Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki

Inlägg av säter »

swesysmgr skrev:Är det T4 som sitter till höger i skåpet bredvid spindel-driven eller tillhör den transformatorn något annat?
Nej, det är en annan trafo.
T4 sitter inbyggd i driven.

Jag tog SOC-kortet från den lösa driven med upp på kontoret, för att lista ut vilka pinnar i CN22 som är R2-S2-T2.
Det var pinne 47-48 som var T2.
0V fanns på en testpunkt på kortet.

Mäter man mellan T2 och 0V ligger resistansen på 80-90 kOhm.
Lika på de andra två faserna.
Detta är då på ett kort som fungerar.

I brist på säkringar, skulle jag kunna göra samma mätning nere i maskinen.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

säter skrev:Jag skulle gärna vilja ohmmäta mellan 0V och T2, men jag vet inte vilka pinnar det är i CN22.
Pin-numren för CN22 på SDC-kortet (det vänstra kortet) finns skrivna på sidan 2 i ritningen men de är svåra att tyda. 0V verkar vara pinne 29 och 30, R2 pinne 44 och 45, S2 pinne 49 och 50.

Är bandkabeln lödd direkt på transformatorerna i andra änden eller? Har du möjlighet att på reserv-driven vika undan det högra kortet (SQC) som verkar hänga på gångjärn och ta ett kort?

Jag tror jag förstått lite fel tidigare, T1 - T3 är alltså tre separata transformatorer som sitter under SQC kortet?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

För att se om det finns möjlighet för säkringarna att gå, så skulle det vara bra att veta storleken på
R29-R31, R43-R45 och R?77-R?79.
Duger det att resistansmäta direkt på det friska kortet?
Eller måste man tyda färgmärkningarna?

En bild på det friska SOC-kortet.
003.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

swesysmgr skrev:Jag tror jag förstått lite fel tidigare, T1 - T3 är alltså tre separata transformatorer som sitter under SQC kortet?
Det stämmer.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

swesysmgr skrev:Har du möjlighet att på reserv-driven vika undan det högra kortet (SQC) som verkar hänga på gångjärn och ta ett kort?
Så här ser det ut under kortet.
004.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

daer skrev:Om man tittar på SOC kortet så är viss information intressant.
Om säkringarna går p.g.a. överström in på detta måste det gå mycket ström därigenom på något sätt.
Verkar som om R2, S2, T2 går in till dels en likriktare och dels genom FET transistorer för till någon IC ingång. Borde inte vara någon större ström in på de senare.

För att se om det finns möjlighet för säkringarna att gå, så skulle det vara bra att veta storleken på
R29-R31, R43-R45 och R?77-R?79.

Skulle också vara bra att se om någon av dioderna D49-D52 är kortslutna, främst då Q51 och Q52 eftersom de sitter på¨T2 linan.
Ritningen är svår att tyda men jag tror R29-R31 sitter tillsammans med tolv andra identiska uppkopplingar borta i drivningen för tyristorerna (med alla små kretskortstransformatorer).R59-R61 verkar ligga i serie med R2/S2/T2.
Edit:
Fel av mig, det är nog R49-R51 det handlar om i serie med R2/S2/T2.
daer

Inlägg av daer »

Rätt, det var R49-R51. Svårt att se på schemat.

Både R51 och R179 verkar vara rätt så högohmiga.
Dioderna D49-D52 småsignal.

Har svårt att se var det skulle kunna gå så mycket ström in på T2 så att primärsäkringen går så pass snabbt.
Missar jag något ställe den går in? Bara hittat nere till vänster i schemat.

Så stora frågan är om det verkligen är på kortet problemet är.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Så stora frågan är om det verkligen är på kortet problemet är.
Även jag är tveksam.
Jag har nu ohmmätt mellan T2-0V vid CN22, och det visar 90kOhm.
R2-0V visar 60kOhm, med det är inte heller orimligt eftersom just R2 bär iväg till massor av ställen.

Bara jag får hem nya säkringar, kan vi avfärda fel på SOC-kortet genom att prova det som är helt.
SQC-kortet sitter redan i från den andra drivaren, så där bör det inte vara några fel.

Jag har drömt om det här i natt och fått en ny fundering. :)
Som jag tyder elritningarna, så spänningssätts drivaren redan när man slår på huvudbrytaren.
Det innebär i sådana fall att det är ytterligare något som aktiverar drivaren vid själva maskinstart.
Det är först då säkringarna sticker.

