liten undran hur man bäst kan justera klockans exakthet med hjälp av trimkondingen. Byggde för många år sedan lite klockor till rallybilar, mellan 1975 - 85 i lite spridda skurar. Hittade då en krets som hette ICM7045IPI som styrdes av en kristall som var på 6,5536MHZ. Justeringen skedde med hjälp av en trimkonding på 6 - 25pf. Funkade oftast ganska bra att få dom att gå med en exakthet på +-1 sekund per dygn med lite tålamod. Var den extra tjurig så byglade man trimkondingen med en konding på 6,8n eller 4,7n så funkade det.
Nu till pudelns kärna, hade lite prylar kvar hemma för klockbygge och fick en förfrågan. byggde ihop 3 st, men får ingen att gå rätt. Har kvar min klocka som jag hade då jag körde rally, den går perfekt så jag har den som facit för själva bygget. Alla 3 klockorna är byggda exakt som "orginalet" men de går för fort, typ 3 sekunder + i timmen. Gör ingen skillnad när jag vrider på trimkondingen eller byglar med fasta på 6,8 eller 4,7n. Har dessvärre ingen frekvensräknare, hade nog varit till stor hjälp.
Är det någon som kan ha lite tips på hur jag kan styra ner farten på klockan?? Jag vet inte vad som händer med trimkondingen när man byglar med fast konding, om den ökar i värde eller minskar. Jag vet bara att det funkade förut. Själv är jag ingen hejare på denna typ av elektronik, själva schemat till konstruktionen var det en kompis som snodde ihop och vi har ingen kontakt längre, jag byggde å lärde mig lite på resans gång, men nu har jag kört fast. Info om kretsen: http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... M7045.html
Hoppas på lite respons på detta.

Tahoe