Felsökning av ett HP1741 100MHz oscilloskop, årgång 1979.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
YD1150

Felsökning av ett HP1741 100MHz oscilloskop, årgång 1979.

Inlägg av YD1150 »

Köpte mig ett defekt HP1741 100MHz oscilloskop för 300kr på en loppis i Norrköping.

Felet är att spänningen mellan katod och styrgaller (G1) på katodstråleröret ligger på ca -190V,
vid max ljus blir den ca -130V men den är i vilket fall alldeles för mycket negativ för den stryper
elektronstrålen fullständigt. Skärmen förblir svart.
Kopplar jag en Zenerdiod (typ 120V) i serie med G1 så kommer det fram en stråle så katodstråleröret är ok.
I oscilloskopet så finns det ett analogt minnesrör (katodstråleröret) med tre glödtrådar! Den vanliga + två "floodguns".

Oscilloskopet ser ut så här:
framsida.JPG
Ljusregleringen av röret sker inte med en vridpot på vanligt sätt utan det är en hel del extra saker
i mellan (som givetvis kan jäklas :evil: och det gör det nu :!: ).

Börjar med teknisk beskrivning och schema på högspänningsdelen.
tekn beskr hv1.jpg
tekn beskr hv2.jpg
hv1.JPG
hv2.JPG
Ljusstyrkeregleringen kommer in på CR5 ansluten till +120V, där finns det en fyrkantsvåg ( frekvens och duty cycle varierar
beroende på tidbasinställningen), är ljusstyrkan inställd på min så finns inget, är det max ljus pådraget
så blir det ca 80-100V amplitud. Denna signal överlagras / "clampas" på en högfrekvent
~30kHz spänning från högspänningsdelen.
Sen likriktas och spänningsdubblare det hela innan galler G1 matas med det.
En del av kretsarna ligger på -2,3kV från jord så det hoppar lätt över gnistor om man försöker mäta.
Har inte hittat några komponentfel här.
hv3.JPG
Nu kommer vi till gate amplifier där ljusstyrkepotten "Beam Intensity" finns, den som finns på frontpanelen åtkomlig för användaren.
Den har en krets som känner av strålströmmen, blir den för hör så stryps elektronstrålen för att skydda
katodstråleröret från skador (bränner fosforskiktet m.m.) Har inte hittat några direkta komponentfel här heller.
Ett 1/4W kolmassa motstånd (R21) på 220ohm mätte 270ohm så det är bytt.

Teknisk beskrivning först sedan scheman.
tekn beskr gate.jpg
I texten står det att man kan lyfta dioden CR2 för att se om strålen kommer fram, men jag undrar
om det är feltryckt för då är ju inte "Beam Intensity" inkopplad alls, jag tycker att det borde vara CR1 i stället.
Vill ju inte förstöra röret i onödan. Står CR1 tidigare i texten.... :humm:

R18 går till jord men pin 2 på OP:n U2 gör det INTE! Så det ÄR en bugg i schemat.
U2 är för övrigt bytt för två pinnar lossnade när jag plockade ur den ur IC-hållaren, den var i 8-pin plåtkanna.
Benen var sönderfrätta av någon okänd anledning. Sen har HP roat sig med att peta in Zenerdioder i serie med
matningsspänningen, blir något mer kryptiskt att felsöka.
Efter lite letande så var U2 samma som en CA3140, HP använder sina egna nummer.
gate amp1.JPG
gate amp2.JPG
Någon som har lagat ett sådan här oscilloskop?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150

Re: Felsökning av ett HP1741 100MHz oscilloskop, årgång 1979

Inlägg av YD1150 »

Nu fungerar oscilloskopet igen :D , optokopplaren U2 var trasig på transistorsidan, LED:en
fungerade ok med Vf=1,1V men över C-E på transistorsidan var det typ 100V mellan C-E på transistorn
när den skulle leda för fullt...En 5kohm 10varvs-trimpot byttes också samt en CA3140 OP.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Nice! :tumupp:
Får man se en bild? :)
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Här kommer några bilder:

Först inuti....

Skopet är rätt långt, finns en tändsticka på högspänningsnätdelen som jämförelse.
Skopet.jpg
hv_psu.jpg
100nF 4kV kondensator i nätdel, bäst att hålla fingrarna borta från den :wink:
Optokopplaren syns ovanför den gula sladden (en slits i kortet)
hv_psu_kortet.jpg
Den trasiga optokopplaren som släckte ner strålen helt! Satt i hållare = lätt att byta.
opton.jpg
front.jpg

Oscilloskopet med en lagrad bild (STORE och DISPLAY lyser till vänster om skärmen)
Skopet_funkar.jpg
Tidbasens omkopplare fick en ordentlig rengöring, den skulle enligt manualen vara insmord med
fett - okej, det var den då...men 35 år senare så var fettet mer som intorkad lack som släpkontakterna
gled över, vilket inte fungerade allt för bra. Fick lossa på axeln till omkopplaren och sedan dra ur
kretskorten (sitter med kontakter). Omkopplaren går bra att öppna, bara att lossa ett plåtclips
och så är den öppen redo för lite (läs mycket!) alkohol. Skiten - det intorkade fettet satt fast rätt bra.
Tog en klick kullagerfett för ny-smörjning och omkopplaren fungerar nu 100% felfritt.
Kullagerfett var väl inte det rekommenderade fett-typen enligt servicemanualen men fungerar bra i alla fall.
Så nu kan man använda oscilloskopet, 300kr för 100MHz var inte så dyrt tycker jag.
Höll på och funderade på loppisen om jag ska köpa det eller ej men nu efteråt så var det ju inte så dåligt köp :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Snyggt! :tumupp: Ett riktigt kvalitetsskåp!
Grattis till en bra köp och lyckad rep! :)
Skriv svar