Nån som använder AVR32?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
jesse

Nån som använder AVR32?

Inlägg av jesse »

Jag har protrammerat 8 bitars AVR i flera år, funderar på att eventuellt ge mig på en AVR32, närmare bestämt AT32UC3C2128C

Jag har ett projekt på gång och funderar på att välja AVR32 till detta. På grund av tidspress vill jag inte att det ska ta väldigt mycket extra tid bara för att lära mig en ny processorfamilj. Så ni som programmerat både 8 bitars AVR och 32-bitars (Med Atmel Studio), hur stort anser ni steget är att ta?

När jag tittar igenom en del datablad och exempelkod för AVR32 så ser det inte så svårt ut, men lurar det mer fallgropar än vad man kan tro? Är det nåt som kan vara svårt som man kanske inte tänker på i förväg, som tar tid att komma in i?

T.ex. istället för att använda

Kod: Markera allt

DDRB = 0xff;
PORTB = 0x1f;
för att sätta några utgångar så ska man använda nån slags "General IOPORT Service"(?) som jag inte hittat så mycket info om. Kan det vara så svårt att blinka en lysdiod? Eller är det enkelt när man väl vet hur man gör? En sak är ju vad databladet säger om register mm.. men en annan sak är ju biblioteken som används i C-programmeringen - dessa finns ju inte med i databladet.

Finns det något som motsvarar AVR Libc för AVR32-processorer?

Jag kommer att behöva åtminstone dessa funktioner:

* få igång en grundläggande "klocka" med en timer med interrupt som sätter flaggor då saker ska utföras.
* SPI - både till Externt flashminne och div. AD-omvandlare (mm)
* UART - flera kanaler
* USB - fungera som USB-slav / seriellt interface (precis som FT232 m.fl)
* En del generella I/O
* ett par PWM utgångar
* använda det inbygda EEPROM'et... ehh :roll: Det verkar inte existera i AVR32... Hur sparar man data? I samma flashminne som programmet?
* Timer för att generera ljud (toner).
* CAN BUS ska det finnas hårdvara för, men mjukvaran kan vänta.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Re: Nån som använder AVR32?

Inlägg av lillahuset »

Om du inte har tungt vägande skäl ska du nog inte välja AVR32. Inte för att det är en dålig processor utan för att det är en återvändsgränd.

Om du söker på avr32 på didikey.com får du sex träffar varav fyra på hyllan:
http://www.digikey.com/product-search/e ... 09?k=avr32

Om du däremot söker på cortex och väljer bort alla fabrikat utom Atmel får du 56 sidor med 25 på varje:
http://www.digikey.com/product-search/e ... ageSize=25

Vilken familj verkar Atmel satsa på?
Om du accepterar alla tillverkare blir det 7223 träffar.

Om du ska gå från 8 till 32 bittar spelar det inte så stor roll vilken familj du väljer. Det blir ett ganska stort steg i vilket fall som helst.
Jag har aldrig sett en 32 bittars processor med EEPROM. Det har med lämpligheten hos olika halvledarprocesser att göra. Man brukar simulera EEPROM i flash.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>Om du söker på avr32 på didikey.com får du sex träffar

Nja... Tillgången hos återförsäljare är det första jag kollar innan jag ens tittar på nåt. Men på DigiKey heter det AVR®32 och då får jag 299 träffar. Skalar jag bort alla "Tape & Reel" och "Digi-Reel®" samt väljer enbart qfp-kapsel hamnar jag på 100 exakt. Om jag sedan väljer minst 64 kbyte Flash har jag 96 kvar.
Är jag mer selektiv och vill ha 4 UART och 2 CAN får jag 25 träffar. På lager.

Jag är då mer orolig för 8-bitars alternativet.... Vilka AVR har CAN? ATMega32/64/128 samt AT90CAN32/64/128 men dom har bara ett CAN-interface.

Men bortsett från detta, vad är det stora steget (till 32-bitars)? Var ligger utmaningen? Och om man väl kommit över tröskeln, kommer man då att vara snabb att programmera för AVR32 eller kommer det alltid att vara krångligt och svårt?

Angående EEPROM... jo, jag har hört talas om simulera i FLash. Men det låter ju extremt klumpigt m man vill uppdatera vissa värden kontinuerligt (inom ramarna för vad Flash/EEprom tål) så måste man radera och skriva över hela block om och om igen. Känns så fel att jag hellre monterar ett seriellt EEPROM separat.

EDIT: Förresten... jag har kollat även på Atmels Cortex-M... främst M3,M4 och kanske M0+ om den duger. Jag inbillade mig kanske att AVR32 skulle vara enklare på nåt vis, men det kanske inte är nån skillnad i praktiken? Jag misstänker att register till perifea enheter och perifera enheter är mer eller mindre desamma, och att Atmels bibliotek ser likadana ut oavsett om man väljer Cortex-M eller AVR32? Det där med ARM är väl bara en teknisk fråga, om man inte gillar att programmera i assembler?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

aha.... äntligen hittade jag lite info...
Atmel Software Framework
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Ett seriellt externt eeprom lär du också behöva köra block på....
Sidospår. Kolla på FRAM externt, mycket trevligt att aldrig kunnna slita ut minnet...... iallafall inte inom rimliga tider
Swech
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Generellt har Atmel ganska dåligt med MCU som stödjer CAN.

ASF ska du absolut välja om du vill komma igång snabbt med en ny processor. Det finns "drivrutiner" för det mesta. Visst, det blir en del svordomar i början men det kan spara enormt med tid när man får kläm på det.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

OK, tack för svar. Har redan kollat igenom ett gäng exempelprojekt i ASF.
Ser inte hopplöst ut :)
Skriv svar