Till alla som skruvat isär en Philips dvd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
HMG

Till alla som skruvat isär en Philips dvd

Inlägg av HMG »

Behöver till ett projekt en dvd som jag kan modifiera så att skivan laddas direkt på spindeln. Detta kräver att den går att ändra om så att spindeln inte lyfts up utan kan förbli i samma läge hela tiden.

Slutresultatet kommer att fungera liknande en bärbar cd/dvd där skivan läses så snart det stängda locket trycker till en brytare. Har öppnat de cd spelare jag hade hemma och gamla som de är går det att hantera dem lite som man vill. Ville inte köpa en dvd och sedan komma underfund med att den inte passar mina behov och sedan behöva köpa en till och en tilloch en til...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Något speciellt du behöver veta?

Jag har både en slotIn-enhet och en stationär cd-spelare som startar så fort man stänger locket. (Den är toppmatad alltså.)
HMG

Inlägg av HMG »

JimmyAndersson skrev:Något speciellt du behöver veta?

Jag har både en slotIn-enhet och en stationär cd-spelare som startar så fort man stänger locket. (Den är toppmatad alltså.)
Precis!
jag behöver en dvdenhet som är topmatad. Har du modifierat dina själv eller köpte du dem färdiga. Har tittat på en slot-in som verkar bra enlig specen. Philips 5100.

Jag antar att dina enheter har en fixerad spindel och att brytaren talar om när skivan kan läsas. Var sitter brytaren och är det mycket besvär att flytta den?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag köpte dem färdiga, men har reparerat dem, så jag minns ungefär hur de är gjorda. Den toppmatade är isärplockad nu, så det är lätt att kika hur den fungerar.

De har fixerad spindel. (På den toppmatade så är hela mekaniken och lasern monterad i en vagga med gummibussningar.) På den toppmatade så sitter brytaren i luckan. På den andra har jag för mig att det sitter en liten läsgaffel precis där man stoppar in skivan. Det borde inte vara några problem att flytta den eller modifiera och byta till en brytare.

Det här låter som ett kul projekt. Nästan så man blir nyfiken att prova själv. :)

edit: Brytaren på den toppmatade satt visst inte i luckan. Däremot har luckan en liten 'pinne' som går ner i chassit och trycker på en brytare.
HMG

Inlägg av HMG »

När du säger att du köpte dem färdiga, var de tillverkade toppmonterade då eller någon som byggt om dem? Vad var det för modeller du hade? Intressant för mig kanske.

Saker och ting brukar ge sig ganska lätt när man väl börjar öppna och titta men i det här fallet kan det bli lite dyrt så det är bra att veta på förhand.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Båda var tillverkade "som de är", dvs en toppmonterad och en slot-in.
Den toppmatade heter Hinari DK200. Inte direkt ett vanligt märke tyvärr.
SlotIn-enheten står det inget märke på, men den satt i en Compaq Presario 4526.

SlotIn-enheten var lite knepig att laga så den vågar jag nog inte öppna igen. Den toppmonterade kan jag fixa bilder på om det är något speciellt du behöver veta. Båda enheterna är några år gamla, vet tyvärr inte när de tillverkades.

Har förresten en vanlig DVD-enhet som är lätt att plocka isär ifall du behöver bilder på den för att jämföra.
Senast redigerad av JimmyAndersson 21 mars 2006, 15:27:24, redigerad totalt 1 gång.
HMG

Inlägg av HMG »

Tror att jag ska chansa och gå ner och köpa en dvd. Inte så mycket att förlora på att prova.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det är sant. De kostar inte så mycket. Dessutom kan man ju använda den till något annat om den inte skulle gå att bygga om. Jag tror att det borde går att göra om de flesta.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag köpte en DVD-spelar typ bärbar med lös bildskärm från CO för ett år sedan. Kitet hade samma pris som bara en lös bildskärm och det var skärmen som jag ville ha.

Jag hoppades samtidigt lite på att den skulle kunna läsa MP3-filer på en "data DVD-R". Det kan den inte.

Den är till salu för 500kr och är bara använd 2-3ggr, har testa att alla funktioner funkar. Modellen är "bärbar-CD-spelar" men 5cm tjock.

Men info om du är intresserad...

PS. Låt mig gissa att du ska bygga en JokeBox eller jätte DVD-växlare?
Skriv svar