Biltemas tångamperemeter dcm 1000 p

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nisse46

Biltemas tångamperemeter dcm 1000 p

Inlägg av nisse46 »

Hej
Är det någon här som äger en sådan och vet hur man låser mätvärdet för likström med peakknappen eller om det går överhuvudtaget
I manualen står bara beskrivet för växelström som jag följt och det fungerar
Men jag får det inte att fungera med likström och jag tror inte detta går, men biltemas kundtjänst hävdar att det ska gå
Bifogar manual om nån vill dubbelkolla och lämna åsikter
Nisse
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nifelheim
Den första

Re: Biltemas tångamperemeter dcm 1000 p

Inlägg av nifelheim »

det är nog Peak som Vpp "i motsats till" RMS,
så det blir ju meningslöst med Vpp på en likspänning

edit : eller likström
nisse46

Inlägg av nisse46 »

Kollade upp vpp, och det verkar ju vettigt att knappen bara gäller AC då som jag trodde
konstigt inte manualen anger det eller att ingen på biltema vet detta, eller ja....kanske inte så konstigt :-)
Men tack för svaret, blev lite klokare nu
Castor

Inlägg av Castor »

Manualen anger inte för DC att du kan mäta peak, bara för AC. Punkt f om jag kommer ihåg rätt.
nisse46

Inlägg av nisse46 »

Blev ett långt inlägg detta men så var det också en riktigt svår fråga tydligen...:-)

Ja det står ju ""låsning av mätvärde, registrering av max/min avläsningar för ström och spänning"" i biltemas beskrivning, vilket jag naivt trodde gällde både lik/växel då inte enbart växelström
men sen efter att ha läst manualen så är det bara beskrivit för växelström/spänning punkt f-e som du säger Castor
Det indikerar ju klart att det bara gäller växelström/spänning då annars hade de nog haft med punkt f-e under likström med, bara en rad text extra ju

Jag provade ändå peakknappen för likström men det bara blinkade konstigt och jag kunde inte få det att fungera trots åtskilliga försök, så jag ville ha reda på vad som egentligen gällde och mailade biltemas support, där deras best and brightest huserar, som sig bör

Efter 2 veckor utan svar så fick jag maila igen och påminna dem, de ursäktade sig och skulle kontakta leverantören
Efter ytterliggare 1 månad så mailade jag igen och undrade hur det gick
när jag väntat 1 månad och 3 veckor på svar från biltema så fick jag beskedet nedan att det skulle gå o mäta på likström

""Tyvärr är det så att det inte står i manualen men knappen fungerar på samma sätt om man trycker in den och väljer max registrerar den max strömmen och visar detta värdet tills ett högre värde uppkommer samma gäller minvärdet och för att se den aktuella strömmen måste peak knappen hållas in så den går över till att visa den faktiska strömmen.
Jag fick information från vår produktavdelning inom bil.""

Min första tanke var, att detta är bara ett svar som nån kläckt ur sig efter att ha skummat igenom manualen kanske, inte verkligen testat

Sen ville de jag skulle köra in till butik men jag tyckte det var overkill o köra 10 mil för att få svar på en sån här fråga, om jag nu ens fått det där, jag har inga bra erfarenheter av kunskapsbanken i deras butiker tyvärr.
När jag frågade om vi kunde göra ett riktigt test på plats då om jag nu körde så långt, och om man kunde få pengarna tillbaka om det nu inte gick, och supporten hade haft helt fel i sina påståenden.
Då fick jag bara ett kort svar tillbaka: ""Vi kan inte hjälpa dig vidare.""

Så jag skrev bara att de kunde ha det som standardsvar istället och att de var proffsiga
Kunder som vill ha riktiga svar, och inte bara gissningar och mer bensinkostnader, vill de tydligen inte veta av

Nu är jag ganska nöjd med tångens övriga funtioner så jag har inte tänkt lämna tillbaka den men ville ändå kolla hur deras support funkar och hur de tar ansvar för sina påståenden om sina produkter och återköp osv osv
och jag är väl inte direkt imponerad av deras ansträngningar

Så om ingen här dyker upp som har en likadan tång och vet hur, och att detta fungerar (kanske tom förklara momenten) så förblir denna peakknapp ett mysterium
Långt inlägg....mycket klydd... för en oansenlig fråga kan tyckas, men jag hade inget bättre för mig :-))
ralleville

Inlägg av ralleville »

Hej nisse46

Köpte själv en dylik mätare i somras och hade samma problem som du.Inte fungerar den som biltema säger att det är meningen.
Dessutom så mätte vi i affären, när jag lämnade tillbaka den, väggspänningen i ett uttag.Den visade 320 volt.Testade en annan från affärshyllan, samma fel.
så jag fick pengarna tillbaka och expediten lovade kontakta chefer osv.Inget har hänt på den fronten ännu trots att det nu gått flera månader.
Hade emailkontakt med biltema men inget ordentligt svar därifrån heller.De undrade bara var jag köpt den!!!!

