Lödövningen (8X8X8 RGB LED kub)
Lödövningen (8X8X8 RGB LED kub)
Nytt projekt.
Börjar med att lista lite ingående prylar (inte alla) får vi se om folk har koll på vad det skall bli.
(Dessutom är kameran på vift just nu)
1st 25cm X 25cm svindyrt kretskort
200 st småsignal transistorer
730 st motstånd
25 st skiftregister (8-bit)
8 st P-Channel MOS-FET
och 512 st (hemligt)
Sammantaget så fick jag det till att man kommer göra ~4500 lödningar innan det e klart.
Börjar med att lista lite ingående prylar (inte alla) får vi se om folk har koll på vad det skall bli.
(Dessutom är kameran på vift just nu)
1st 25cm X 25cm svindyrt kretskort
200 st småsignal transistorer
730 st motstånd
25 st skiftregister (8-bit)
8 st P-Channel MOS-FET
och 512 st (hemligt)
Sammantaget så fick jag det till att man kommer göra ~4500 lödningar innan det e klart.
Senast redigerad av ToPNoTCH 11 oktober 2015, 22:47:56, redigerad totalt 1 gång.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: Lödövningen
Bra gissat Lasp..
För att vara helt korrekt så en 8x8x8 RGB led kub.
Med RGB menas att allt blir 3 gånger jävligare
Det är en direkt kopia på Kevin Darrah's design (LÄNK)
Titta gärna på hans videos...Han e pedagogisk när han förklarar hur den funkar.
Men jag gjorde detta kretskort: För att slippa detta

Har även fixat en löd-jigg där jag 3D printat LED hållarna och trätt upp dom på en 15X15 alu profil. Sen är det bara att börja löda kolumner 64 st skall det bli.
Gjorde 8 igår och skall ta ett par till i kväll.
För att vara helt korrekt så en 8x8x8 RGB led kub.
Med RGB menas att allt blir 3 gånger jävligare

Det är en direkt kopia på Kevin Darrah's design (LÄNK)
Titta gärna på hans videos...Han e pedagogisk när han förklarar hur den funkar.
Men jag gjorde detta kretskort: För att slippa detta

Har även fixat en löd-jigg där jag 3D printat LED hållarna och trätt upp dom på en 15X15 alu profil. Sen är det bara att börja löda kolumner 64 st skall det bli.
Gjorde 8 igår och skall ta ett par till i kväll.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Lödövningen (8X8X8 RGB LED kub)
Spännande!
Har du något mönsterkort över?
Känns som perfekt terapi för en pappaledig:-)
Har du något mönsterkort över?
Känns som perfekt terapi för en pappaledig:-)
Jo det finns ett par till.
Innan jag funderar på dom vill jag dock se att allt funkar.
Det ser dock lovande ut. Projekttråden ligger lite efter verkligheten
Innan jag funderar på dom vill jag dock se att allt funkar.
Det ser dock lovande ut. Projekttråden ligger lite efter verkligheten

Dags för en uppdatering.
Kretskortet är färdigt
Jag har även fräst en plexiglas platta.
Tanken är att den sitter på distanser från kretskortet och bildar typ ett "lock".
Plattan är fräst i biltemas plexiglas och det är ju mjölkfärgat vilket inte blir så snyggt.
För att få ordentlig glans så har jag filmat med solfilm istället för att använda sprayfärg eller liknande.
Problemet blir då att få en bra bild istället, men man ser på ett ungefär hur det blir. I övrigt är 40 kolumner klara och jag har testat samtliga utgångar (genom att flytta en kolumn) med gott resultat
Det jävlades lite då två av MOSFET'arna var kassa redan vid leverans.
Det känns otroligt skönt att det enorma kretskortet funkar i synnerhet som jag lagt några dagars jobb på att routa det.
Det fanns ett litet fel i rest kretsen, men det löser man genom att vrida en konding 90 grader bara.
Det är ett ganska mangrant jobb med lödkolven måste jag säga.
För att greppa omfattningen så är ett exempel att det åtgår ~70m koppar tråd och 2806 lödningar på kretskortet bara.
Jag tänkte summera lite fakta när allt är klart (material åtgång och totalt antal lödningar etc. etc.)
Kretskortet är färdigt

Tanken är att den sitter på distanser från kretskortet och bildar typ ett "lock".
Plattan är fräst i biltemas plexiglas och det är ju mjölkfärgat vilket inte blir så snyggt.
För att få ordentlig glans så har jag filmat med solfilm istället för att använda sprayfärg eller liknande.
Problemet blir då att få en bra bild istället, men man ser på ett ungefär hur det blir. I övrigt är 40 kolumner klara och jag har testat samtliga utgångar (genom att flytta en kolumn) med gott resultat

Det jävlades lite då två av MOSFET'arna var kassa redan vid leverans.
Det känns otroligt skönt att det enorma kretskortet funkar i synnerhet som jag lagt några dagars jobb på att routa det.
Det fanns ett litet fel i rest kretsen, men det löser man genom att vrida en konding 90 grader bara.
Det är ett ganska mangrant jobb med lödkolven måste jag säga.
För att greppa omfattningen så är ett exempel att det åtgår ~70m koppar tråd och 2806 lödningar på kretskortet bara.
Jag tänkte summera lite fakta när allt är klart (material åtgång och totalt antal lödningar etc. etc.)
- ebfr
- Kontakt:
Kul projekt!
Snyggt kretskort, för tankarna 3-4 decennier tillbaka. Raka rader med DIL-kretsar i "räknemaskiner" och diverse arkadspel.

