Jag ska göra en aktivitetsbräda till min grabb i julklapp och har några frågor kring om man skulle försöka sig på lite elektroniska detaljer.
Se denna film, två ljus displayer som killen startar som nummer två och tre i start sekvensen;
Sen så skulle jag vilja ha några led knappar eller liknande som lyser upp när man slår på och av dom.
Problemet är att jag aldrig gjort sådant förut och vet inte hur lätt det är att lära sig?
Hur man kopplar, behövs el från väggen eller kan man ha det batteridrivet?
Här finns lite länkar till saker som ser intressant ut.
http://www.kjell.com/se/sortiment/el/el ... led-p87933
http://www.kjell.com/se/sortiment/el/el ... bla-p36191
Eller något liknande, enklast möjliga koppling helst och gärna flippknappar, strömbrytare och liknande som ser roligt ut för en ettåring.
Aktivitetsbräde för barn med LED matris/ljus?
-
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Re: Aktivitetsbräde för barn med LED matris/ljus?
Hej och välkommen Markus!
Jag skulle rekommendera dig att inte pilla med 230V om du inte är helt säker på att du vet vad du gör. Om jag var som du skulle jag satsa på 12V transformator. Tänk dock på att Neopixel ringen drivs med 5V och belysningen i knapparna med 12V. Neopixel ringen kräver programmering men inte på så otroligt hög nivå. En Arduino och några timmar så löser du det. Om du har en Arduino som hjärna så kan du koppla in ett gäng knappar och lite allt möjligt.
Gör en skiss på vad du vill ha på aktivitetsbrädan så är det lättare att ge bra råd om hur du skall gå tillväga.
Jag skulle rekommendera dig att inte pilla med 230V om du inte är helt säker på att du vet vad du gör. Om jag var som du skulle jag satsa på 12V transformator. Tänk dock på att Neopixel ringen drivs med 5V och belysningen i knapparna med 12V. Neopixel ringen kräver programmering men inte på så otroligt hög nivå. En Arduino och några timmar så löser du det. Om du har en Arduino som hjärna så kan du koppla in ett gäng knappar och lite allt möjligt.
Gör en skiss på vad du vill ha på aktivitetsbrädan så är det lättare att ge bra råd om hur du skall gå tillväga.