Vad skall man köpa i stället, vilket märke är ok ? DC amperer är bra , även Max/ Min värden vore bra
.
Ändå kanske inte i behov att sätta ut så mycket pengar på en Fluke.
nisse46

Inlägg av nisse46 »

Hej Ralleville

ja min fungerar iaf i övrigt, har kollat alla andra funktioner så därför behöll jag den
Men Biltemas kunskapsnivå är ganska låg när det gäller deras egna produkter, har haft flera köp där de haft noll koll
De vill ju bara sälja så mycket de kan sen stoppar man huvudet i sanden, supporten är ett skämt tyvärr som i de flesta butiker

jag har även en uni-t 139c som jag är nöjd med
Det märket är väl det billigaste man kan få tag i i förhållande till funktioner o kvalle för hobbybruk
Kolla denna
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

En helt annan prislapp men då får du min/max-värde. Inte läst manualen men förvånad om den inte har min/max på både AC och DC.
Klarar du dig på 600A blir det billigare mot 1000A
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19305

Och klarar du dig med att enbart mäta AAC, VAC samt VDC. Alltså inte kunna mäta DC ström blir det ytterliggare billigare.

Edit:
Har peak på AC och min/max på DC men max 200A.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

ralleville skrev:Hej nisse46

Köpte själv en dylik mätare i somras och hade samma problem som du.Inte fungerar den som biltema säger att det är meningen.
Dessutom så mätte vi i affären, när jag lämnade tillbaka den, väggspänningen i ett uttag.Den visade 320 volt.Testade en annan från affärshyllan, samma fel.
så jag fick pengarna tillbaka och expediten lovade kontakta chefer osv.Inget har hänt på den fronten ännu trots att det nu gått flera månader.
Hade emailkontakt med biltema men inget ordentligt svar därifrån heller.De undrade bara var jag köpt den!!!!

Vad skall man köpa i stället, vilket märke är ok ? DC amperer är bra , även Max/ Min värden vore bra
.
Ändå kanske inte i behov att sätta ut så mycket pengar på en Fluke.
Mätte ni toppvärdet i uttaget så stämmer det ju bra med 320V!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Man skall dessutom vara medveten om att en del strömtångar är fullständigt oanvändbara på strömmar under runt 66% av mätområdet, då felvisningen tenderar bli mycket stor.
Problemet är att de ofta har väldigt få mätområden, och onogrannheten gäller fullt skalutslag.
Om man tittar på TS stömtång så har den tre mätområden, felvisningen blir då:
40 A: 1,02 - 1,22A.
400A: 10,4-12A.
1000A: 22,8-38A.
Det säger sig själv att mätvärden inte skall ligga under säg 2/3 av mätområdet för att felen inte skalll bli för stora.
ralleville

Inlägg av ralleville »

Hej alla
Och tack för bra info.

Måste erkänna att i affären när vi testade så var det aningen stressigt. För det första hittade expediten inget bra uttag att kolla i.Så vi fick mer eller mindre krypa på golvet vid ingången där det fanns ett uttag i golvnivå.Så vi var båda lite upphetsade och då kan det bra tänka att det visade rätt men vi trodde det var fel.
Var för några veckor sedan till en annan Biltema affär där det var liknande situation, expediten visste inte mycket och folk stod i kö för att bli betjänade.

Men man tycker nog att leverantören kunde säga som saken är och inte låtsas ha en produkt som är bättre än den är eller hur?

Det gick tex inte att nollställa värdena som mätts utan de blev i minnet .Manualen är enligt min mening inte ok eller så gjorde vi fel.
Dessutom så hade jag mätaren till en pensionerad elingenjör som också tyckte det var sjukt beteende.Han hade själv en Fluke så han var väl bortskämd.
Vi mätte då strömåtgången vid start av en traktor som visade ok, ca 330 A.

Priset på mätaren har gått upp sedan den nya höst/vinterkatalogen kommit.

Skall kolla elfa, klarar mig med 600 A.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

TomasL skrev:Man skall dessutom vara medveten om att en del strömtångar är fullständigt oanvändbara på strömmar under runt 66% av mätområdet, då felvisningen tenderar bli mycket stor.
Problemet är att de ofta har väldigt få mätområden, och onogrannheten gäller fullt skalutslag.
Jag tittar nu på en tång från Clas Ohlson.
Där står tydligt i manualen att toleransen gäller för uppmätt värde.
Eller menar du att strömmätning är ett undantag från detta?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

För Alla mätinstrument är onogrannheten fullt skalutslag, inget annat.
Om CO skriver något annat, så beror det på okunskap.
Skriv svar