LeCanard skrev:Man skulle kanske 'uppfinna' en manick som tar tillvara all den onödiga energi som folk lägger på trams genom att tappa ur internet ! ( Som just det här inlägget är ett utmärkt exempel på )
Skulle man rycka ut alla pluggar och stäng av all tillhörande infrastruktur som har med internet och mobiltelefoni att göra, så skulle man nog minska världens elenergiförbrukning med minst 10% - dvs. återvända till tiden kring 1985 och man fick jaga på bibblan istället för wikipedia/google när man skulle slå upp något... och R6 NiCd-batterierna till Walkman var på 500 mAh... - och den riktiga energibesaparingen skulle ske om man gick ifrån befolkningsmängden av ca 9 miljarder idag till ca 4-5 miljarder som var runt slutet av 70-talet. Det är ett av det stora energiproblemen - befolkningsexplosionen och att folk blir allt äldre...
(nej - vill inte tillbaka till den tiden, dock skall man komma ihåg att samhället fungerade även utan mobiltelefon/smartphone och Internet).
Att göra saker mindre inom energiproduktion innebär ytterst sällan att saker blir effektivare, medans saker som görs större innebär oftast att de blir effektivare
Det har att göra med geometri att när man skalar större så ökar volymen i kubik medans ytan ökar i kvadrat - detta innebär att tex friktion, läckage etc. som drar ned verkningsgraden ökar inte i samma takt som den arbetande massa/effekten ökar och verkningsgraden ökar ju större det är - och förstås omvänt när man förminskar
Att fundera på varför används inte stirligtprocessen mer än som just demo-modell-motorer som inte ens orkar att dra runt en liten leksaks-permanentmotor som generator?
Stirlingmotorer har fungerat efter mycket investering i tex. ubåtssammanhang - inte i syftet effektivitet utan för att den formen fungerar bättre än andra lösningar med kolvmotorer.
Stirlingmotor har ett bekymmer till - den är svår att skala upp i storlek som man gör med kolvmotorer och med allt högre verkningsgrad just större de är (tänk stora fartygsmotorer med => 50% värmeverkningsgrad medans en personbilsdiesel ligger knappt över 35% ) och en viktig sak som begränsar är - värmeväxlingsytor - både på förbrännarsidan och värmeackumulatorn som är en nödvändigt del för själva stirlingprocessen.