Tips på billig hobby cnc?
Tips på billig hobby cnc?
Jag har länge velat ha en cnc maskin nu. Har försökt söka runt på nätet men hittar få bra ställen att ens kolla vidare på så tänkte nu vända mig till experterna.
Är ute efter att kunna fräsa mindre saker som är kanske max 1000*1000mm, i de flesta fall är de säkert runt 500*500mm., Eller ja, 60*60cm skulle även de räcka misstänker jag, svårt att se vad jag skulle behöva större till.
Finns det några prisvärda fina maskiner där ute för lättare hobbyanvändning? Är svenska siter ens något att kolla på?
Är ute efter att kunna fräsa mindre saker som är kanske max 1000*1000mm, i de flesta fall är de säkert runt 500*500mm., Eller ja, 60*60cm skulle även de räcka misstänker jag, svårt att se vad jag skulle behöva större till.
Finns det några prisvärda fina maskiner där ute för lättare hobbyanvändning? Är svenska siter ens något att kolla på?
- ViktorSigg
Re: Tips på billig hobby cnc?
Må vara off topic, men 1000x1000mm är inte i närheten av litet! De flesta vanliga flerop maskinerna ligger runt 500mm i slaglängd på XYZ axlarna.
För det första så vad ska du fräsa? Trä, alu eller stål?
Att hitta en stålmaskin med 1000x1000 kan du nog nästan glömma om du inte vill lägga ut stora summor pengar, och har någonstans att ha pjäsen.
Alu så kan det fortfarande vara trixigt. 500mm är nog smidigast att kolla på ebay enligt mina erfarenheter. Minns inte slaglängden på kina fräsarna, men 6040 kanske klarar det?
Trä, så finns det lite större utbud. Brukar finnas begagnade maskiner på blocket med jämna mellanrum. Dessa klarar ofta 1000mm, tillomed mer.
Vilken prisklass pratar vi?
Edit: Såg att Thero säljer en stor pjäs i köp och sälj. Kolla den.
För det första så vad ska du fräsa? Trä, alu eller stål?
Att hitta en stålmaskin med 1000x1000 kan du nog nästan glömma om du inte vill lägga ut stora summor pengar, och har någonstans att ha pjäsen.
Alu så kan det fortfarande vara trixigt. 500mm är nog smidigast att kolla på ebay enligt mina erfarenheter. Minns inte slaglängden på kina fräsarna, men 6040 kanske klarar det?
Trä, så finns det lite större utbud. Brukar finnas begagnade maskiner på blocket med jämna mellanrum. Dessa klarar ofta 1000mm, tillomed mer.
Vilken prisklass pratar vi?
Edit: Såg att Thero säljer en stor pjäs i köp och sälj. Kolla den.
Har kollat runt å set att större maskiner kostar multum
Så en liten runt 500*500 då ^_^. Jag vet inte vad som kommer fräsas, allt möjligt, plexi, trä, alu m.m.

- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
När det gäller CNC måste man nog veta vilket materialval som är viktigt!
Just nu kostar denna 10´ https://psonlineauktioner.se/objekt/243 ... h-vmc-640/
Just nu kostar denna 10´ https://psonlineauktioner.se/objekt/243 ... h-vmc-640/
Lasp: Jag gissar att det är en portalmaskin Sherlia tänker på.
Tex en sån här: http://www.ebay.com/itm/370563920276
Tex en sån här: http://www.ebay.com/itm/370563920276
- DW
- Kontakt:
Sherlia
Du var mej en vilde, liten fräs. Okey allt är relativt men den thewho länkar till kanske är lagom.
Sen vad din prisbild ligger får du nog nämna.
Jag har bara arbetsytan 501 x 510 x 510 men den väger 4500kg så parkettgolv är inget bra val
Du var mej en vilde, liten fräs. Okey allt är relativt men den thewho länkar till kanske är lagom.
Sen vad din prisbild ligger får du nog nämna.
Jag har bara arbetsytan 501 x 510 x 510 men den väger 4500kg så parkettgolv är inget bra val

