Vilket verktyg använder ni i era CNC-fräsar för att fasa av
Vilket verktyg använder ni i era CNC-fräsar för att fasa av
Som ämnet säger, vad använder ni för verktyg för att fasa av vassa kanter efter fräsning? Då tänker jag på ett verktyg ni spänner in i maskinen och inte nått handgradverktyg.
Re: Vilket verktyg använder ni i era CNC-fräsar för att fasa
Jag använder försänkare men också 90° borr om det är trångt.

Jag använder HM-fasfräsar t.ex : http://webshop.wiklundsverktyg.se/wiklu ... rt/s263823
cinc, jag har precis en sån där. Men det blir inte speciellt bra när jag fasar alu. Vad kör du för varvtal och vilken del av fräsen kör du med? Hur långt upp alltså.
Det brukar bli så lite utstick som möjligt.
Mitt på skären brukar jag lägga i planet som skall gradas.
S7500rpm F600-1000 medfräsning.
Mitt på skären brukar jag lägga i planet som skall gradas.
S7500rpm F600-1000 medfräsning.
- DW
- Kontakt:
-kör du M3 eller M4 har stor betydelse i alu. (alltså med eller motfräsning)
Jag kör alltid med oavsett manuell maskinen eller cnc.
(jag ändrar ej felet här för då kommer H.O påstående lite galet)
Jag kör alltid med oavsett manuell maskinen eller cnc.
(jag ändrar ej felet här för då kommer H.O påstående lite galet)
Senast redigerad av DW 9 oktober 2015, 14:45:19, redigerad totalt 1 gång.
Fast M3/M4 styr ju rotationsriktningen på spindeln och har väl inget med med/motfräsning att göra?
Kör du en sån där försänkare (eller annat verktyg för den delen) åt fel håll blir det garanterat inte bra, oavsett material och oavsett om du kör med- eller motfräsning
Kör du en sån där försänkare (eller annat verktyg för den delen) åt fel håll blir det garanterat inte bra, oavsett material och oavsett om du kör med- eller motfräsning

- DW
- Kontakt:
Va, hade jag fel
Visst har du rätt H.O men medurs o G2 eller G3 då. Jag kör ibland med motsvarande skär men en pinnfräs med 6-skär likt det
som cinc hänvisar till.
Om det funkar med huvudet osv blir också bra eller bättre.
Ren alu är ju skit om man inte gillar sprit osv men leg alu brukar jag få det fint. Jag tycker dock att något är fel med avgradarna. Jag har inte mätt men om det är spånvinkeln eller att släpp vinkeln
gör att man inte kommer åt vet jag inte. Det kan ju vara så att man valt en liten släpp vinkel medvetet för att inte
få så aggressivt tag om man kör manuellt i ex pelarborrmaskin.
På en sådan 6mm HM kör jag 2000v/min o ~F0.06

Visst har du rätt H.O men medurs o G2 eller G3 då. Jag kör ibland med motsvarande skär men en pinnfräs med 6-skär likt det
som cinc hänvisar till.
Om det funkar med huvudet osv blir också bra eller bättre.
Ren alu är ju skit om man inte gillar sprit osv men leg alu brukar jag få det fint. Jag tycker dock att något är fel med avgradarna. Jag har inte mätt men om det är spånvinkeln eller att släpp vinkeln
gör att man inte kommer åt vet jag inte. Det kan ju vara så att man valt en liten släpp vinkel medvetet för att inte
få så aggressivt tag om man kör manuellt i ex pelarborrmaskin.
På en sådan 6mm HM kör jag 2000v/min o ~F0.06
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag har faktiskt ett gäng sånna där 6-skäriga HM-pinnfräsar. Köpte billigt på utförsäljning. Men inte vågat prova dem.
Men jag hänger inte med på hur du avgradar med dem. Eller menar du att du kör finskäret med dem och då inte behöver grada?
Men jag hänger inte med på hur du avgradar med dem. Eller menar du att du kör finskäret med dem och då inte behöver grada?
- DW
- Kontakt:
Det blir bara på profilen eller på raka ytor. På min Combimill kan man ställa huvudet i ex grader
mot eller från dej sett framifrån maskinen. På min manuella fräs är det tvärtom.
Alltså höger-vänster. Det är ju ingen optimal lösning
Här combimillen men dock inte avgradning utan beartbetning. Dessa tror jag är bästa valet o rätt varvtal.
mot eller från dej sett framifrån maskinen. På min manuella fräs är det tvärtom.
Alltså höger-vänster. Det är ju ingen optimal lösning
Här combimillen men dock inte avgradning utan beartbetning. Dessa tror jag är bästa valet o rätt varvtal.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.