Stor LED-skylt som styrs över ethernet

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Re: Stor LED-skylt som styrs över internet

Inlägg av Magnus_K »

Hehe, precis vad jag sitter och googlar på just nu :)

Nej 5V-railen kommer bara belastas med Arduinon och Ethernet-modulen. Inte mätt upp det än då jag tänkt prova med en Arduino Nano V3.0 men det kan väl inte röra sig om mer än 50-60mA i alla fall?

Ska ta och dra lite meddelanden till några kineser för många av dessa switchade agg på 24V har ju just "ADJ V1" på utgången men sen specar dom inte hur mycket man kan justera den.
Återkommer med svar :tumupp:

(Anledningen till varför jag vill komma så nära 18V som möjligt är för att inte behöva bränna bort så mycket effekt i strömbegränsningen.)
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Kan kolla om jag har någon som ger runt 18-24v, hur mycket ström behövs?
(Edit: 2A ser ut att räcka om det endast är två st av de 7segments som länkades... Ska se vad jag hittar under dagen.)

Har även ett gäng step-down som alla gånger räcker för dina 5V om du vill, väldigt små och justerbar utspänning...
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Du har inte funderat på en gammal Laptop adapter?

Jag har ett gäng liggande, kan donera en om du vill ha. Den jag tittar på just nu ger 70W ut (20V 3,5A ), kanske för lite?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Det var en väldigt bra idé carpelux. Ser nu att en vanlig utspänning är 19-20VDC och jag behöver helst >25W, med detta verkar dom flesta uppfylla. Det skadar ju inte att dom brukar vara ganska pålitliga och små till formfaktorn.
Kommer jag så nära framspänningsfallet över LED-siffrorna så är det bannemig inte mycket effekt som ska eldas upp, 1W kanske.

Pratade precis med killen som jag gör detta ihop med och han höll med om att upplägget var bra och till bra pris så vi tänkte göra två skyltar när vi ändå håller på.
Du råkar inte ha två lika laddare? Självklart betalar jag för mig!

@Xyzzy: Rota gärna lite och se vad du har där hemma men som sagt, nu behöver jag dubbelt upp.
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Jo, jag har flera. Det ära bara bra att de kommer till nytta, så jag skickar ett par till dig.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Underbart, då kör vi på det! :tumupp:
Hör av mig via PM!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Re: Stor LED-skylt som styrs över ethernet

Inlägg av Magnus_K »

Vet att Swech är i Kina så ställer frågan här istället då jag är fruktansvärt sugen på att börja bygga.

Är det någon av er som vet om den där flärpen längst ner på Swech:s stora 7-segmentare kan klippas av eller är det där lödpaddarna sitter?
Undrar också om flärpen är medräknad i yttermåttet jag fått eller om inte, vad är måttet på denna?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Flärpen är där anslutningarna sitter.
Det är ett vanligt 1.6mm laminat som displayen är uppbyggd på och det finns lödpunkter
på baksidan
Så det är möjligt att fräsa bort flärpen och ansluta på annat sätt
Måttet vet jag inte just nu. Vet att du sökt mig Magnus men internet ut ur Kina är inte det lättaste...

Swech
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Ingen fara Swech! :tumupp:
Bry dig inte om det här nu. Ät något gott åt mig istället. Finns nog mycket spännande i det landet.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Nedan ser upplägget ut nu. Är det något ni känner ser jättetok ut?

Till vänster ansluts Swech:s 7-segmentare.
Då 595:an har 8 utgångar men ULN2003 bara har 7 drivsteg så tänkte jag att man kanske kunde använda två separata MOSFET:s som drivsteg till punkterna istället för en extra ULN2003:a. Låter det klokt?

Nätagget är en DELL-adapter som carpelux så snällt donerade och kan mata 20VDC 3,5A.

EDIT: Glömde ta med buck- convertern till arduinon. Tänkte bara köra med en sån här.
DSC_3005.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Gjorde ett test med Swech:s stora 7-segmentare idag och det blev en mycket positiv överraskning. Dom lyser väldigt bra!
Det blir skitsvårt att få en bra bild men när jag tände upp i rummet och även fotade med blixt så tycker jag dom lyser över förväntan.

Enligt spec så bör man inte driva varje segment med mer än 60mA men efter att provat så kommer jag köra på 50mA. Det var inte speciellt stor intensitetsskillnad och jag ligger lite mer inom det säkra området.

Andra bilden är en display med laptop-laddaren. Den ger ganska konstant 19,9VDC ut och jag har fått ett varningens ord om att det kan vara för nära framspänningsfallet för segmenten. Hittills när jag mätt så ligger spänningsfallet kring 18,9-19,1V per segment. Har någon lust att fylla i?
Jag menar, om spänningen skulle sjunka så kommer väl också strömmen sjunka pga minskat spänningsfall över motstånden? Till slut dör skylten givetvis men kan något annat hända?

Slutligen är en bild av baksidan. Kanske hjälper någon i framtiden.
DSC_3015.jpg
DSC_3019.jpg
DSC_3020.jpg
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

ULN-kretsen är väl "gratis" i sammanhanget. Åtminstone förr fanns ULN2803 för att få åtta istället för sju drivningar. Tänk på att dessa kretsar har en maxgräns på total ström. Jag minns inte vad maxgränsen för kretsarna är, men med 50mA per segment så är du troligtvis under gränsen även om du tänder en åtta med punkt. Dubbelkolla för säkerhets skull.

Det kan kanske vara en idé att ha en fototransistor eller liknande som känner av infallande ljus och låta det styra ljusstyrkan?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Vad har du satt för resistorvärde?

Swech
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

@MiaM:
Tack! Tänkte aldrig så långt att det kanske faktiskt fanns en Darlington-krets med 8 drivsteg :doh:
Igår ritade jag kortet men använde då 2003:or och två lösa transistorer för punkterna. Ikväll blir det att rita om, självklart väljer jag 2803 istället :tumupp:
Nedan är ett urklipp från ett 2803-datablad och om jag förstår grafen rätt så kommer jag hamna väl inom gränsvärdena.
Angående ljusmätningen så har jag avsiktligen valt bort denna "feature". Skyltarna ska sitta i väl belysta lokaler och tänkte inte PWM:a utan köra enbart med av/på av segmenten.

@Swech:
Satt och räknade igår och förstår nu vad du menade angående spänningen. Det är inte riktigt så självklart för mig som det är för dig :wink:
Skulle det ligga 1V över motstånden och 20Ω så drivs det ju med 50mA... Jättefint, men skulle spänningen öka med bara 0,5V så ökar ju också strömmen till 75mA, dvs långt över max drivström!
Nu kommer det i verkligheten ligga ~2V över motstånden (ska mäta upp laddaren bättre) men låter det som en vettig idé att ta in laddarens utspänning, via en spänningsdelare, till Arduinon och helt enkelt skapa en "Power Good" parameter där µC släcker ner displayerna om laddarens spänning faller utanför detta?
ULN2803.JPG
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Med så lite spänning över för motståndet bör du nog satsa på en strömgenerator. Det har fördelen att den tar hand om spänningsvariationerna. Nackdelen att det blir mer komplicerat.

Ett annat problem är att darlingtontransistorerna har ~1V Vce vid bottning. Och där försvann din volt till motståndet. Om jag nu inte missat någon detalj...
Skriv svar