Jag youtubade och hittade då en film som i sin tur länkade till https://www.inventables.com/technologies/x-carve
1000*1000mm, (800*800 arbetsyta)
$1399.90 + shipping Fully loaded.
Tankar kring den?
1300-1500 usd låter alldeles lagom
Eftersom det inte ska vara en heltidssyssla med att köra denna är det ju skitfint om man kan fälla upp den mot en vägg för att spara plats eller hissa upp i taket.
Utifrån alal filmer jag hittat på ovan nämda cnc så verkar den toppen ^_^, vill dock höra vad ni tycker.
1000*1000mm, (800*800 arbetsyta)
$1399.90 + shipping Fully loaded.
Tankar kring den?
1300-1500 usd låter alldeles lagom

Eftersom det inte ska vara en heltidssyssla med att köra denna är det ju skitfint om man kan fälla upp den mot en vägg för att spara plats eller hissa upp i taket.
Utifrån alal filmer jag hittat på ovan nämda cnc så verkar den toppen ^_^, vill dock höra vad ni tycker.
Tja, det är en superklen maskin, så behöver du inte kunna ta några ingrepp alls att tala om och inte köra något hårt så fungerar det ju...
Glöm att kunna köra alu, visst klart går det, men bara om du tar superlitet ingrepp åt gången och kör massvis med varv, så i praktiken är det värdelöst.
Men räcker det att kunna köra trä och plast med rätt klena ingrepp, då är det ju en helt ok maskin.
Glöm att kunna köra alu, visst klart går det, men bara om du tar superlitet ingrepp åt gången och kör massvis med varv, så i praktiken är det värdelöst.
Men räcker det att kunna köra trä och plast med rätt klena ingrepp, då är det ju en helt ok maskin.
Är det själva "spindle" som avgör hur stark den är? Kan inte det svenska namnet.
På sätt och vis är det spindeleffekten som bestämmer hur snabbt du kan avverka material, men på den där maskinen säger konstruktionen stopp långt före du närmar dig spindelns maxeffekt.
Kan du vara snäll och utveckla lite mer så jag lär mig vad man kollar efter och vad som bestämmer hur "bra" den är.
Om du tittar på filmerna så går dom x ggr. snabbare än verkligheten, ändå rör sig fräsen väldigt långsamt och man ser att fastän det är i trä som är ett mjukt material så har dom inte mer än kanske 1mm skärdjup. Det går bevisligen att fräsa trä, men det tar låååång tid!
Edit: för att svara på din fråga så kan man generellt säga att ju stabilare en fräs är desto bättre är det. Sedan kräver hårdare material större stabilitet än mjuka.
Edit: för att svara på din fråga så kan man generellt säga att ju stabilare en fräs är desto bättre är det. Sedan kräver hårdare material större stabilitet än mjuka.
Senast redigerad av perra_e 10 oktober 2015, 11:58:14, redigerad totalt 1 gång.
Den viktigaste frågan du måste fundera på är vilka material du vill kunna bearbeta. Det är väldigt stor skillnad på maskiner om man vill fräsa i trä eller stål. När du gjort det kan vi säkert komma med fler tips.
--Per
--Per
På rak arm är det plexiglas, trä som kommer "skäras" och graveras. Det kommer säkert ske enstaka aluminium jobb också med de kommer vara betydligt färre. Graveringar i olika metaller kommer ochså ske som t.ex namnskyltar.
Att det tar sin tid gör faktiskt inte så mycket eftersom jag inte kommer ha SÅ mycket jobb att göra med den. Bara den fungerar till de jag vill göra med den så är det ok
Att det tar sin tid gör faktiskt inte så mycket eftersom jag inte kommer ha SÅ mycket jobb att göra med den. Bara den fungerar till de jag vill göra med den så är det ok

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Spontant med tanke på storleken du vill ha och vad du vill kunna göra = öka din budget 2-3x