Du försöker köra den fortare än den klarar.
När hastigheten ökar sjunker vridmomentet. När avgivet vridmoment understiger förluster (friktion, belastning osv) så "synkar" motorn ur. När den på slutet "rampar ner" i hastighet stiger åter momentet den avger och vid en viss punkt är det på nytt tillräckligt för att "dra runt" lasten så den börjar snurra igen.
Gör en eller flera av följande:
Sänk hastigheten, sänk accelerationen, minska belastningen, öka drivspänningen.
Byggtråd Liten CNC fräs/graverare
Re: Byggtråd Liten CNC fräs/graverare
Jag trodde det med men jag kanske han editera inlägget efter du svarat.
Var universal gcode sender som helt enkelt inte ville av någon konstig anledning.
grbl controller 3.6.1 funkar felfritt!
Har även kylning på A4988 drivarna, dock inge kylflänsar på dom utan bara en fläkt som blåser ned.
Dock har jag märkt att mitt nätagg nog är i vekaste laget, är som om motorerna tappar fart efter en tid.
12v på 170w från en dator, har ett till också som är på 600w och har 22A på 12v.
Hade dock tänkt ha det till min HHO svets som står i förrådet...
Så får se hur jag överväger, har ändå inte råd att köpa ett 24v nätagg på typ 33A dom ligger på kring 800kr på ebay.
Var universal gcode sender som helt enkelt inte ville av någon konstig anledning.
grbl controller 3.6.1 funkar felfritt!
Har även kylning på A4988 drivarna, dock inge kylflänsar på dom utan bara en fläkt som blåser ned.
Dock har jag märkt att mitt nätagg nog är i vekaste laget, är som om motorerna tappar fart efter en tid.
12v på 170w från en dator, har ett till också som är på 600w och har 22A på 12v.
Hade dock tänkt ha det till min HHO svets som står i förrådet...
Så får se hur jag överväger, har ändå inte råd att köpa ett 24v nätagg på typ 33A dom ligger på kring 800kr på ebay.
Liten snutt på elsystemet hur det ser ut och funkar.
Kanske inte bäst film eller så men man får en hum om det hela iallafall!
Orkar inte ladda upp en film på någon speciell sida så länkar via min instagram.
Kanske inte bäst film eller så men man får en hum om det hela iallafall!
Orkar inte ladda upp en film på någon speciell sida så länkar via min instagram.
Kollade igenom den svenska "katalogen" hyfsat noggrannt, de verkar ha tre varianter man kan använda. Ingen lockade mig speciellt, de verkar bygga på höjden... De hade verkligen mycket grejer till profilerna, men det var något som störde mig, känslan av LEGO-specialbitar kanske...Det finns en speciell klämprofil till ITEM profil-8 i vilken en 6mm slipad stålaxel passar. Klämprofilen med slipad axel monteras i T-spåret på den vanliga profilen. Sen finns det "hjul" som passar på sagda 6mm axel. Hjulen är ett kullager som man i ytterbanan slipat en radie så att den passar "på" 6mm axeln.
Så här ser ut på min:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det är ingen av de jag tänker på men just nu hittar jag den inte själv heller.
Vuxenmekano är det "korrekta" namnet...
Vuxenmekano är det "korrekta" namnet...
Fast det kändes som att det behöves massor av konponenter till lösningarna som skulle bli "så där" i alla fall(eller svindyra)...
Jo alltså jag vet ju att det finns massvis med lösningar, men som sagt är arbetslös och hade dessa saker liggandes sen ett 3d skrivare bygge som aldrig blev av!
Är som sagt arbetslös just nu, annars hade jag utan tvekan använt mig av bra linjärlager och kulskruvar.
Men med låg budget tager man vad man haver och försöker få det funka!
Får jag den funka såpass bra att jag eventuellt kan köra aluminium med små skär så kan jag ju köra ut en del av de fästen jag har i plast nu i aluminium framöver.
Har även börjat med en lösning för att styva upp x axeln så som jag beskrev med lagrade hjul som ska rulla i en profil.
Skrev ut ett hjul med 3d skrivaren men har dessvärre lite backlash så de är inte 100% runda så måste svarva ner eller slipa dom lite lätt tills de är bra.
Skrev ut det i 3 delar och har monterat ett kullager inuti sen acetonat ihop ( inte så det låser kullagret såklart ).
Rullar lätt och fint, som sagt bara inte perfekt runt så det måste fixas annars får man ju vibrationer från det.
Är som sagt arbetslös just nu, annars hade jag utan tvekan använt mig av bra linjärlager och kulskruvar.
Men med låg budget tager man vad man haver och försöker få det funka!
Får jag den funka såpass bra att jag eventuellt kan köra aluminium med små skär så kan jag ju köra ut en del av de fästen jag har i plast nu i aluminium framöver.
Har även börjat med en lösning för att styva upp x axeln så som jag beskrev med lagrade hjul som ska rulla i en profil.
Skrev ut ett hjul med 3d skrivaren men har dessvärre lite backlash så de är inte 100% runda så måste svarva ner eller slipa dom lite lätt tills de är bra.
Skrev ut det i 3 delar och har monterat ett kullager inuti sen acetonat ihop ( inte så det låser kullagret såklart ).
Rullar lätt och fint, som sagt bara inte perfekt runt så det måste fixas annars får man ju vibrationer från det.