LinuxCNC+Mesa?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
LinuxCNC+Mesa?
Vad är det enklaste billigaste att komma igång med LinuxCNC på en svarv dvs 2-axlar + spindelstyrning = 3 servon.
Vad behövs?
Mesa?
Nåt annat?
Vad behövs?
Mesa?
Nåt annat?
Re: LinuxCNC+Mesa?
Intressant att du kör på den linjen.
Jag är själv intresserad av att köra Linux-CNC.
Jag är själv intresserad av att köra Linux-CNC.
- tecno
- Kontakt:
Jag har inte givit upp M3 + KFlop/Kanalog men hört kvittras i bakgrunden att ev kommer inte någon plugin för M4 att tas fram.
Det som orsakat frågan är att jag inte gillar KMotionCNC's GUI vag gäller svarv, M3 och LinuxCNC har bättre dito enligt mitt tycke.
Står mao mitt i ett vägval M3 eller Linux = Köpa en till KFlop eller inte utan satsa på annat som funkar med LinuxCNC. (tycker fortfarande att GUI't suger i Linux)
Det som orsakat frågan är att jag inte gillar KMotionCNC's GUI vag gäller svarv, M3 och LinuxCNC har bättre dito enligt mitt tycke.
Står mao mitt i ett vägval M3 eller Linux = Köpa en till KFlop eller inte utan satsa på annat som funkar med LinuxCNC. (tycker fortfarande att GUI't suger i Linux)
Nu har inte du skrivit vilka drivare du har , beroende på om dina servodrivare klarar step/dir så behöver du kanske inte ens ett Mesa kort utan skulle kunna köra med en gammal dator som har paralellport.
- tecno
- Kontakt:
Både och, hur fasen körs Closed Loop med S/D? Hur får man till encoder sync då?
Med analog styrning av servona och för att få en closed loop in i linyxcnc tror jag detta kittet är billigast.
http://store.mesanet.com/index.php?rout ... uct_id=214
7I77 Analog servo interface plus I/O daughtercard: är ett kort som klarar 6 analoga servon med encodrar. Förutom det så har man 16 ut-portar och 32 in-portar för home, limit osv.
5I25 Superport FPGA based PCI Anything I/O card: är ett pci-kort som sitter i datorn och med en parallellkabel till i/o kortet.
Jag har beställt ett 7I77 till mitt fräsbygge, men sedan har jag valt ett Ethernetbaserat kort i stället för ett som sitter i pc'n. Det kostar lite mer, men blir flexiblare för min del.
Jag är rätt säker på att detta är billigaste kittet från Mesa som löser styrningen med servon och closed loop. Rätta mig någon om jag har fel.
--Per
http://store.mesanet.com/index.php?rout ... uct_id=214
7I77 Analog servo interface plus I/O daughtercard: är ett kort som klarar 6 analoga servon med encodrar. Förutom det så har man 16 ut-portar och 32 in-portar för home, limit osv.
5I25 Superport FPGA based PCI Anything I/O card: är ett pci-kort som sitter i datorn och med en parallellkabel till i/o kortet.
Jag har beställt ett 7I77 till mitt fräsbygge, men sedan har jag valt ett Ethernetbaserat kort i stället för ett som sitter i pc'n. Det kostar lite mer, men blir flexiblare för min del.
Jag är rätt säker på att detta är billigaste kittet från Mesa som löser styrningen med servon och closed loop. Rätta mig någon om jag har fel.
--Per
- tecno
- Kontakt:
<no <no <no inget PCI kort = får inte plats i min styrdator. USB eller ETH
Kan det här vara något som fungerar?
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=79639
- tecno
- Kontakt:
Finns det inget ledigt för limit/home/ett par relän i dessa menar du?perra_e skrev:Ser ju ut att funka för servona. Behöver du inga rena i/o ?
- tecno
- Kontakt:
säter skrev:Kan det här vara något som fungerar?
Varken USB eller ETH eller har jag missat nåt?
På 7i43 finns det extra, men man behöver någon typ av breakout-kort. Går ju att göra själv om man vill.tecno skrev:Finns det inget ledigt för limit/home/ett par relän i dessa menar du?perra_e skrev:Ser ju ut att funka för servona. Behöver du inga rena i/o ?
på 7i33, servo i/o kortet, finns det inga fördefinierade rena i/o. Det går kanske skriva om någon fil så att det blir det, förutsatt att hårdvaran tillåter det.
--Per
- tecno
- Kontakt:
Då får man kolla närmare på detta, kan ju vara ett alternativ om jag inte får gehör på mina önskemål till KMotionCNC.