Svag med belastning (3-fas 200 watt motor med kondensator.)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stoffe
Kontakt:

Svag med belastning (3-fas 200 watt motor med kondensator.)

Inlägg av stoffe »

Hej

Jag har en 3-fas motor som ibland har svårt att starta då den alltid startar med belastning, jag har valt en 20 uF kondensator, motorn är på 200 watt. Cosfi minns jag ej. Motorn är nedväxlad och varvar 31 rpm. Men jag har svårt att starta den i vissa lägen, beror det på för liten kondensator? Den har riktigt bra kraft när den kommit upp i varv och fungerar mycket bra då. Den körs på 230V.

Vad tror ni? Ska jag uppgradera till större kondensator än 20 uF?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Svag med belastning (3-fas 200 watt motor med kondensato

Inlägg av grym »

fullt normalt för en sådan koppling, frekvensomformare kanske är lösningen
Användarvisningsbild
ebfr
Kontakt:

Inlägg av ebfr »

Är motorn Y eller Deltakopplad? Kör man enfas med kondensator bör den vara Deltakopplad. :)
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Den är deltakopplad, jag har skaffat mig en frekvensomformare som jag inte satt mig in i hur den fungerar. Måste gå att ändra rotationsriktning och start och stopp från ett relä. Nackdelen med den frekvensomformare som jag är att den verkar kräva trefas, jag har bara enfas till den plats dit jag ska köra motorn.
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Jag byggde en bandslip på en 1kW enfasmotor. Ganska stort drivhjul med mycket massa, och 2RS-lager i löphjulet som också ger lite motstånd. Och skiten orkade inte igång. :(
Motorn hade en 20 uF kondensator, vilket stämmer med vad som står på skylten. Lånade en 40 uF från en kompressor och provade med den. Då smäller den igång som en trefasmotor, men strömförbrukningen dubblas. Så jag letar upp ett gäng kondensatorer med olika värden, parallellkopplar och mäter ström.
Får en kurva som ser ut som en hängmatta, där lägsta strömmen hamnar någonstans runt 25 uF. Jag har nu någonstans runt 27 uF, och kanske 5-10% högre ström än med 20 uF. Men den orkar starta! Så det verkar som motorskyltens 20 uF är lite snålt tilltaget.
(Ska bara skaffa en ny konding så jag slipper ha en klase hängande i kablarna... :oops: )

Så prova lite!
Men en frekvensare är ju klart bäst...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Får en kurva som ser ut som en hängmatta, där lägsta strömmen hamnar någonstans runt 25 uF. Jag har nu någonstans runt 27 uF, och kanske 5-10% högre ström än med 20 uF. Men den orkar starta!
Vad ligger toleransen på för dylika kondensatorer?
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Jag tror det blir krångligt för mig att sätta in en frekvensriktare i detta elschema, dessutom saknar jag 3-fas till den plats där motorn sitter. Jag tror jag börjar med att montera in en större kondensator. Motorn går bara 35 sekunder åt gången och strömförbrukningen kan vara hög, det gör inget. Bara jag klarar mig med 10A 230V så är jag nöjd.

Bild
Användarvisningsbild
ebfr
Kontakt:

Inlägg av ebfr »

Om du använder en frekvensare som kräver enfas t.ex.Omron JX-A som omvandlar till trefas (200 Volt) så kan du driva trefasmotorn utan konding. Jag har använt den i portautomatiker och man kan klara sig helt utan kontaktorer, fram och backfunktionen styrs digitalt.
Dessutom kan du använda mjukstart / stopp.

https://industrial.omron.se/sv/products ... fault.html
xxargs

Inlägg av xxargs »

I dom situationer att man har krav på hög startmoment på enfasmotorer så brukar man ha en startkondensator parallellt med driftkondingen och som är tillslagen några sekunder vid start och därefter släpper och det körs bara på driftkondensatorn.

