3,2V -> 5V Transformator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MnG

3,2V -> 5V Transformator

Inlägg av MnG »

Hejsan.
Jag ska bygga en pryl så jag kan starta datorn med mobilen. Jag får ut 3,2V från mobilens mute funktion när det ringer, men jag skulle behöva ca 5v för att driva det relä jag använder (ELFA art. 37-470-03, MRBS 001A205). Hur kan jag på ett smidigt sätt transformera upp strömmen till 5v. Jag vet att jag behöver en transistor och lite mer saker, men eftersom jag är okunnig på elektronik så skulle jag behöva veta mer exakt vad det är jag behöver.
Tack på förhand.
Medicinsk-teknik
Kontakt:

Inlägg av Medicinsk-teknik »

Hej. Jag håller just nu på att bygga något liknande, har en krets som reagerar på ljus. du lägger då en gammal mobil inuti datorn brevid kretsen. när du nu ringer till din telefon så aktiveras kretsen när displayen lyser och du får en puls som startar datorn. Hör av dig om det låter intressant.

Patrik
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Du behöver ingen transformator, utan bara en vanlig transistor & ett motstånd som fungerar som switch som ska dra reläet!.
Sök runt lite på google "Transistor switch" så hittar du massvis med info!.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Varifrån hade du tänkt ta ström för att driva reläet?
Den lilla spänning du får från telefonen vid "mute" kan ju vara en signalspänning, och kan kanske inte leverera nån större ström.

Mvh
speakman
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

5V från datorn blir väl bra.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det kan även göras med ett opto-relä av småsignaltypen alternativt en optokopplare samt ett motstånd.
MnG

Inlägg av MnG »

speakman skrev:Varifrån hade du tänkt ta ström för att driva reläet?
Den lilla spänning du får från telefonen vid "mute" kan ju vara en signalspänning, och kan kanske inte leverera nån större ström.

Mvh
speakman
Jag hittade en artikel på sweclockers ( http://www.sweclockers.com/html/artikel ... php?page=1 ), han hade använt mute utgången på telefonen för att driva reläet, men han fick ut strax över vad jag får ut från telefonen, och det fungerade för honom. Jag använder samma telefon som honom fast "World"-modellen. Jag behöver alltså bara lite högre (ström/spänning/whatever) för att telefonen ska orka få reläet att slå till när den ringer.
Fagge skrev:Du behöver ingen transformator, utan bara en vanlig transistor & ett motstånd som fungerar som switch som ska dra reläet!.
Sök runt lite på google "Transistor switch" så hittar du massvis med info!.
Jag är noob på elektronik så jag vet inte ens vad jag ska leta efter, eller vilken typ av transistor och motstånd det ska vara. Är det något du kan hjälpa mig med? Tragiskt att jag för ett par år sedan gick 3-årig elektronikutbildning och inte kommer ihåg ett skit =P .
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Ett 0,25W motstånd på 2700 Ohm och en BC547 fixar biffen.
En 1N4148 switchdiod i antiparallell med reläspolen skyddar transistorn mot frånslagstransienterna.

Sen finns det ju billigare reläer...
MnG

Inlägg av MnG »

Jag har fått tag i dom 3 komponenterna nu:
70-005-57 - 1N4148 switchdiod 4ns
71-039-22 - BC547B trans NPN TO92
60-105-40 - Motst 2,7kohm 5% 1/4W
Skulle någon kunna berätta / rita hur jag ska koppla för att få det att fungera?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Har du kollat på länken till sweclockers?
Resten står ju här i tråden.

Dioden över spolen på relät.
5v plockar du från datorn.
Motståndet till basen på transistorn.

En snabb-översikt, men kika på schemat i sweclockers-länken och komplettera med transistor mm.

Här finns förresten en tråd som handlar om precis samma sak...
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Är det någon som har koll på hur dom där två pinnarna verkligen funkar? Kan det inte vara så lätt som att man drar ner en signal till jord eller drar upp den till 5V? Isf borde det räcka med ett motstånd och en transistor så att man slipper relät. Bara en fundering.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tänker du på WOR (Wake on ring) eller WOL (Wake on lan) så ska det ena benet vara anslutet till jord hela tiden. När datorn ska startas så ska även det andra benet ner till jord.
Men annars borde din lösning ha fungerat. :)
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Ja men power on knappen funkar ju så att man helt enkelt kortsluter två pinnar. Dom två pinnarna lär ju funka precis som WOL och WOR. Eller är jag helt fel ute? Annars var ju WOL och WOR ett ganska bra tips eftersom många moderkort har den funktionen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jodå, det borde fungera.

Men om man använder powerknappen så kan det tyvärr bli så att datorn stängs av om någon ringer till mobilen. :oops:
Det går visserligen att ändra vad som ska hända när datorn är igång och man trycker på powerknappen. Håller man inne den så brukar däremot datorn stängas av.

edit:
Inställningarna för det görs på ett märkligt ställe:

Högerklicka på skrivbordet och välj egenskaper.
Välj sedan "Skärmsläckare" (!!).. :roll:
Längst ner (vid energisparfunktionerna) klickar man på "Inställningar".
Välj fliken "Avancerat". Längst ner finns nu inställningarna för powerknappen.

Det går även att gå in i Kontrollpanelen. Välja "Energialternativ" och fliken "Avancerat". Den vägen känns lite mer logisk, men bara lite......
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Sen kan ju många mobiler ställas in att bara ringa för nummer i telefonboken, -Och där har man bara ett.

Mng-> du har PM
Skriv svar