Jag har en "saftblandare" (halogenlampa + motor) avsett för 12VDC. Det har aldrig varit några problem i andra modeller att driva lampan med 12VAC och motorn 12VDC, men den här produkten är lite halvspecial som jag inte vet hur jag ska lösa.
Från lampan går en separat kabel sammankopplad med motorns +. Lampan har inga fler kablar, men motorn samt lampans chassi är sammankopplade så den biten måste vara jordad.
Motorns + och - går till en tvåledad kabel.
Så långt allt väl, men här kommer kruxet. Min matning kommer att vara 12VAC. Det är inga problem för lampan, men motorn blir orörlig (av uppenbara anledningar) om jag ger den växelspänning. Jag tryckte därför in en liten likriktarbrygga, kopplade - till motorns - och + till motorns +.
Men, eftersom lampan och motorn delar en ledare blir det pannkaka av alltihop. När jag testkörde det i mitt labbaggregat (med ställbar ström) gick V till 0 och A till max. Dvs, kortslutning.
Finns det något sätt att lösa det här på? Går det att få lampan och motorn att dela jord, samtidigt som en likriktare är med i leken? Lampan vill ha 4.5A. Jag har bara 0.5A-bryggor hemma, och 5A-bryggor är fysiskt sett för stora för den här konstruktionen, annars hade jag kunnat likrikta hela klabbet.
(Den krångliga varianten är att montera loss motorn, isolera hela dess hölje och sen sätta dit en extra kabel på lampans chassi, men det blir massor med extrajobb, och jag hittar ingen annan leverantör som matchar de utvändiga lampmåtten jag behöver)
Blanda AC/DC/bryggjord?
Re: Blanda AC/DC/bryggjord?
En bild säger mer än 1000 ord. Kretsen ser alltså ut såhär. Ledaren vid "chassi" är den jag skulle behöva bryta, men inte kan, för att separera AC och DC.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Nej, det kan aldrig fungera.
Det enda du kan göra är att använda en diod till halvvågslikriktning sedan filtrera med en kondensator, det är din enda chans.
Det enda du kan göra är att använda en diod till halvvågslikriktning sedan filtrera med en kondensator, det är din enda chans.
Diod + konding funkade prima
Låg kapacitans gav (givetvis) låg motorhastighet, medan hög kapacitans gjorde att motorn flöt på men ryckte nån halvsekund (vid uppladdning) innan den körde.
Det blir trial-and-error för att hitta optimal kapacitans.

Låg kapacitans gav (givetvis) låg motorhastighet, medan hög kapacitans gjorde att motorn flöt på men ryckte nån halvsekund (vid uppladdning) innan den körde.
Det blir trial-and-error för att hitta optimal kapacitans.
Nu har jag testat vidare och har hamnat i en akademisk frågeställning.
Schottky-dioder har normalt sett Vf ~= 0.3V, medan vanliga dioder ligger på Vf ~= 0.6V. Eftersom motorn i det här hacket bara får halvvågs-AC på sig tänkte jag att "om jag byter ut 1N4001 mot 1N5819 (Schottky) får motorn 0.3V extra att leka med".
När jag kopplade ihop båda varianter och simulerade blev jag rätt överraskad av resultatet, som inte ens hamnade i närheten av det jag förväntade mig:
Varför hamnar spänningen på M1-grafen så långt ner?
Schottky-dioder har normalt sett Vf ~= 0.3V, medan vanliga dioder ligger på Vf ~= 0.6V. Eftersom motorn i det här hacket bara får halvvågs-AC på sig tänkte jag att "om jag byter ut 1N4001 mot 1N5819 (Schottky) får motorn 0.3V extra att leka med".
När jag kopplade ihop båda varianter och simulerade blev jag rätt överraskad av resultatet, som inte ens hamnade i närheten av det jag förväntade mig:
Varför hamnar spänningen på M1-grafen så långt ner?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Symbolen indikerar en Zener,, inte schottky, kan det spela roll tro? 

Det verkade ha med saken att göra iallafall. Modellen säger klart och tydligt "schottky", men något lurt är det i och med att det är, som du säger, en Zener i symbolen.
Jag bytte mot en annan Schottky, och då hamnar M1-toppvärdet på ca 9V.
Jag bytte mot en annan Schottky, och då hamnar M1-toppvärdet på ca 9V.