Hur mäta hastighet och position, svarv spindel?
Hur mäta hastighet och position, svarv spindel?
Tänkte kolla hur man brukar göra för att mäta hastighet samt hålla koll på position på spindeln på en svarv.
Vilken typ av sensor är lämplig att använda och vilken upplösning bör man ha?
Just nu är det bara av ren nyfikenhet jag undrar men om man skulle få för sig att bygga en CNC svarv eller konvertera en manuell svarv i framtiden så kan det ju vara bra att veta.
Vilken typ av sensor är lämplig att använda och vilken upplösning bör man ha?
Just nu är det bara av ren nyfikenhet jag undrar men om man skulle få för sig att bygga en CNC svarv eller konvertera en manuell svarv i framtiden så kan det ju vara bra att veta.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Hur mäta hastighet och position, svarv spindel?
Allt hänger på vilken vinkel upplösning du behöver för positionering, varvtal via enkoderns indexpuls.
Min kommande ombyggnad så har spindelservot 2500ppr's enkoder.
Mina .02$
Min kommande ombyggnad så har spindelservot 2500ppr's enkoder.
Mina .02$
Tackar. Kommer du köra med någon utväxling mellan spindel-servo och spindeln för att få ett PPR-tal som är delbart med 360?
1:1 och encodern på spindeln är det vanligaste.
Ska du ha encodern på motorn måste du nästan ha tandremsdrift.
Ska du ha encodern på motorn måste du nästan ha tandremsdrift.
En encoder är nog enda sättet om man vill få bra noggrahet, bråkdelar av grader. Är det kilremsdrift så blir noggranheten dålig, man måste ha kuggremmar som nämnts tidigare eller växellåda. En bra encoder har oftast A, B och O pulser samt ivnverser av dem. Då kan du få 4 lägen per puls, 360 pulsers encoder ger 0,25 graders upplösning.
Det beror ju så klart på vad du skall ha signalerna till, man skall också hinna ta hand om pulserna. Har man encoderingång på servo etc är det sällan några problem men skall du ha in det i en PLC så behövs det ibland snabbare ingångar. 2500 pulsers encoder med 1000 varv per minut ger ca 40000 hz som skall tas hand om.
Det beror ju så klart på vad du skall ha signalerna till, man skall också hinna ta hand om pulserna. Har man encoderingång på servo etc är det sällan några problem men skall du ha in det i en PLC så behövs det ibland snabbare ingångar. 2500 pulsers encoder med 1000 varv per minut ger ca 40000 hz som skall tas hand om.
Kan servodrivning av spindeln vara ett alternativ?