Strul med STM32F103
Strul med STM32F103
Har för ett projekt där jag behöver större programminne än 32 kB skaffat mig ett par kort med STM32F103RBT6 på. Mycket nytt jämfört med Arduino, AVR och PIC. Korten är av modellen http://www.geeetech.com/arm-cortexm3-st ... p-216.html och schemat ser ut att stämma fast korten är köpta på ebay.
Har laddat hem ST Flash Loader och byglat om BOOT0 så Flash Loader hittar kortet (iaf det ena, det andra tar vi hand om senare). Jag kan läsa ut flashet, radera det och skriva tillbaka den utlästa filen. Verifiering funkar också.
Men om jag laddar ned en bin-fil jag byggt på https://developer.mbed.org så misslyckas Flash Loader efter 3kB.
Programmet jag laddar ned är ett exempel för LED-blink. Visserligen för ett Nucleo F103RB från ST men jag bytte pinne till PB_9 som är kopplat till D1 på mitt kort. Programmet är väldigt kort men givetvis finns ju uppstartskod och koden till DigitalOut nånstans osv...
#include "mbed.h"
DigitalOut myled(PB_9);
int main() {
while(1) {
myled = 1; // LED is ON
wait(0.2); // 200 ms
myled = 0; // LED is OFF
wait(1.0); // 1 sec
}
}
När jag byglar tillbaka BOOT0 så är kortet dött, på det andra som jag inte får kontakt med blinkar D1 och D2 i ett visst mönster vilket det första kortet också gjorde innan jag raderade det.
Något tips på felsökning?
Är inte bin-fil bara rå data som Flash Loader bör skriva utan parsning?
Har laddat hem ST Flash Loader och byglat om BOOT0 så Flash Loader hittar kortet (iaf det ena, det andra tar vi hand om senare). Jag kan läsa ut flashet, radera det och skriva tillbaka den utlästa filen. Verifiering funkar också.
Men om jag laddar ned en bin-fil jag byggt på https://developer.mbed.org så misslyckas Flash Loader efter 3kB.
Programmet jag laddar ned är ett exempel för LED-blink. Visserligen för ett Nucleo F103RB från ST men jag bytte pinne till PB_9 som är kopplat till D1 på mitt kort. Programmet är väldigt kort men givetvis finns ju uppstartskod och koden till DigitalOut nånstans osv...
#include "mbed.h"
DigitalOut myled(PB_9);
int main() {
while(1) {
myled = 1; // LED is ON
wait(0.2); // 200 ms
myled = 0; // LED is OFF
wait(1.0); // 1 sec
}
}
När jag byglar tillbaka BOOT0 så är kortet dött, på det andra som jag inte får kontakt med blinkar D1 och D2 i ett visst mönster vilket det första kortet också gjorde innan jag raderade det.
Något tips på felsökning?
Är inte bin-fil bara rå data som Flash Loader bör skriva utan parsning?
Re: Strul med STM32F103
Gjorde 128kB slumpdata in en fil och skrev ned och läste tillbaka i bin-format. Filerna är identiska(samma MD5-summa iaf).
- lillahuset
- Gått bort
Det där mbed vet jag inte riktigt vad det är och om det är kompatibelt.
Själv kör jag CooCox och är väl halvnöjd. Det mesta funkar. Kan problemet ha med mbed att göra?
Själv kör jag CooCox och är väl halvnöjd. Det mesta funkar. Kan problemet ha med mbed att göra?
Jo CooCox var mitt första försök men de lyckas inte skicka aktiveringsmail så jag kan ladda hem grejerna. Japp, spamkorgen är vittjad också. Kör du med STM32F103?
Jag får vänta en stund till, de är på semester: http://www.coocox.org/forum/viewtopic.php?f=2&t=5256
- lillahuset
- Gått bort
Jo i ett par projekt kör jag STM32F103RB. Deras hantering av nya användare är KASS. Den funkade bra förut men de har väl blivit för populära.
