Hallå hallå, sitter med ganska många fabrikstillverkade led-slingor som varit batteridrivna eller saknar transformator. Finns det något bra sätt att lista ut vad man ska driva en slinga med utan att montera isär och kolla hur dom är konstruerade, går det mäta sig till på något sätt? Skulle vilja kunna driva dom med transformator som man har liggande.
Tack för svar!
Hur lista ut drivspänning/ström på färdiga led-slingor?
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 17 november 2014, 17:26:56
Re: Hur lista ut drivspänning/ström på färdiga led-slingor?
Steg 1 är väl att utgå ifrån det befintliga. Är det en slinga med en batterihållare är man ju ganska bra på väg - men riskerar samtidig att elda upp skiten om man bara fläskar på, många av dessa billiga batteridrivna slingor använder batteriernas interna motstånd som strömbegränsare.
Men annars är det väl bara att koppla till en ställbar strömförsörjning och skruva försiktigt upp. Bäst är att ha strömbegränsning på också. Då kan man se när slingan börjar lysa och sedan mäta spänningen, då kan man snabbt avgöra i vilket härad de befinner sig.
Men annars är det väl bara att koppla till en ställbar strömförsörjning och skruva försiktigt upp. Bäst är att ha strömbegränsning på också. Då kan man se när slingan börjar lysa och sedan mäta spänningen, då kan man snabbt avgöra i vilket härad de befinner sig.
Re: Hur lista ut drivspänning/ström på färdiga led-slingor?
Annars kan ju man ta multimetern och mäta framspänningsfallet över den, då den förmodligen ändå skall ha konstant ström.
Eller lägga ett 10Ks motstånd, mäta spänningen över motstånd och slingan, sedan med ett variabelt aggregat öka spänningen tills dess att man får ström genom motståndet, då vet man rimligen vilken drivspänning slingan skall ha (dvs framspänningsfallet över slingan).
Därefter kan man lägga på spänningen, och öka strömmen till lämpligt värde, på lämpligt sätt.
Eller lägga ett 10Ks motstånd, mäta spänningen över motstånd och slingan, sedan med ett variabelt aggregat öka spänningen tills dess att man får ström genom motståndet, då vet man rimligen vilken drivspänning slingan skall ha (dvs framspänningsfallet över slingan).
Därefter kan man lägga på spänningen, och öka strömmen till lämpligt värde, på lämpligt sätt.