Två frågor Styra relä via Arduino och styra Arduino med relä

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Glattnos

Två frågor Styra relä via Arduino och styra Arduino med relä

Inlägg av Glattnos »

Jag har två frågor eftersom jag ska förbättra min plasma-skärare lite.

1. Jag vill kunna styra två relän med min Arduino. Jag gör det redan men har köpt ett reläkort på eBay med två relän som är anpassat för att styras med microcontrollers. Problemet är att det som reläet ska styra är skärning av/på och reläet dras när styrsignalen dras låg. Jag vet hur man får det att fungera men hur säkert blir det? Jag måste alltså sätta utgången på Arduinon hög och dra den låg när plasman ska skära. Reläkortet kommer matas med samma 5V-matning som Arduinon. Finns det risk att reläet dras om spänningen till Arduinon försvinner men finns kvar till reläkortet?
Jag vet att det fungerar men är lite fundersam på om reläet kan triggas om man startar om eller gör reset på Arduinon.

2. I plasma-aggregatet finns det funktion för "OK TO MOVE" som verkar fungera som ett relä, två stift kortsluts när det är "OK TO MOVE". Det står "5A@250VAC/30VDC" vilket jag antar är max som det "reläet" kan belastas med. Frågan är: Kan jag bara koppla GND och en ingång på Arduinon till stiften på plasman eller ska man sätta in en optokopplare eller något liknande?

Reläet som jag vill styra ser ut som detta:
Bild
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Re: Två frågor Styra relä via Arduino och styra Arduino med

Inlägg av orvar-e »

Jag har också köpt sådana reläkort, det sitter optokopplare på ingången så den är galvaniskt skild från din arduino. Du behöva inte oroa dig för att den drar vid noll spänning, för den vill ha spänning för att trigga.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Tackar för svaret, då provar jag att köra så :tumupp:

Någon som har någon fundering på fråga nr2?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Om du inte använder arduinon till något annat i skärmaskinen skulle jag hoppa över den.
Använd istället din ok to go signal för att styra reläerna på en gång utan att gå omvägen över arduinon.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Hur menar du? Vilka reläer ska "Ok to move" signalen styra?

Förenklat fungerar det såhär(det är egentligen lite mer som händer):
Arduinon läser G-koden och när den kommer till M03 så triggar den reläet för att starta lågan samt stannar och väntar, när lågan har kommit igång och skärningen startar så skickar skär-aggregatet "Ok to move" till Arduinon som då fortsätter i G-koden.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Ok! Då behövs tydligen både arduinon och reläkortet. Låter konstigt skärmaskinens styrsystem brukar kunna tända lågan och sköta det själv.
Men strunt i det.

Reläkontakten i plasman (ok to go) är ju galvaniskt isolerade redan så du behöver inte någon extra galvanisk isolation med optokopplare. Koppla bara som du skrev.
Fast reläkontakten som du använder är inte riktigt avsedd som signalkontakt utan är avsedd för större strömmar. Den är då självrensande men signalströmmarna kommer inyte att vara nog för att rensa kontakten. Fast den kommer nog att leva länge som det är. Så koppla in det så.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Okej, då kör jag så :) Du har förmodligen rätt angående att reläet är lite overkill för att sköta låga på/av och därför inte kommer att rensa sig så bra, möjligen sluta fungera med tiden. Dock lätt att felsöka ifall reläet börjar krångla så jag kan testa.
Jag misstänkte att "OK to move" signalen redan var anpassad för digital signal i maskinen men att den är specad 5A@250VAC/30VDC känns lite konstigt, eller?

Såhär ser det ut i schemat i manualen:
Bild

Eftersom maskinen är hemmabyggd så funkar inte allt riktigt "som det brukar" :D
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Tänkte bara meddela att det funkar klockrent. Reläet fungerar bra förutom att det kan klicka till en gång när man spänningssätter arduinon. Kan kanske bero på att arduinon inte "vaknar" och sätter utgången samtidigt som reläkortet får spänning. Det gör dock inget.
Att köra "OK to move" signalen rakt in i arduinon utan opto eller liknande funkar utmärkt.
Skriv svar