Ska elfa flytta?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ViktorSigg

Re: Ska elfa flytta?

Inlägg av ViktorSigg »

Jag håller med! Farnell är nog det stället jag handlar mest på nu för tiden, då det är riktigt bra leveranstider, bra priser och framför allt bra lagerhållning.
Dom ger jag gärna pengar!
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Men deras hemsida är kass, tycker jag. Det kan vara en vanesak.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Även vårt jobb har övergett Elfa och numer hamnar ordern oftast hos DigiKey eller Farnell. DigiKey har ju rättså bra gräns för fri frakt också.
Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning »

Tänkte jag skulle kolla ELFA's nya hemsida efter flytten. Rena katastrofen, särskilt på
prisuppgifterna. En enkel slanganslutning (SMC) anges dels för 27:- per styck och samtidigt
på raden under "Ditt Pris - SEK 4 693,75" för ental. 10+ och 100+ har inget pris alls.
Aldrig i helvete att jag deltar i det lotteriet. "Beställ och se vad priset blir i efterskott!"
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Snart är nog Elfa i graven såsom de beter sig.
qx5

Inlägg av qx5 »

ELFA verkar inte ha gått med vinst sedan 2012 och moderbolagets Distrelec Sweden AB ekonomi ser värre ut. Huvudbolaget Distrelec AG ligger utomlands. Synd att en epok går i graven.
Användarvisningsbild
ebfr
Kontakt:

Inlägg av ebfr »

Allt mellan antenn och jord verkar vara mest luft!

Beställde 3 artiklar den 2/11, alla fanns tillgängliga inom 24 timmar (!) Jag trodde att det betydde att jag kunde hämta dem i butiken i Solna iaf. den 4/11.
När jag kollade orderstatus (när jag lyckades logga in) så stod det att orderdatum var den 3/11 :shock:
När jag kollade den 5/11 så var orderdatum 4/11 :shock: :evil:
elfaskit.JPG
Jag ringde och frågade varför men fick inget bra svar, damen i telefonen blev sur och gav mig skulden för att butiken kanske inte skulle finnas kvar snart :humm: :?

Hur som helst, har ännu inte fått varorna eller ens meddelande om varför. :cry: :evil: :evil: :evil:

Har handlat hos ELFA sedan 1968 men nu får det nog räcka för min del.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Har inte beställt sedan hemsidan ändrades förra helgen. Men innan dess har jag köpt enklare komponenter veckovis. Många beställningar har jag gjort precis innan kl 17:00 och mottagit på förmiddagen dagen efter. Farnell brukar ha samma snabba leverans medan Digi-Key tar ytterligare minst en dag.

Sedan har jag råkat ut för mest fel från Digi-Key. Har hänt vid ett par tillfällen senaste två åren att förpackningar innehållet fel komponenter. En gång var en påse märkt resistorer men vid mätning visade det sig vara kondensatorer. Senast var det märkta resistorer ner trycka i en påse med annan märkning.

Dock har jag köpt majoriteten via Digi-Key men alla distributörer gör fel. Samtidigt har de aldrig allt jag önskar vanligtvis. Det blir nästan alltid beställningar från alla tre när jag väl ska bygga något.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Sedan ett par år tillbaka kommer dom flesta leveranser av komponenter ifrån RS istället för ELFA efter man la ned affären i Mölndal.

/// Marcus
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Är det någon som kan upplysa mig om dom har kvar utförsäljningsavdelningen på nya hemsidan, jag hittar nämligen inte den?
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

"Vi gör just nu en lagerrensning till sista Oktober" stod det i annonsen, slut för den här gången alltså.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Sidospår: Den här typen av lagerrensningar och liknande vore rätt bra om de fanns med i nån slags kalenderfunktion här på forumet. Jag missade rensningen den här gången. Kanske på ett sätt bra för att hejda mitt skrotsamlande, men samtidigt så har jag faktiskt haft god nytta av en del grejer jag köpte vid någon tidigare rensning så det hade varit trevligt att kunnat fynda lite.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Lite mycket begärt att någon annan skall sitta och underhålla en sådan lista här och så fantastisk var inte den senare utförsäljningen.

Prenumerera på Elfas nyhetsbrev och lägg en minut varje vecka på att läsa det, då får du info i god tid och flera påminnelser om deras utförsäljningar och kampanjer.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Vet inte hur det var senast, men formatet på tidigare webutförsäljningar var ju grymt jobbigt, typ ett excelark med artikelnummer och pris, och
nån otroligt förenklad beskrivning av varan, inga kataloglänkar eller något, så man fick sitta och cutnpejsta i all evighet, och inte nog med det,
ibland var det grejer som inte fanns i katalogen längre så övrig beskrivning saknades.

Nån gång när jag tror jag var sjukskriven(?) så satt jag och plöjde hela listan och la en beställning på rätt mycket prylar, allt från
skruvar till HS-trafos som hade kostat 2-300 och nu kostade 20 öre(!), men det som jag tror var bäst var högeffektmotstånd för en bråkdel
av ursprungspriset, jag köpte typ ett hundratal av kanske 10 värden för kanske en femtiolapp, ursprungspriset var väl tusenlappar..

Sen har jag faktiskt inte ORKAT plöja listorna, jag tror till och med att dom plockade bort den viktiga infon om ursprungspris ur excelfilen då ?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

För några år sen var det excelfil och jag tyckte att det var rätt smidigt. Fast då tittade jag på såna saker som t.ex. NiCd-batteripack för batteridrivna elverktyg, kablage VGA/DE15 - 5*BNC, USB-parallellport och diverse sånt som egentligen inte är komponenter utan "annat". Den typen av grejer behöver ju ingen särskilt tydlig beskrivning för att man ska veta om det över huvud taget är något av intresse att läsa på mer om eller inte.

P.S. vi är ju ett forum fullt av engagerade personer, det behöver kanske inte vara en specifik "någon" utan var och en kan kanske trycka in tips om olika saker av intresse? Jag tänker även på sånt som t.ex. radioamatörloppisar och liknande.
Skriv svar