Tändspole krets?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
antimon

Tändspole krets?

Inlägg av antimon »

Hej, jag håller på med att sätta ihop komponenterna till en 555 tändspole drivarkrets, och jag har allt utom två st 10K potentiometrar.
Skulle jag kunna byta ut dem med nån annan potentiometer, eller hur hade ni gjort?
Användarvisningsbild
l2t

Re: Tändspole krets?

Inlägg av l2t »

Ett shema hade underlättat för att svara på frågan :)
antimon

Inlägg av antimon »

l2t skrev:Ett shema hade underlättat för att svara på frågan :)
Jag postar från mobilen, och jag vet inte hur man länkar.

Men jag ska försöka. :)

Jag skrev in för hand så jag hoppas att det funkar.
http://instructables.com/id/High-voltag ... il-supply/
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det var nog en av de sämsta konstruktionerna jag sett, är tveksam om det överhuvudtaget kommer att funger.
Om inget annat lär ju 3055an bli stekt av all backemk.
Sedan är det väl frågan om 555an orar driva en 3055a
Spazze

Inlägg av Spazze »

Precis, 3055:an kommer gå sönder snabbt.
Den här kretsen med en 500V MOSFET borde hålla bättre: http://uzzors2k.4hv.org/index.php?page=ignitioncoil
antimon

Inlägg av antimon »

Spazze skrev:Precis, 3055:an kommer gå sönder snabbt.
Den här kretsen med en 500V MOSFET borde hålla bättre: http://uzzors2k.4hv.org/index.php?page=ignitioncoil
Jag tror att jag har alla komponenter så jag ska kolla på det senare.

Kan jag byta ut 450'n mot nån annan?

Tack för hjälpen.
antimon

Inlägg av antimon »

Det som jag är ute efter är att kunna ha en stark stationär båge/arc igång mellan två st elektroder under en längre tid, ca 5-10 min åt gången.
Om inte stationär, en jacobs ladder

Kommer denna kretsen klara detta, eller vad behöver jag göra isf?

Vilken krets skulle ni valt om det varit ni?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Generellt med tändspole: (I mitt fall en hypervanlig Bosch svart från en Volvo 240)
På lågspänningssidan har jag mätt upp pulser på 800V peak! Detta då utan någon form av snubber eller liknande, det var dock ett gnistgap men det dämpar efter att pulsens högsta topp har gått.

Så ska man ha en drivtransistor till detta ska den klara minst 800V!

Sedan finns det en impedans i en tändspole.

Test visade att 4,7k i serie med mittledaren och sedan rena kopparkablar resten av vägen var grejen! Dessa motståndskablar man köper kan ha flera 100k och fungerar helt enkelt dåligt!

antimon:
För att uppnå det du söker ska du upp i helt andra kraftklasser! Du kan behöva en neon-transformator eller liknande.
Spazze

Inlägg av Spazze »

MOSFET:en går att byta ut till en med liknande egenskaper, framförallt 500V. Men jag hade beställt en IRFP450 på Ebay och inte funderat mer på komponentvalet.

Jag hade valt den här kretsen. Eventuellt med någon metalloxidvaristor eller liknande över tändspolens primär om MOSFET:en skulle dö.
Jag skulle vara mer oroad för att det blir överslag inne i tändspolen. Jag har haft sönder massor av tändspolar med bara 12V drivning, bland annat min favorit som kom från en Volvo 850. Alltså inte en vanlig gammal cylinderformad tändspole utan en som ser mer ut som en vanlig transformator med EI-kärna.

Håller inte med Icecap om att en tändspole inte skulle räcka.
bearing

Inlägg av bearing »

Dock är jag osäker på om en tändspole driven med PWM ger en kontinuerlig ljusbåge, d.v.s om den kan användas i en "Jakobs ladder".

Jag utesluter det inte, för jag misstänker att det går att hitta en frekvens/pulsbredd som ger resonans. Det har jag upptäckt när jag lekt. Och det är då som transistorn går upp i rök, om man inte dimensionerat den ordentligt.

"Neontransformator" jobbar kontinuerligt, om jag förstått rätt.
antimon

Inlägg av antimon »

Jag började kolla på att seriekoppla ihop ett par st transformatorer från microugn idag för att få ihop den här satana stegen. :)
Men jag ska få ihop den här drivaren snart. Jag har ett paket att hämta ut. :)

Finns det inte nåt billigare alternativ än en neon transformator förresten?
Jag har planerat att köpa en snart, och jag experimenterar med dessa här tills den dagen.

Jag har en 500v Mosfet som jag tänkte testa, men läste icecap skrev att en 800v och det finns la inte ens såna?
bearing

Inlägg av bearing »

Finns >=800V MOSFET, men inte så vanliga. Jag använde en 47A 650V MOSFET senast. Men den var nog overkill.

500V borde inte vara några problem. Men som sagt, om du hittar ett bra resonansläge kanske den brinner, även om jag personligen inte tror det. Då är det ju bara att byta ut, i så fall.
Skriv svar