Jag ska gå ner och verifiera att drivaren verkligen spänningssätts vid tillslag av huvudbrytaren.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Mycket riktigt, drivaren spänningssätts direkt vid tillslag av huvudbrytaren.
Jag får leta i elritningarna, få se om man kan hitta den signal som aktiverar drivaren.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Skulle det gå att dela de olika lasterna efter 3A säkringarna genom att t.ex. montera in billiga glassäkringar med hållare i serie med "r1" och "l1", ledningen till FA och FMA och T1/T3? Om varje del säkras med 2A snabb då borde den gå innan de dyrare 3A säkringarna och visa i vilken del av elen felet finns.

Visst det blir många säkringar och hållare men de är billiga och lättillgängliga.

Alternativt en eller flera multimetrar med "peak hold" på strömmätningen inkopplade så det syns hur mycket ström varje del drog efter att säkringen gått.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

swesysmgr skrev:2M och CR1 borde du kunna hitta genom att starta vid fläkten FMA (i elskåpet?)?
2M verkar vara den svarta boxen med 2x3 poler under den vita Fuji-kontaktorn i mitten. Relä eller kontaktor? Nedersta plinten till höger på 2M är märkt NH vilket är motorns nersida, de två tjocka kablarna som försvinner lodrätt nedåt går alltså till spindelmotorn (A och N)?

De båda andra nedre polerna på 2M-boxen är ihopjumprade med en tjock kabel, kan det vara klammern som är ritad mellan CRA1 och CRA2 på sidan 1? (eller heter de ORA?)

Bredvid CRA1 är en symbol ritad som ser ut som r1 vilken även finns vid f4. I så fall kopplas f4 och f6 ihop via fläktmotorn FMA och den okända enheten FA när 2M slås till.

Om det då är något fel på FA eller FMA då blir det kortslutning mellan f4 och f6. Kan FA vara trasig och kortsluten eller är det något slags skydd som löser ut och avsiktligt drar säkringarna när FA känner av att FMA inte snurrar (som "crowbar")?

PA/PA1 kan det vara den lilla ratten monterad på högersidan av 2M och som i sin tur styr spänningen till motorns roterande del (armaturen)?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

swesysmgr skrev:Alternativt en eller flera multimetrar med "peak hold" på strömmätningen inkopplade så det syns hur mycket ström varje del drog efter att säkringen gått.
Man skulle ha haft en tångamperemeter med lågt mätområde.
Undrar om det finns att köpa på hemmaplan?
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

http://www.kjell.com/se/sortiment/el/ve ... ter-p48113
2A och 20A område? Ej testat den själv men jag tycker Uni-T tillhör gruppen bättre budgetmultimetrar.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

swesysmgr skrev:
swesysmgr skrev:2M och CR1 borde du kunna hitta genom att starta vid fläkten FMA (i elskåpet?)?
2M verkar vara den svarta boxen med 2x3 poler under den vita Fuji-kontaktorn i mitten. Relä eller kontaktor? Nedersta plinten till höger på 2M är märkt NH vilket är motorns nersida, de två tjocka kablarna som försvinner lodrätt nedåt går alltså till spindelmotorn (A och N)?
2M verkar tveklöst vara en stor likströmskontaktor till motorn.
Jag har missförstått ritningen tidigare, och bara sett den inverterade kontakten vid C14.
Den långa punktstreckade linjen som går mellan Q2 och Q3, är nog själva likströmskontakten.
Allt detta uppe i högra hörnet på övre ritningen.
den vita Fuji-kontaktorn i mitten.
Det är nog ett motorskydd till spindelmotorn.
OCR på ritningen.
den okända enheten FA
Det verkar vara en komponent som är limmad i fläktens ytterhölje.
Jag kan ta en bild.
PA/PA1 kan det vara den lilla ratten monterad på högersidan av 2M och som i sin tur styr spänningen till motorns roterande del (armaturen)?
Ratten ser typiskt ut som ströminställningen på ett motorskydd.

Edit:
Jag blandade ihop lite. :)
Den vita måste vara likströmskontaktorn.
Den svarta under, motorskydd.
Senast redigerad av säter 22 oktober 2015, 22:56:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

swesysmgr skrev:http://www.kjell.com/se/sortiment/el/ve ... ter-p48113
2A och 20A område? Ej testat den själv men jag tycker Uni-T tillhör gruppen bättre budgetmultimetrar.
Uni-T UT203
Undrar om den har samma mätområde?
Jag hade gärna köpt en som även klarar DC.
Skriv svar