Tack Ropa!
Detta var mycket roligt att läsa!
Läste på om Sziklai-par som CFP tydligen heter på engelska Wikipedia.
Mycket intressant för jag vinner en Vbe samtidigt som Beta sägs vara densamma (dvs produkten).
Rätt betydelsefullt dels om man ska leverera mycket ström dels om man, som jag, vill köra vid låg spänning.
Problemet jag har med min nuvarande krets är annars mest:
Svinget sjunker märkbart vid belastning vilket det inte borde göra då jag just nu har typ 10mA genom LED (och via två strömgeneratorer, kan man väl se det som? Där den övre liksom mest är DC-biaserad som strömgenerator men är också optimerad för hög förstärkning ty Rc är den nedre strömgeneratorns extremt höga utgångsimpedans) vilket är en hel magnitud mer än vad BDX-paret behöver. Jag fattar heller inte riktigt vad som händer med LED och BDX-basströmmarna speciellt om "strömgeneratorerna" diffar.
Jag tror att LED stryper transistorerna för mycket så att inte ens, en rätt rejäl ändå, motkoppling hjälper dvs att trissorna inte kommer upp i deras normala transkonduktans, vad tror du?
Det här är egentligen det enda problemet jag har nu för obelastat räcker prestandan (>0,5W@6V).
Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare.
Jag vet att jag kan ta bort tre komponenter dvs R11-13.
R11&R13 går bort för att dämpningen nu ändå är så liten (10%).
R12 går bort för att där skickar jag ju inte in nåt längre (relik).
Jag vill nog ändå ha kvar mina Darlington för jag gillar BDX33/34, det har jag alltid gjort (de är dessutom av typen TO220 dvs de tål 2W utan kylfläns, det gör inte TO128 typ BD139/140).
T3-4 är noga valda för att passa Röd LED med mycket liten rest över emittermotståndet (~1,6-1,4=0,2V) och denna lilla rest gör att jag pp tappar max 0,4V vilket får anses okej pga stabilitetskrav.
Om jag envisas med BDX får jag således ett tapp på c.a 4Vbe+2*0,2V=4*0,7+2*0,2=3,2Vpp (=>maxsving vid 6V: 2,8Vpp).
Jag vet dock inte om jag kan räkna dom övre 0,2V som ett tapp men dom nedre är det definitivt (kan nog kappa bort dom övre om inte annat även om kondingen blir stor).
Det käcka med Darlington som T3-T4 är att dels tappar man inget mer (så det behöver man inte bry sig om) dels blir basströmmen löjligt låg (Beta~30000) och eftersom jag f.n ska driva 10mA så skulle en t.ex BC546B formellt behöva typ 10mA/200=50uA vilket är <<Ic i diffsteget.
Så visst, BC546B/556B räcker MEN det funkar inte med röd LED längre (jag har precis lärt mig älska LEDs som zenerdioder

) dvs om BC-trissan skulle nyttjas så får jag nästan antingen använda två dioder (Ure=1,4-0,7=0,7) vilket är mer än tre gånger så mycket eller Si+Ge (0,7+0,3-0,7=0,3) eller Si+Schottky (0,7+0,4-0,7=0,4).
Jag tycker inte det blir lika bra!
MVH/Roger
PS
Som T4 skulle man kunna ha en typ BC556B men då tycker jag mig behöva en nivåskiftning (som nu utgörs av R11&R13 och som med nuvarande Darlington tom kan tas bort). Fast jag är mycket osäker på hur noga det är med denna DC-matchning och vad motkopplingen egentligen är kapabel till.