Renovering PSU (IBM 5160)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
matsadona

Renovering PSU (IBM 5160)

Inlägg av matsadona »

Har en vänlig kollega som skänkte mig en komplett IBM XT (5160), som tyvärr ägnade sig åt pyroteknisk verksamhet vid senaste uppstarten. Enligt uppgift fungerade datorn ändå men de valde att stänga av och sedan låta den vara.
Jag misstänkte att någon elektrolyt i nätagget hade lämnat jordelivet men gladdes ändå åt gåvan. Väl hemma och isärtagen var det inte så svårt att identifiera de misstänka - dvs filter/avstörnings kondensatorerna (se bild).
Den ena är uppenbart sprängd, och den andra som sitter längre in ser misstänkt ut även den. Dvs sprickor samt sotmärken runt närliggande komponenter.

Efter att ha sökt lite på nätet visade det sig vara svensktillverkade RIFA kondensatorer. Man lär sig något nytt varje dag. Nu skall man bara hitta några lämpligare ersättare.
De som sitter i heter PMZ 2050MC610 (0.1uF 275V). Såvitt jag kan hitta så har denna serien ersatts med PME271M. Borde inte vara så svårt att få tag i.

Stora frågan är nu om man inte borde passa på att byta alla elektrolyter samtidigt...? Hade varit smidigt med ett schema eller förteckning över alla komponenter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: Renovering PSU (IBM 5160)

Inlägg av anders_bzn »

Dom där rifa kondensatorerna har jag och bytt i många gamla datorer. Är det inte X2 kondensatorer?

Jag skulle inte bytt elektrolyterna utan test. Jag skulle ha testat nätagget mot en konstlast och mätt spänningarna ut med oscilloskop för att se att det är ok.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

ja, det skall vara en X2 såvitt jag vet.
Hittade följande beskrivning (så återigen har jag lärt mig något nytt):

EMI suppression capacitors are used to suppress any noise from an electronic device by reducing the input impedance of the device.
These capacitors are divided into 2 classifications, X and Y. X class capacitors are capacitors that are connected line to line and in the event of failure of the capacitor the potential for electrical shock is not present.
X capacitors are further subdivided into three subcategories X1, X2 and X3. X1 capacitors are used where the peak voltage the capacitors will be greater than 2500 volts and less than 4000V. Class X2 capacitors are in applications where the peak voltage is equal to below 2500 volts. X3 capacitors are used where the peak voltage is less than or equal to 1200 volts. X2 capacitors are the most common.

Electrokit har en som verkar vara exakt vad jag behöver:
http://www.electrokit.com/x2kondensator ... 5vac.49862
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag har köpt dessa hos Electrokit. Jag funderar på varför de brinner upp. Är det ålder eller värme/drifttid som tar död på dem. Jag har nämligen en påse med dessa, fast de är gamla. Jag har inte vågat använda dem (med rädsla för att det är åldern som gör att de tröttnar), men de som Electrokit säljer kanske inte heller är nya.

Om du handlar dessa på electrokit och de är märka med Rifa så kan du väl kolla när de är tillverkade.
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Tyvärr så är Rifas X2-kondensatorer kända för att gå sönder när de blivit gamla.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Jag har läst på ett annat forum att den typen av konding tar åt sig fukt och det går åt skogen när de blir varma.

Om det stämmer (jag har bara ett foruminlägg som källa) så kanske man ska torka ur sitt nätagg i ugnen innan uppstart :D

Eller byta proaktivt.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Om du frågar en gammal TV-Tekniker så får du ett bestämt svar
RIFA/DLIGT/SKIT.I rör drivna apparater( det fanns sådana ) så
Gick vissa apparater bättre när man klippte bort Rifa kondnigarna
Så många gick med en avbitare o lagade dessa apparater
Men det finns andra fabrikat so är mycket bättre(de blåa)
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Alltid kul att höra gamla anekdoter och erfarenheter från folk som jobbat som "riktiga" tekniker. Ett skrå som är på väg att försvinna i dagens släng-på-tippen-samhälle. Det var helt klart mer charm och själ i dåtidens prylar, som ibland behövde lite våld eller kärlek samt stå vinklad i en viss kompassriktning osv för att fungera optimalt ;)

Till ämnet, så funderade jag nästan på att bara klippa bort de felaktiga kondensatorerna. Som jag tolkat det så fanns de väl bara där för att uppfylla några amerikanska direktiv gällande störningar osv... Antar att samtliga billiga lågenergi/LED lampor skickar ut betydligt mer skräp både i luften och nätet. Men beställde likväl två nya från Electrokit så det blir "som det skall vara".
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Man ska vårda sitt yrke
Klipp o släng :bravo:
Gillar ditt inlägg skarpt
gkar

Inlägg av gkar »

Rifa X2 kondingar går ofta sönder.

De fyller funktion då de ser till att ledningsbundna störningar dämpas (Conducted emission), men även gör utrustningen mindre känslig för inkommande störningar(Conducted immunity).
I USA har de inget "conducted immunity" krav. (Det är hårdare krav på CE märkning än på FCC i de flesta fall.)

X2 kondingarna dämpar även transienter från 230 nätet.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

På tal om gamla kondningar, en gammal gubbe sa till mej en gång att man kunde få igång vissa genom att motionera/smyga på spänningen, alltså inte blåsa på full spänning med en gång! Finns det nåt korn av sanning i detta? Har ingen aning om han menade elektrolyter eller vanliga kondningar!?
Grundsamtalet gällde gamla rörapparater!

Det här med X och Y märkningar var helt nytt för mej, på hobbynivå är det massa såna här små detaljer man normalt inte tänker på , kul att få veta, man lär sej hela tiden!

Roligt projekt du skaffat dej matsadona! :tumupp:
Fick du med dej nån mjukvara till den? Är det hårddisk på den?
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Tack för de detaljerna gkar.

Ja, det följer med en 10MB (!) hårddisk, som till det fysiska formatet är groteskt stor :) Enligt uppgift skall det vara DOS 2.x samt lite spel som Police Quest och Larry m.m.
Det är CGA (ISA 8-bit) kort och fungerande bildskärm och hela 256kB RAM.

Utöver minneskort, floppy kontroller, HD kontroller finns det även kort för seriell samt parallellport.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Färgskärm till och med! :) :tumupp:
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Platis skrev:På tal om gamla kondningar, en gammal gubbe sa till mej en gång att man kunde få igång vissa genom att motionera/smyga på spänningen, alltså inte blåsa på full spänning med en gång! Finns det nåt korn av sanning i detta? Har ingen aning om han menade elektrolyter eller vanliga kondningar!?
Grundsamtalet gällde gamla rörapparater!
Låter som att han pratade om "reformering":

http://www.electrojumble.org/reforming.htm
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Electrokit är som vanligt grymt snabba, så nu har jag två nya RIFA PME 271 M kondensatorer.
Någon nämnde tillverkningsdatum. Vilken av alla siffror indikerar detta?

Finns följande siffror på (utöver 100nF) : 40/110/56/B samt ett ensamt 14 på andra sidan.
Skriv svar