Problem att programmera ATmega328P med Arduino boot

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
stilren

Re: Problem att programmera ATmega328P med Arduino boot

Inlägg av stilren »

Tjapp! Jag tog bilden på min jobbdator bara så hade ingen arduinoenhet inkopplad vid tillfället. Har ju flashat oräkneliga arduinos från min dator hemma tidigare. Har dock inte installerat någon specifik drivrutin för Usb 2 Serial-kortet men får upp COM3 (eller dyl) när jag försöker programmera min breadboard arduino. Ska förbi Kjell o köpa 100 nF kondensator idag efter kneget och se om det lirar även om jag typ ger upp snart. Tack som fan för alla tips hittills. Det är säkert ett sjukt löjligt fel någonstans.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

om du kopplar loss USB 2 Serial-kortet från labb-däcket och byglar tx till rx och sedan öppnar "serie monitorn " i Arduino programmet,
ekas tangenterna på skärmen om du skriver på tangentbordet?

Verkar inte bra att varken Tx eller Rx blinkar. :humm:
stilren

Inlägg av stilren »

Bra tips på felsökningsmetod! Jag jobbar med webb annars så är novis på att felsöka hårdvara.

Blev tvungen att köpa en sk. goodie bag (påse med random kondensatorer) från kjell igår: http://www.kjell.com/se/sortiment/el/el ... rer-p89307

Hittade en som jag tror är 10nF (alltså inte 100nF som det skulle vara) kommer 10 att fungera?
stilren

Inlägg av stilren »

Hallå!

Byglade usb 2 serial-kortets tx till rx och det ekade mycket riktigt min input. Jag fick oförändrade resultat av att koppla reseten med en 10nF kondensator också så jag bestämde mig för att köpa in arduino pro mini-kort direkt istället och lämna detta till senare i projektet. Tack för all hjälp!
Skriv svar