Problem med PIC-programmerare (JDM/Winpic)

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Toett

Problem med PIC-programmerare (JDM/Winpic)

Inlägg av Toett »

Tja!

Jag stöter gång på gång på ett underligt och oerhört irriterande problem när jag sitter och programmerar PIC.

Det fungerar bra att programmera 5-10 gånger, men efter ett tag så blir datan helt eller delvis korrupt.
Efter att programmeringen har börjat krångla spelar det ingen roll vad jag gör. Det enda som hjälper är att starta om datorn.

Jag har testat med en annan seriekabel, en annan programmerare (samma typ dock) och andra PIC'ar.

Använder mig av JDM-programmer och winpic.

Någon som har en aning om vad det kan bero på?
Kan det vara min serieport som inte klarar av att driva programmeraren?

Tack på förhand!

/Jonas

EDIT: Stavfel.. :oops:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Med "programmerar PIC" menar du alltså själva överföringen av
HEX filen till mål-processorn ? Inte utvecklingen som sådan ?

> men efter ett tag så blir datan helt eller delvis korrupt.

Vad är "datan" ? Något i din kod ? Eller din PC ?

> Jag har testat med en annan seriekabel, en annan programmerare (samma typ dock) och andra PIC'ar.

Om det är din *PC* som strular så har jag svårt att se hur något
av det skulle spela någon roll.

> Använder mig av JDM-programmer och winpic.

Om om du kör winpic 5-10 gånger så blir PC'n "korrupt" ?
Toett

Inlägg av Toett »

sodjan skrev:Med "programmerar PIC" menar du alltså själva överföringen av HEX filen till mål-processorn ? Inte utvecklingen som sådan?
HEX->PIC
sodjan skrev:Vad är "datan" ? Något i din kod ? Eller din PC ?
HEX-koden som jag skriver till minnet på PICen kallar jag för data i det här fallet. WinPIC kör ju en verifiering efter att programmeringen är utförd. Där ser man att HEX-koden som är skriven till PICen är helt eller delvis korrupt. Ibland nästan helt korrekt, ibland helt fel. Det varierar från gång till gång.
sodjan skrev:Om det är din *PC* som strular så har jag svårt att se hur något av det skulle spela någon roll.
Det är ju genom att eliminera dessa felkällor (JDM-programmeraren, seriekabel, mm) som jag börjat misstänka att det är min PC som är boven i dramat.
sodjan skrev:Om om du kör winpic 5-10 gånger så blir PC'n "korrupt"?
Ja, just så.. :p
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Eller är det så att en JDM-programmeringsenhet är kass?

Just det! Jag har använd den själv ett par gånger varefter jag uppgraderade min PICStart+ med det tilläggsmodul med flashbar processor som finns.

Allt för att JDM-programmeringsenheten suger!

Nu har jag en WISP628 och av den anledning samlar min PICStart+ damm!

Så börja med att skaffa en riktig programmeringsenhet som faktisk kan jobbet, den sparar MÅNGA irritationer och grå hår senare.
Toett

Inlägg av Toett »

Ja, det lutar åt det hållet...
Det går faktiskt inte att hålla på så här...

Har lagt ner 10-15h på att bygga/felsöka JDM-programmerare nu.
:roll:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

WISP628 299:-
15h
299/14:57 = 20:-/timmen för att slippa problem... och fler timmer lär det bli...
= mycket lägre timkostnad för att slippa bekymmer.

Jag har hört att sodjan är snabb på att skicka...

Nej, allvar faktisk: en riktig ICSP enhet är guld värd när man håller på, om den så heter WISP628 eller .... öööhhhhh... finns det andra?? (jovisst gör det) har ingen betydelse, bara den fungerar bra och jag har bra erfarenheter av WISP628, så enkelt är det.

Faktisk är det den enda jag har hört fungera klanderfritt fast jag misstänkar att MicroChips ICSP-programmeringsenhet är skaplig också... men det ska uppgraderas en del tydligen.
Användarvisningsbild
Digitum

Inlägg av Digitum »

Jag har en Microchip MPLAB ICD2 och den fungerar perfekt och det är aldrig några problem med den. Tidigare körde jag ett hemmabygge samt en Basic Micro ISP-PRO. Div problem med båda, bla liknande dina att det gick att programmera ett par ggr men sen tog det stopp.

Som sagt, investera en tvåtusing i en Microchip MPLAB ICD2 och du blir nöjd!
Skriv svar