exakt modellnummer) inte laddade batterierna helt fullt utan kanske bara till ca 85% eller så. Flera batterier som jag trodde var på väg att kasseras har kommit igång igen efter att jag kört ett par laddcykler på den nya laddaren. Opus BT-C3100 V2.2 för övrigt.

Ikeas laddningsbara är nog de mest prisvärda, och helt ok, har inte mätt upp kapaciteten på dem än dock.
Eneloop är ganska dyrt. Men för den som verkligen behöver de där extra 400 mAh. Egentligen är det smartaste att ha en uppsättning batterier till.
xxargs

Inlägg av xxargs »

om man kikar på kurvorna hos candlepowerforums när det gäller NiMh-batterier av olika typ

Så ser man där att Eneloops vita har ca 0.1 Volt högre spänning under urladdning än GP recyko vid samma strömmar (de testade upp till 10 ampere). 'vanliga' generation 1 NiMh-batterier (de som är helt tomma efter 2-6 månader av självurladdning och är den vanligaste typen av NiMh - speciellt de som är märkt 3000 - 3300 mAh på en R6:a) har ännu en smula lägre urladdningsspänning.

I många fall har det ingen betydelse men i vissa fall som tex. kameror kan det vara det som avgör om det går att ta 20 Kort (varav det börja varna för dåligt batteri efter tionde bilden) på en 3000 mAh GP-batteri (Orange modellen) eller 200 bilder på en Eneloop vita på 1900 mAh, av just orsaken att det är 0.4 Volt högre spänning under last med 4 batterier och går inte in batterivarnings och 'batteri slut'-läget innan batterierna verkligen är ganska så tomma.
JanErik

Inlägg av JanErik »

Det är precis det viktiga för mig också, använder dem främst i batterigreppet och speciellt vid video har det tendens att börja blinka rött ganska snabbt. I blixten märks det skillnad i uppladdningstid.

Har ReCyKo från 2012 och de funkar fortfarande helt bra, dock förvarade halvladdade i kylskåpet när jag inte använder dem.
Skriv svar