Vad jag vet så går det att ha åtta egna tecken på en HD44780-baserad LCD.
Låt oss säga att jag laddar in åtta egna tecken och skriver ut dem på den första raden.
Kan jag då ladda in åtta till, skriva ut dem på den andra raden och behålla de åtta utskrivna tecknen på första raden? Eller kommer de att skrivas över av de nya tecknen?
Jag skulle behöva mer än åtta egna tecken men mycket av datat ska vara helt statiskt på displayen. Behöver bara sju tecken till den dynamiska biten. Kommer detta att fungera?
Custom characters på en HD44780-baserad LCD
- JimmyAndersson
- Kontakt:
De 8 minnesplatserna är ju inte så många direkt, så man får planera och kompromissa grafiken en hel del.
En photoshop-bild på en LCD-display jag gjorde för ett tag sedan:

(Färgen och typsnittet stämmer inte med den riktiga displayen.)
Den använder 7 minnesplatser. 5 av dessa visas helt statiskt på displayen.
En idé, vet inte om den är genomförbar:
Om man först laddar in 8 egna tecken och visar dem en kort stund. Direkt därefter släcks de tecknen och man gör 8 nya och visar dem på rätt ställe osv.. Kanske hinner inte displayen med att visa det snyggt, men det är en tanke iallafall..
En photoshop-bild på en LCD-display jag gjorde för ett tag sedan:

(Färgen och typsnittet stämmer inte med den riktiga displayen.)
Den använder 7 minnesplatser. 5 av dessa visas helt statiskt på displayen.
En idé, vet inte om den är genomförbar:
Om man först laddar in 8 egna tecken och visar dem en kort stund. Direkt därefter släcks de tecknen och man gör 8 nya och visar dem på rätt ställe osv.. Kanske hinner inte displayen med att visa det snyggt, men det är en tanke iallafall..