Bifogar schema på min senaste dellösning.
Jag är en envis rackare och tänker att "Fan, det ska gå att lösa utan diffsteg".
Så jag har lagt allt mitt krut på att försöka få slutsteget att fungera "Stand Alone".
Men ärligt talat, det går inte för mig
Iom att jag nyttjar en strömgenerator (T4) i kollektorkretsen hos drivsteget (T3) så får jag genast en extrem förstärkning (speciellt, har jag lärt mig, pga Re).
Open loop är denna förstärkning runt 200 gånger (före R16).
Min tanke med denna nygamla krets var att jag inför en potentiometer (P1) för att sätta båda kollektorströmmarna exakt lika (och därmed Vcc/2 ut).
Detta går men det driver...
Kortvarigt har jag i alla fall Vcc/2 ut DC-mässigt och mha en AC-kopplad feedback så kan jag få ner AC-förstärkningen till nära 1 samtidigt som nollgenomgångsdistorsionen är helt borta
Om det inte vore för att DC-nivån ut nu tycks driva något, trots att jag slimmat P1 till 4k7, så funkar egentligen min mätförstärkare nu som jag önskar.
Vid 6V får jag alltså typ 2Vpp ut (som förväntat).
Vid 9V får jag sen typ 5Vpp ut (också som förväntat).
Bandbredden är sedan lite väl bra, 380kHz
MVH/Roger
PS
Funderar på om inte en mångvarvig pot för P1 vore bättre? Dock märker jag att när man rattar på P1 så räknar min DVM nån tiodels mV åt gången. Bara räknar och räknar i typ 10s innan den stannar. Detta sker för varje gång jag sätter en LED-ström som liksom tippar förstärkaren åt endera hållet.
R18 fungerar annars hyfsat för stabilisering av Udc. Dock kan den per definition inte sätta Vcc/2 för båda matningarna (eftersom refspänningen är konstant). Det blir inte bra men R17, C7 och R18 ihop blir bättre. Körde förresten R18 alena en gång och fick närmare 50ggr förstärkning i det kritiska läget då utgången hölls nära Vcc/2.
Jag har också provat att bypassa övre strömgenerator (T4) med en resistor mellan kollektor och Vcc. Tänkte att den där strömgeneratorn den är bra att ha när spänningen över resistorn är större än vad T4 kan ge. Men detta funkade inte alls. Närmast kom jag med 390 Ohm som dock gjorde att utsignalen, med default-signalen från min fina kinesiska signalgenerator (dvs trekant), blev olinjär modell "intryckt från sidorna" (eller om den var utbuktande, jag kommer inte ihåg

).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.