@MiaM:
Tack! Tänkte aldrig så långt att det kanske faktiskt fanns en Darlington-krets med 8 drivsteg
Igår ritade jag kortet men använde då 2003:or och två lösa transistorer för punkterna. Ikväll blir det att rita om, självklart väljer jag 2803 istället
Nedan är ett urklipp från ett 2803-datablad och om jag förstår grafen rätt så kommer jag hamna väl inom gränsvärdena.
Angående ljusmätningen så har jag avsiktligen valt bort denna "feature". Skyltarna ska sitta i väl belysta lokaler och tänkte inte PWM:a utan köra enbart med av/på av segmenten.
@Swech:
Satt och räknade igår och förstår nu vad du menade angående spänningen. Det är inte riktigt så självklart för mig som det är för dig
Skulle det ligga 1V över motstånden och 20Ω så drivs det ju med 50mA... Jättefint, men skulle spänningen öka med bara 0,5V så ökar ju också strömmen till 75mA, dvs långt över max drivström!
Nu kommer det i verkligheten ligga ~2V över motstånden (ska mäta upp laddaren bättre) men låter det som en vettig idé att ta in laddarens utspänning, via en spänningsdelare, till Arduinon och helt enkelt skapa en "Power Good" parameter där µC släcker ner displayerna om laddarens spänning faller utanför detta?
ULN2803.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.