Har en 3D skrivare, men alltid känt att plast det duger ju inte till allt.
Så jag satte mig ned och skissade fram en idé i huvudet och lyckades få tag i aluminiumprofiler helt gratis!
Av någon rolig anledning började jag skissa på Z axeln, varför vet jag inte men nu i efterhand så tycker jag att det blev rätt bra ändå!
Så här ser min första skiss på z axeln ut:

Efter det tog själva ramen form, underlättar ju en hel del att göra allt i cad så då man väl skriver ut fästen osv för linjärlager och stänger så vet man att allt passar utan problem!

Började designa hur jag ville dra kablar, och kabelkedja mm, det som saknas nu på denna design är ändlägesbrytare för alla axlar och en förstärkning jag kommit på för axelhållarna för x axeln
samt att jag vill kunna finjustera alla axlar med små vevar då man ska nolla osv.
Har redan en plan på hur det ska funka, ska ev göra remdrev för typ 10T rem och fästa på axelhållaren mellan motor och gängstång som jag sen kör en rem till en vid sidan sittandes vev som har samma dimension på sitt drev.
Om jag inte bara borrar ut den yttre sidan på några sådana pulleys jag redan har och fäster gängstången där med låsskruv!
Tänkte även testa skriva ut remmen i flexibel filament också istället för att köpa en rem med anpassat mått, ebay och vänta kan driva en vansinnig ju!

Såhär tänkte jag lösa det med vevarna.
Edit: Uppdaterad bild på lösningen

En liten bild på bygget, har även kapat till mdf skivan nu som ska vara arbetsytan.
För att jämföra med något storleksmässigt så är gängtappen på bild m6.

Har smått börjat med elsystemet, satt in nödstopp som stänger allt inkl nätagget, säkerhetsbrytare för ström på till systemet med nyckel och sen en på knapp för att aktivera arduino kortet som jag kommer köra GRBL på.
Motorerna kommer kopplas via 5 poliga "aviator plugs" som dom kallas, riktigt snygga anslutningar enligt mig!
Även om motorerna bara har 4 kablar så har jag ju då en 5:e pin över som man t.ex kan använda till jord eller ändlägesbrytare eller vad man känner för!

Ja det var väl det jag hunnit med hittills, hoppas det verkar lovande och tar gärna emot synpunkter och tips på förbättringar

Edit: Kanske ska nämna storleken på det hela också, arbetsytan ( mdf skivan ) är 45x50cm.
Kommer ju dock inte kunna bruka hela ytan men är bra att ha möjligheter för att spänna fast utanför arbetsområdet!