Free energy teknologi, existerar den?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
antimon

Free energy teknologi, existerar den?

Inlägg av antimon »

Hej, jag har på senaste tiden "upptäckt" free energy teknologi. T ex magnetdrivna motorer, och liknande.
Jag är intresserad av detta, men jag är osäker på om denna teknologin ens existerar, vilket vissa hävdar.

Så jag tänkte att jag skulle posta en tråd och kolla av med er mer belästa medlemmar om era synpunkter.

Är free energy-rörelsen bara en enda stor hoax, eller är det på riktigt?
Användarvisningsbild
carpelux

Re: Free energy teknologi, existerar den?

Inlägg av carpelux »

Nej, det existerar ingen "free energy"
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Rätta mig om jag har fel.

Grundprincipen för energi är att den kan inte skapas eller förstöras, endast omvandlas.
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

Såg ett videoklipp för länge sedan där en av våra begåvade riksdagsmän gjorde en utläggning och undrade hur energifrågan kunde vara så komplicerad när det bara är att stoppa sladden i vägguttaget. Har glömt vem det var så jag hittade ingen länk.

LeCanard
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Dom senaste 50 åren har det alltid funnits massor av produkter som ger gratis energi och som är klara för marknaden om 1 - 2år.

Lättlurade investerare ger pengar till uppfinnare som troligen är ganska duktiga på att .... fejka prototyper.

Att produkten inte kommer ut på marknaden är ju ett tecken på att det är lite si och så med den faktiska funktionen.
JostyKid

Inlägg av JostyKid »

Nä, man kan inte skapa energi ur ingenting. Alla som tror dom har lyckats har egentligen kokat soppa på en spik typ.
Det är just därför som det inte finns någon gratis Lunch heller :D .

Vad jag menar är att man har tillsatt energi utan att egentligen tänka på det, evighetsmaskiner som stått i vinddrag etc.
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

Man skulle kanske 'uppfinna' en manick som tar tillvara all den onödiga energi som folk lägger på trams genom att tappa ur internet ! ( Som just det här inlägget är ett utmärkt exempel på )
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Folk letar efter de vises sten, den heliga gralen, edens lustgård.
Med tanke på vad vi betalar för (el)energi idag vill man ju kapa lite hörn och då ligger det nära till hands att leta efter något som får min platt-TV att visa Playboy after midnight utan att jag suger ut en enda elektron ur vägguttaget.
Men det var som någon redan sagt om gratisluncher. På ryska (översatt till svenskar) blir det "Det blir aldrig några gratispannkakor".

Men testa att sätta en propeller på biltaket med generator som får driva en elmotor i bilen - det är ju hur gratis som helst - Q8 - skit ner sig!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det klart att man inte kan skapa energi ur tomma intet, däremot kanske man kan utvinna energi på sätt som man inte tänkt på innan.

Ett bra exempel är ju bergvärmepumpar som sänker uppvärmningskostnaderna rejält för gamla hus, man skapar ju förstås inte energi, man plockar bara ut energin ur grundvattnet, men ändå, man får ju ut energi som man annars inte kunde utnyttja.

Även kärnkraft är ju ett sådant exempel, att omvandla massa till energi är ju just en omvandling, men ändå, man plockar ut enorma mängder energi på ett "nytt" sätt (nåja, inte nytt idag men..)
Everest159

Inlägg av Everest159 »

Jag tycker också "free" energi är intressant, dock bör du ändra förutsättningarna lite.
Istället för att försöka skapa energi, försök att ta var på energi som redan finns. Den blir då "gratis".

Tex, har jag byggt en liten krets som laddar ur ett AA batteri hela vägen ner till 0.2V (Och ska ladda ett laddningsbart AA batteri).
Det batteri som är "slut" har lite energi kvar, därav "gratis" energi.
Projektet är inte klart, skapar kanske en liten projekt tråd när det är klart.

Annars kan man försöka få ut energi från radiovågor (FM/TV signaler eller Wifi).
Räkna inte med att få ut mycket energi direkt, mer som "proof of concept".

Eller om du har tillgång till gratis värme (tex ett par speglar som koncentrerar solljus) så kan du göra en sterling-motor.
Här finns en gjord utav två läskburkar, använder dock stearinljus
https://www.youtube.com/watch?v=W9cK_TMLvjI

Kan även kolla in Seedback effekten (Termo electric generator)

Hoppas det gav lite inspiration :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det du pratar om är Energy-harvesting, finns en hel del kretsar för detta.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Joule-tjuvar?!

När man tittar på energiutvinning generellt får man, som många redan noterat, inte missa termodynamikens förstahuvudsats om energins bevarande utan också de andra huvudsatserna.
bearing

Inlägg av bearing »

Hur gick det med det där innovativa företaget som hade en turbin som kunde drivas av "skräpvärme"?
kylvatten på under hundra grader och liknande?

Var en blandning av kemi och mekanik. En f.d. umeåbo, nu stockholmsboende, hade med hjälp av sin kemikunnige granne uppfunnit detta.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

våra politiker är nära en lösning :-)

bearing

Inlägg av bearing »

Jo, det är en kul video. Men om man ska vara riktigt snäll när man tolkar hans förslag kan man ju säga att han i princip har rätt. Så länge det inte är vindstilla finns det mer energi i luften än fartvinden.

Skriv svar