Om du vill kan jag skicka senaste v1.xx till dig imorgon om du har någonstans att ta emot den. Några hundra MB om jag minns rätt.
Annars kan jag försöka fixa något ställe där du kan hitta den imorgon. Tyvärr är min FTP-server lite (?) trött för tillfället.
Som sagt, har du någonstans jag kan lägga den fixar jag det imorgon på förmiddagen. Annars kan det ta lite längre tid.
Micke_s: Mer info tack. Jag är intresserad.
Om du vill kan jag skicka senaste v1.xx till dig imorgon om du har någonstans att ta emot den. Några hundra MB om jag minns rätt.
Annars kan jag försöka fixa något ställe där du kan hitta den imorgon. Tyvärr är min FTP-server lite (?) trött för tillfället.
Som sagt, har du någonstans jag kan lägga den fixar jag det imorgon på förmiddagen. Annars kan det ta lite längre tid.
Micke_s: Mer info tack. Jag är intresserad.
Tack för erbjudandet lillahuset. Jag tar en titt på emblocks om inte CooCox hoppar igång ikväll.
Lite info om Emblocks - http://www.emblocks.org
Baserad på EmIDE - c/c++ baserad IDE, jfm med de flesta som kör java.
* Stöder St-link och massa STM32 direkt.
* Gcc Version 4.8 med LTO
* Kostnadsfri
Allmänt bra IDE.
Baserad på EmIDE - c/c++ baserad IDE, jfm med de flesta som kör java.
* Stöder St-link och massa STM32 direkt.
* Gcc Version 4.8 med LTO
* Kostnadsfri
Allmänt bra IDE.
Senast redigerad av Micke_s 7 oktober 2015, 19:07:45, redigerad totalt 1 gång.
- lillahuset
- Gått bort
Ska kolla men blir inte direkt förtjust när du nämner Java. Eclipse har ett mycket passande namn, delvis pga Java.
Edit: Tolkade jag dig fel? Är det C och inte Java?
Edit: Tolkade jag dig fel? Är det C och inte Java?
Senast redigerad av lillahuset 7 oktober 2015, 19:07:27, redigerad totalt 1 gång.
- lillahuset
- Gått bort
Jag har nu fått igång emblocks
Det gick ganska enkelt, det svåraste var att vänja sig vid IDE:t och inte kräkas över ST:s variabel- och typ-namngivning.
Det som strulat mest är själva nedladdningen till kortet med ST Flash Loader, mycket månens fas inblandat. Vet inte vad det kan vara, det är oftast endast skrivningar som strular. Ska labba med att byta kabel och serieport. Har inte fått USB<->RS232 att funka heller så jag kör på en gammal hederlig RS232 på ett PCI-kort eller om det är PCI express.
Något annat som kan vara fel?
Har en ST-Link/V2 Debugger beställd, hoppas det går smidigare med den och att jag kan få det andra kortet att hoppa igång mha JTAG.
Vad tror ni om den chansen?

Det som strulat mest är själva nedladdningen till kortet med ST Flash Loader, mycket månens fas inblandat. Vet inte vad det kan vara, det är oftast endast skrivningar som strular. Ska labba med att byta kabel och serieport. Har inte fått USB<->RS232 att funka heller så jag kör på en gammal hederlig RS232 på ett PCI-kort eller om det är PCI express.
Något annat som kan vara fel?
Har en ST-Link/V2 Debugger beställd, hoppas det går smidigare med den och att jag kan få det andra kortet att hoppa igång mha JTAG.
Vad tror ni om den chansen?
Det är inte så att du skall ladda ner ett relokeringsbartvladdformat, inte en binfil?
Ibland är det romkod som löser en del sådant så att man kan programera eepromet också etc.
Har du någon fungerande exempelfil som fungerar?
Om så, hur ser hexkoden ut i den?
Ibland är det romkod som löser en del sådant så att man kan programera eepromet också etc.
Har du någon fungerande exempelfil som fungerar?
Om så, hur ser hexkoden ut i den?