240v/50Hz vs 220v/60Hz kan man använda elmaskiner mm.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jocke.cc

240v/50Hz vs 220v/60Hz kan man använda elmaskiner mm.

Inlägg av Jocke.cc »

Som topic undrar jag vad som händer och vad som är känsligt när man tar med sig elektronik från Sverige till Asien som i mitt fall har 220volt 60Hz. Det handlar om Filippinerna och jag har sökt här men hittar mest om 110v/60Hz(USA).

Laddare till mobilen samt laptopen var inga problem men sen har frågan kommit upp om både det ena och andra, tvättmaskiner, ugnar och elmaskiner liksom borr och slipmaskiner tex. En del säger att deras borrmaskin har brunnit när de kört den med 220v/60Hz. Låt oss leka med tanken på att spänningen är stabil på 220v men kan variera kraftigt på utsatta ställen långt från kraftkällorna.

Vet att när man ändrar Hz på en 3-fasmotor så ändrar man hastigheten men funkar en 1-fasmotor likadant?
Användarvisningsbild
YD1150

Re: 240v/50Hz vs 220v/60Hz kan man använda elmaskiner mm.

Inlägg av YD1150 »

Värmeelement lär inte ge några problem om det är en bimetalltermostat i den.
En borrmaskin med kolborstmotor (universalmotor) går lika bra på 60Hz.
Tvättmaskin bör fungera men om det är ett mekaniskt programverk (som bestämmer olika tvättprogram)
som drivs av en liten synkronmotor så kommer tvätten att bli färdig fortare. :)
Tvättmaskinsmotorer är ofta en asynkronmotor eller med universalmotor med kolborstar
(de sistnämnda brukar vara högvarviga ~10000rpm).
Ett generellt svar är svårt att ge, måste kika i maskinen först för att se vilken sorts motor det är.

1-fas asynkronmotorer kommer att ändra varvtal till ett högre, hur mycket är svårt att veta.

Synkront varvtal för en 2-polig motor för 50Hz är 3000rpm, för 60Hz blir det 3600rpm.
Det asynkrona varvtalet ligger något under, säg 2800-2950rpm för en 2-polig motor vid 50Hz.

Vanliga tunga "järnkärnetransformatorer" har inte några direkta problem med högre frekvenser så de går
att köra på med som vanligt.

Generellt är det att med lägre frekvens så behövs:
1. större järnkärna (area) i transformatorn
2. fler "lindningsvarv" med koppartråd - mer koppar ger dyrare transformator.

Flygplan har ofta 400Hz för att få mindre och lättare transformatorer.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

En asynkronmotor för 240V 50Hz kommer nog inte hålla i längden. Dels kommer varvtalet som sagt öka vilket gör att den drar en större ström för att uppnå detta varvtal, dels är spänningen lägre så det behövs ännu större ström.
Användarvisningsbild
DaXiong

Inlägg av DaXiong »

Själv hade jag lämnat eller sålt tvättmaskinerna och ugnarna jag hade i Sverige och köpt nya i Filippinerna men det är jag det...
Jocke.cc

Inlägg av Jocke.cc »

Tack för bra svar. För mig är det också självklart att inte ta med skrymmande maskiner över halva jordklotet men ni ska veta att det som säljs i Filippinerna ofta är av låg kvalité, ska man ha bra kvalité så kostar det mångdubbelt mot vad man får ge i Sverige därför frågan om just den här typen av maskiner. Konstigt nog är även elektronik dyrare där trots närheten till länderna där det tillverkas.
qx5

Inlägg av qx5 »

Ta med en frekvensomformare (VFD) ?
Jocke.cc

Inlägg av Jocke.cc »

Vi diskutera just det i reseforumet om frekvensomformare! Har ni nån länk till någon eller får man bygga själv?

Jag kommer behöva en del elmateriel då jag ska bygga hus på filippinerna så småningom och tänker då ta med
elcentral och svenska eluttag från sverige. Finns en del andra som gjort det då det är relativt billigt och bra kvalité
här i Sverige samt att det är svårt att få tag i motsvarande saker där. Skulle en svensk elektriker se ett hus där så
skulle denne nog svimma. Ofta har de bara 2 kablar in, en fas och en jord till centralen som är säkrad till 60 amp sen är
uttagen säkrade till 25amp.

3-fas förekommer inte i privathus och som jag kanske skrivit kan spänningen variera mellan100-300volt på de värst
utsatta ställena och elavbrott är mer regel än undantag. Finns de som har nån sorts säkerhet, tror det måste vara en batteribackup
för att inte elektronikprylarna ska gå sönder. Många har även bensin alt dieseldrivna generatorer som backup.

Det som drar ström där är framförallt AC och fläktar sen det vanliga, belysning tv, datorer. Spisarna är uteslutande gasdrivna.
Ugn har jag ej sett någon mer än en vedeldad. Elen är förhållandevis billig där, ca 300kr/månaden. Varmvattenberedare har
bara de lyxigaste husen men behövs knappt då man ofta har tank på taket för att få tryck på vattnet. En vattenpump skulle
behövas men är långt från alla som har.

Ursäkta lite offtopic men lite info så ni vet vad jag har att slåss mot. Fördelarna väger ändå mot nackdelarna att bo i detta annars fina land vintertid.
qx5

Inlägg av qx5 »

Vilka är fördelarna? förutom att man får pilla fritt med elinstallationerna..

Apropå VFD så finns det färdiga. Kolla blocket, tradera och eBay (e-bait?).
Går att bygga själv men det verkar nästan onödigt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om det är okej att släpa grejer från ett tredje land så kan det vara bra att veta att "tyngre" laster i t.ex. USA ofta är avsedda för 240V 60Hz, d.v.s. de matas med fas och "motfas". Vissa kan vilja ha en mittnolla men då rör det sig vad jag förstått om matning till små laster såsom motorn i timern i ett torkskåp eller liknande och om sådant faktiskt behövs så går det väl att skapa nollan med en liten trafo. Se givetvis upp så att polariteten blir rätt så att du inte skapar 330V... Jag gissar att detta bara förekommer på äldre utrustning, idag är väl allt elektroniskt styrt i den mån det alls är någon styrning att tala om, och den elektroniken har förhoppningsvis universalnätdel som matas via 220-240V-matningen.

I USA finns för övrigt två varianter på trefas. Den ena är 120V fas-nolla och 208V fas-fas. Nackdelen är den låga spänningen för sådant som annars oftast matas med 240V. Den andra varianten är 240V fas-fas och på en av de D-kopplade lindningarna på trafon så har man ett mittuttag som ger nolla/jord. 120V-laster kan då endast kopplas på den fasen, medan de andra två faserna endast driver 240V-laster. Denna koppling gör att 240V-utrustning såld i USA faktiskt behöver ha isolering för att klara mer än 120V mellan inkommande strömförande ledare och jord/chassi. Därmed bör det det sannolikt vara elsäkerhetsmässigt okej att mata en sådan apparat med nolla och en fas med 220-240V till nolla.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Om vi tänker det omvända. T ex en kolborstfri enfasmotor gjord för 60Hz, funkar den lika bra med 50Hz?
Jocke.cc

Inlägg av Jocke.cc »

Nu är det högaktuellt då en vän till mig som byggt ett litet hotell här i Filippinerna, hon har köpt en tvättmaskin specad 230v 50hz och är rädd den ska brinna. Jag undrar mest över elektroniken i maskinen, om det är elektroniskt programverk vet någon hur det funkar och vilken spänning det går på? Kanske omöjligt att svara på om ni inte vet exakt vilken maskin det är.

Mvh Jocke
Skriv svar