kyl och fryskompressorer (och även enfas-drivna högvakumpumpar som går tungt kalla) är sådana tillämpningar där man tex. skall kunna starta mot full mottryck (nu pratar vi om andra tillämpningar än just vitvaror) och då har man en s strömstyrd relä som känner av motorströmmen som som kopplar in startkondensatorn när strömmen är hög och släpper när strömmen gått ned under en gräns.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Tack för tipset, jag testar ytterliggare en 20 uF kondensator parallellt med den befintliga 20 uF kondensatorn för att få totalt 40 uF. Det är prylar jag redan har och blir absolut billigast så. Vad finns det för nackdel att ha för stor kondensator vid drift? I mitt fall är driften endast 35 sekunder åt gången. Den får vila i flera minuter upp till flera timmar innan den aktiveras igen.

Min frekvensriktare är en ABB Drives SAMI GS.

Vad kostar en Omron frekvensriktare?
Användarvisningsbild
ebfr
Kontakt:

Inlägg av ebfr »

Jag kanske har en. Ska kolla senare ikväll. :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Startströmmen med startkondensator inkopplad jämt kan ge högre ström än vad lindningarna tål vid kontinuerlig drift, men i ditt fall där man växlar kondensatorns inkoppling när motorn skall reversera och som förut var matad via konding nu blir huvudlindning, tål full spänning kontinuerligt så är det nog inte ett problem.

Problemet med en sådan lösning med symmetriska motorlindningar (där båda tål full nätspänning kontinuerligt) är att förstärkta verkan av en startkondensator kan nästan helt utebli och om den blir starkare av större/extra kondensator så skulle jag säga att det är feldimensionerat eller har tappat en stor del av kapacitansen (det kan bli stora induktionsknäppar vid av/påslag som sakta sliter ut kondensatorn med överslag inne i skikten, "slälvläckande" innebär i praktiken att det försvinner ett antal pF för varje genomslag mellan plattorna pga. överspänning som sker. - aluminiserad papp var förr favoritisoleringen i motorkondingar då när det slog igenom inte skapade lika mycket kol som kunde leda ström samt brände bort så mycket tunn aluminiumlager på båda sidorna runt genomslaget att det blev en isolerad ö runt genomslaget och därmed behöll sin spänningsklass i jämförelse när det slog igenom plastfilm, vet inte hur det fungerar idag).
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

xxargs - Jo kondensatorn som sitter där nu är begagnad. Jag tolkar ditt svar som att det är helt okej att montera en större kondensator i mitt fall.

ebfr - Det låter intressant, det skulle för mig även vara bra att kunna köra motorn i t ex halva hastigheten men med bibehållen kraft. Det skulle vara bättre för den applikation som jag har.
xxargs

Inlägg av xxargs »

En för stor konding kan få motorn att tappa kraften precis som en för liten sådan. - när den är för liten så finns det inte tillräckligt med ström för att ge startmoment, är den för stor så är fasskillnaden för liten mellan lindningarna för att ge någon större moment och dessutom börja motorns lindningar att motarbeta varandra vilket kan resultera i högre ström på båda och motorn riskera att brinna. - kort sagt det gäller att hitta 'sweet spot' utan att grilla motorns lindningar med för hög ström...

Att ha en tångamperemeter och kolla att strömmen genom resp lindning är inte högre än vad motorplåten anger rekommenderas - lite högre (typ max 25% högre) än vad motorplåten anger kan fungera om det är den driftmönster du anger, det är då helt på egen risk inklusive brandrisk.
Användarvisningsbild
ebfr
Kontakt:

Inlägg av ebfr »

stoffe skrev: ebfr - Det låter intressant, det skulle för mig även vara bra att kunna köra motorn i t ex halva hastigheten men med bibehållen kraft. Det skulle vara bättre för den applikation som jag har.
Jag har en liggande, om du är intresserad. den är aldrig körd. Nypris ca. 2.000:- :?:
Skriv svar