Felmonterad konding?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
larsson

Felmonterad konding?

Inlägg av larsson »

Skulle transplantera ett grafikkort från en dator till en annan, var lite för våldsam och lyckades knäcka en elyt. Tänkte byta den mot en liknande och värmde upp lödpennan. Avbröt, för jag blev fundersam, tycker den befintliga kondensatorn är skumt monterad.
CapMount.jpg
Den svarta halvmånen på kannan ska väl vara minussidan, och den vita på PCBt likaså? Det sitter en likadan konding i andra änden av kortet, monterad på samma bakvända sätt. Då kortet fungerat felfritt i flera år gissar jag att kondingarna sitter rätt och att PCB är vilseledande. Eller betyder vit halvcirkel "plus" på PCB?

Hur skulle ni monterat ersättningskondingen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Felmonterad konding?

Inlägg av Klas-Kenny »

Kan låta lite bakvänt, men ja. Den ifyllda halvan på mönsterkortet indikerar *oftast* "plus".

Kanske inte att lita på till 100% alla gånger, men här monterar du naturligtvis som de gamla satt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Den svarta halvmånen är minus. (resten av märkningen ser ju olika ut beroende på tillverkare :p )
Bild

Frågan är vad som är vad på kortet. Kolla om det går att se om ena lödpunkten är ansluten till ett jordplan eller så. Men högst troligen är det som Klas-Kenny säger.
larsson

Inlägg av larsson »

Ajaj då, jag blev faktiskt lite skakad! Har alltid trott att den "målade" halvcirkeln är minus. Jag säger som min gamla farmor, "Man lever en dag, så lär man en rad". Jag vänder den nya kondingen åt samma håll som den gamla, så ska det väl funka.

Jag googlade lite, tycks vara lika vanligt att vit markering på silkscreenen betyder plus som minus. Borde vara spöstraff på sånt. Får just en aning om varför en spänningsomvandlare (som jag t.o.m. caddat själv...) inte fungerar. I fortsättningen blir det inga halvcirklar på mina PCB -- gamla hederliga plus- och minustecken is the shit.

Tack för synpunkter!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tänk, det finns ju två internationellt gemensamma tecken just för plus och minus, de enkla + respektive -. Det är rätt märkligt att det ska till en massa andra typer av markeringar... :twisted:

Just i det här fallet bör det väl gå att ohm-mäta mot jord och matningsspänningar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Sen har jag sett såväl bakvänt monterade elytkondensatorer från fabrik (A3640-kortet i Amiga 4000 är ju ett ökänt exempel) som feltryck på kretskort, i vissa fall är det ju helt uppenbart att det är fel då pinnen märkt plus är ansluten till minus.
larsson

Inlägg av larsson »

Ja, det är obegripligt. I just det här fallet kan jag konstatera, att hade kondingen lossnat helt från kortet så hade jag inte reagerat och satt dit ersättaren åt fel håll. Istället satt den bara lite löst och jag såg hur konstigt den var monterad.

Epilog: Det visade sig att den tilltänkta ersättaren i skrotlådan var på alldeles fel värde, så det fick bli en MacGyver-reparation. Gjorde en stilig bukett med 100µ-kondingar. Varför inte passa på och göra det lite fint när man ändå håller på...

Funkar som en dröm!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Å snart är det Jul ändå! :D
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Tacka Johannes Widmann för "+" och "-".
https://en.wikipedia.org/wiki/Johannes_Widmann