Snyggt kretskort, för tankarna 3-4 decennier tillbaka. Raka rader med DIL-kretsar i "räknemaskiner" och diverse arkadspel.

Wow! Härligt projekt!
Att sitta och löda matriserna verkar ju passa perfekt för en ljudboksnarkoman!
Säg gärna till om du vill sälja ett kort sen när du fått ihop det!
Att sitta och löda matriserna verkar ju passa perfekt för en ljudboksnarkoman!

Säg gärna till om du vill sälja ett kort sen när du fått ihop det!
Om det skulle finnas något mer kort över så är även jag intresserad av köpa ett.
Det finns även en praktisk förklaring till de stående motstånden.ebfr skrev:Kul projekt!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Det är lätt att ploppa i dom uppifrån och nagla fast dom med en lödning i det fria benet.
Då ramlar dom inte ur när man vänder kortet senare för att löda på undersidan.
Jag har inte nämnt så mycket om kretskortet...Så det är kanske dags.
Den vita kontakten som syns på näst sista bilden (märkt EXP) är en utpinning av CLK,DATA,BLANK,LATCH.
Tanken med den var att man kan styra kuben från "vad som helst" som kan generera SPI (typ PC,Raspberry eller valfri MCU).
Självklart måste man plocka ur "onboard processorn" ur sockeln för att den inte skall sabba.
Jag provade idag att köra från en MEGA 2560 och fick det att funka. Kul med mer minne för animationer
Som ni säkert fattar är alltså kuben klar (det elektroniska).
Fixade lite 2mm plastglas idag för "skyddande kåpa" (måste fräsas funkar ej i Lasern) och om allt går vägen så kommer jag laserskära lite akryl till bottendelen i morgon.
Hade dessutom lite tur och hittade ett MIL-Specat nätagg 5V 5A med små fina dimensioner.
Bilder kommer.
Den vita kontakten som syns på näst sista bilden (märkt EXP) är en utpinning av CLK,DATA,BLANK,LATCH.
Tanken med den var att man kan styra kuben från "vad som helst" som kan generera SPI (typ PC,Raspberry eller valfri MCU).
Självklart måste man plocka ur "onboard processorn" ur sockeln för att den inte skall sabba.
Jag provade idag att köra från en MEGA 2560 och fick det att funka. Kul med mer minne för animationer

Som ni säkert fattar är alltså kuben klar (det elektroniska).

Fixade lite 2mm plastglas idag för "skyddande kåpa" (måste fräsas funkar ej i Lasern) och om allt går vägen så kommer jag laserskära lite akryl till bottendelen i morgon.
Hade dessutom lite tur och hittade ett MIL-Specat nätagg 5V 5A med små fina dimensioner.
Bilder kommer.
Såhär är arbetsläget nu.
Jag fräste plattan idag.
Nätagget har ett par millimetrar tillgodo, det ser värre ut på bilden. Här kan man se Megan...Den får bli permanent monterad det funkar så pass bra och den har minne till massa animationer.
Den vita kontakten skall vändas till undersidan. Som det är nu kommer ju sladden i kläm om man monterar sidopanel. Jag har gjort alla filer till lasern.
Ett tips (som jag använt mig av här) är att skära i stegljudsisolering för att kolla att alla hål hamnar där de skall.
Kör man bara långsamt och på otroligt lite effekt så får man rätt skarpa snitt även i det porösa materialet. Nu återstår att skära i riktig akryl och sedan spraya den svart.
Skall nog rugga ytan med fint våtslip innan så det fäster bättre.
Kanske borde testa på en spillbit så inte färgen sabbar akrylen ?
Jag fräste plattan idag.
Nätagget har ett par millimetrar tillgodo, det ser värre ut på bilden. Här kan man se Megan...Den får bli permanent monterad det funkar så pass bra och den har minne till massa animationer.
Den vita kontakten skall vändas till undersidan. Som det är nu kommer ju sladden i kläm om man monterar sidopanel. Jag har gjort alla filer till lasern.
Ett tips (som jag använt mig av här) är att skära i stegljudsisolering för att kolla att alla hål hamnar där de skall.
Kör man bara långsamt och på otroligt lite effekt så får man rätt skarpa snitt även i det porösa materialet. Nu återstår att skära i riktig akryl och sedan spraya den svart.
Skall nog rugga ytan med fint våtslip innan så det fäster bättre.
Kanske borde testa på en spillbit så inte färgen sabbar akrylen ?