Amphenol DS3106A 18-1S (enl MIL-C-5015)

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
sunwiz

Amphenol DS3106A 18-1S (enl MIL-C-5015)

Inlägg av sunwiz »

Fjärrkontrollen till en Telfer ansluts via ett miljötåligt/(MIL-specad) 10-poligt cirkulärt hyls-kontaktdon av fabrikat Amphenol. Problemet är att det blivit ett eller flera ledarbrott i den knappt 10 meter långa fjärrstyrningskabeln.
Min fråga är om det är möjligt att ta isär kontaktdelen från höljet på kontaktdonet, för att enklare kunna löda på en ny 10-ledare skärmad kabel.
Jag klarar inte av att löda in nya sladdar i den befintliga kontaktdelen, djupt inne i kontaktdonet.
Kostnaden för ett nytt kontaktdon på ELFA är 421 kr + moms.

Ref: Amphenol DS3106A 18-1S (enl MIL-C-5015)
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 1-75&cat=0
http://www.farnell.com/datasheets/60208.pdf
PA070246v1024.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Amphenol DS3106A 18-1S (enl MIL-C-5015)

Inlägg av tecno »

Min fråga är om det är möjligt att ta isär kontaktdelen från höljet på kontaktdonet
Svar ja, bara att skruva isär.
sunwiz

Inlägg av sunwiz »

Hmmm, den isolerande kontaktdelen med de 10 anslutningshylsorna verkar sitta inpressad, så jag kan tyvärr inte se att den går att skruva isär.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Visa i bild, är det så att du inte fått bort gummitutan runt kontaktstiften på lödsidan?
sunwiz

Inlägg av sunwiz »

- Vet inte om jag kan uttrycka mig tydligare?
- Hur separerar jag själva kontaktdelen med de tio lödstiften från kontaktdonets hölje? Den verkar vara permanent inpressad efter fabriksmonteringen av utrustningen.
H.O

Inlägg av H.O »

Det gör du (normalt sett) inte, det GÅR att pressa ut insatsen men det är inte meningen!
Normalt sett lossar du dragavlastningen, sen använder du det det matchande donet som mothåll (det finns speciella mothållsverktyg att köpa) och skruvar loss bakkåpan/adaptern för dragavlastningen. När du monterar på en ny kabel, se till att inte glömma den vita plasthylsan/konan som sitter där.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Om det nu är lödstift så vore det mycket märkligt om det inte går att meka isär pluggen till den grad att stiften är lätt åtkomliga för just lödning.
Skulle det se ut som första bilden nedan så är det mest troligt klämda stift och du behöver ett verktyg för att låsa upp låsningen till varje stift.

Bild nr 2 är en av de don jag hade liggandes som visar den vita hylsan (den som jag tror H.O syftar på) och även lödstiften lätt tillgängliga (på sidan som panelmonteras).

Som tecno säger, visa lite mer bilder.

Bor du i närheten så kanske jag kan hjälpa dig.
DSC_2977.jpg
DSC_2975.jpg
H.O

Inlägg av H.O »

Det KAN mycket väl vara lödda stift/hylsor även om det ser ut som bilden i Magnus_Ks inlägg, det är bara att "kränga tillbaka" gummihylsan för att komma åt lödkoppen på stiften. När man monterar en kabel i sådana don (och inte "löstråd") är det oftast inte möjligt att använda den extra "gummibussningen" om man inte har en extra lång bakkåpa.

"Bussningens" uppgift är tätning och avlastning. När man monterar på bakkåpan så komprimeras gummibussningen med hjälp av den vita "plastkoppen" och klämmer runt respektive ledare. Den vita plastkoppen måste användas även om gummibussningen inte monteras, om man inte har den på plats så kommer bakkåpan för långt fram - på MIL-C-5015 i alla fall (vilket donet på bilden inte är för övrigt).
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Har renoverat ett gäng kablage till svetsrobotar, som hade väldigt lika kontakter (minns inte fabrikat eller något, men utseendemässigt och applikationsmässigt är det likt ivf.). För att få ut stiften där, så krävdes ett specialverktyg som i stort sett bestod av ett tunnväggigt rör på ett handtag, med en innerdiameter samma som ytterdiametern på stiften.

Anledningen är att där sitter hullingar på stiften, som håller dem kvar inne så att de inte kan dras ut bakåt.

På de var det dock crimpanslutning, så det krävdes ett ännu mer speciellt crimpverktyg för att kontaktera igen. Och sen pressades stiften tillbaka in i kontaktdonet med ytterligare ett specialverktyg liknande det för demontering men lite mindre diameter, änden något konisk samt en längsgående skåra för att låta sladden gå igenom när man trycker bakifrån.
sunwiz

Inlägg av sunwiz »

Tack för förklaringar och hjälperbjudanden!

Jag har handlat en ny Amphenol kontakt (märkt DS3106A 18-1S 1522) på eBay.co.uk, som skiljer sig något från den kontakt som ursprungligen finns på den norska TKS hö-traversen. Den här modellen är lätt åtkomlig för att löda.

Nu vet jag också vad som syftades på beträffande plasthylsan och gummibussningen, ty de finns med för den här nya kompletta kontakten.

Som styrkabel för fjärrkontrollen till telfern har jag valt Swedols kabel med polyuretanmantel, 6x0.5mm2, art.nr. EL-2913.
Skriv svar