Bygge av rörradio (FM)

Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av ensten »

Tycker detta är väldigt intressant, men jag kommenterar inte för jag måste erkänna att jag inte fattar någonting! :-? :oops:
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Det går att få ett rör att fungera som en variabel kondensator (eller induktans om man föredrar det)

http://www.vias.org/basicradio/basic_radio_34_02.html
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Mycket intressant!

En amatörmässig ide' som slår mig (och som jag provat) är att om man använder kapacitansdioder i den oscillerande LC-kretsen så räcker det att modulera kapacitansdiodens backspänning.

Det blir nog inte så linjärt (känns det som) men frekvensvariation, det får man :)

Fast kapacitansdioder är fusk :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har precis läst klart "Radiobyggboken" Del 1 av John Schröder (1967).

Mycket intressant och rolig läsning!

Direktupphettade "batterirör" (DAF96), Glaskåpade (OC71) Germanium-trissor av PNP-typ, nomogram och normchassis mm.

Vad jag mest vill citera är dock sidan 147:

"När man blir varm i kläderna kan man tillåta sig ännu större friheter och kommer då ifrån det själslösa kopieringsbyggandet, man blir individualist med lödkolven".

Jag som alltid undrat om det varit okej att skita i hur andra löser saker och ting och gå sin egen väg.

Jag får nu bekräftat att det är helt okej.

Good for me :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Innan jag fått klart för mig hur man driver Miller vill jag inte gå vidare.

Det är ju liksom meningslöst om jag inte ens får in nån FM-signal till blandaren.

Jag tror att min senaste koppling inte har tillräckligt med Q för att kunna driva Miller.

Dock vet jag inte ens om jag är på rätt spår för visst, strömmarna i en tankkrets är Q gånger högre än vad som stoppas in, men dessa strömmar befinner sin INUTI tankkretsen.

Så hur ska då en extern Miller-kapacitans kunna drivas?

Det här resonemanget funkar nog inte.

Tricket kan vara att nyttja en HF-transformator mellan stegen som då är resonant på båda sidorna.

Men varför det skulle kunna driva Miller, det förstår jag inte (för den är ju extremt högimpediv vid resonans).

Dock är det tydligen så man gör i riktiga radioapparater.

MVH/Roger
PS
Jag har köpt två 22mm centrumborr. Det ena kommer jag använda för noval-sockel till mina övriga plyfa-chassin, det andra är dedikerat min rörradio. Att det blev på detta sättet har att göra med att jag kommer borra i kopparlaminat som mer eller mindre garanterat kommer göra (trä)borret slött. Tror jag iaf :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Eftersom en hålpunch från Protte är på ingång så har jag behövt satsa helhjärtat på att åtminstone få koll på det mekaniska i min radio.

Problemet har varit trafosarna (TR1 & 3).

Jag har nyligen köpt på mig ett gäng nättrafos (HAHN 56-103-40, 10VA) så jag vill helst använda dom.

Pga detta så har jag gjort om likriktardelen något och infört ett par dioder.

Ville egentligen inte nyttja fler halvledare men vad fan, variocapsen är ändå halvledare och jag har inte hur mycket pengar som helst :D

Nu verkar det gå att få min standardtrafo att fungera ihop med KRP såväl som precis alla mina andra rörförförstärkare.

Eventuellt är effekten något i överkant men den är något pessimistiskt uträknad.

Som utgångstrafo har jag nu bestämt mig för HAHN 56-170-06, 4VA.

Den levererar Uo=10V (Up=2X115V) och därmed reflekterad impedans för en 50-Ohmshögtalare på 6k6/rör.

Detta passar relativt bra för mina ECC82 som hela radion ska bestå av :D

Optimalt hade varit 14k/rör men wtf :D

Högtalarelementet jag hittade är lite speciellt, det är på 50 Ohm (30-181-51) och endast 28mm i diameter men tål 2W.

Tänkte fästa det med lite fästkuddar på laminatet :)

MVH/Roger
PS
Personliga noteringar:
Mains: 42X69X35 (DXBXH), 60cc(>D4).
OPT: 44X53X20 (DXBXH), 38X53(<D3).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Såhär ser min tillfälliga layout ut.

Jag har varit tvungen att gå ner till 8mm's bredd på ramverket för att få plats med alla rören (med dito ett 7P lödstöd vardera).

Lödstöden skulle teoretiskt behöva vara 9P men det finns inte samtidigt som glöden dras under allting till samtliga rör, varvid bara 7P blir kvar :)

Allt utom glöden dras alltså upp underifrån genom ett typ 5mm hål och löds till 7P, sen är alla signaler accessabla ovanifrån och jag kan bygga hela radion ovanifrån med alla trimkondingar, spolar, variocaps och annat skoj :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Borrningen och stansningen av mitt radio-laminat är nu färdigplanerat.

Bifogar bild.

I morgon kommer jag borra alla hål <22mm sen tyckte jag mig se ett paket med frimärken av typen svenska flaggan i personalens brevlåda så eventuellt kan jag komma igång med stansningen i morgon också.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu har jag uppgraderat mitt radioschema lite.

Uppgraderingen har enbart med glöd och generering av variocap-spänning (VC) att göra.

Det slår mig nämligen, när jag nu planerat den mekaniska layouten, att två av dom nio "pinnarna" kan få gå på undersidan (dvs glöden) men att behöva nyttja "nian" vid ett enda tillfälle (för jordning) blir bökigt så jag har gjort om den biten också och kommer dra upp enbart sex pinnar till samtliga sjupoliga lödstöd där jag då också kan hoppa över lödstödets mittenben (som man annars måste isolera om det inte skall jordas).

Nu kan jag alltså hantera alla nyttiga ben från rören på precis samma sätt, vilket underlättar.

MVH/Roger
PS
Jag har också precis lärt mig att lågspänd glöd fungerar alldeles utmärkt för indirekta likriktarrör (även om ECC82 inte är nåt likriktarrör :D )
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu har jag automatkörnat alla hål, kommer borra samtliga 4mm fast de som ska bli 22mm borrar jag sedan upp till 10mm för stans-bulten (9,5mm).

Jag tror dock jag stannar här.

På lördag får jag nämligen hem en som jag kallar "offer-plyfa" (4mm) som jag absolut behöver i samband med mitt Philips Experimentlåde-renoveringsprojekt (KPP) där ett par hundra hål skall borras upp från 4mm till 5mm.

Tänker att jag borrar KRP på ena sidan och KPP på andra sidan av plyfan.

Anledningen är flera men främst att det känns som om det finns risk att det spricker annars (masoniten kommer definitivt fransa sig men hur glasfibern beter sig om det inte finns mothåll ty sönderborrad träkloss, det vet jag inte).

Samtidigt, eftersom jag spänner fast allting innan jag borrar så finns det alltid "fräsch" plyfa bakom hålet, så att säga.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Bara för att behålla flödet...

Detaljerna kring håltagningen kan ni studera på http://elektronikforumet.com/forum/view ... 2&start=45

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Såhär långt har jag kommit nu, alla Noval-socklar är monterade, alla lödstöd är monterade och båda LF-transformatorerna är monterade.

Nu börjar det roliga :)

MVH/Roger
PS
Det ska till en ram också men det fixar jag i helgen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

prototypen skrev:Jag blir lite fundersam, SÅÅÅ många lödstöd, jag har väl härjat runt i en och annan rörradio men det brukar mera vara typ fem stöd då man utnyttjar rörhållarna som lödpunkter.

Sedan undrar jag hur ska komponenterna anslutas, rörhållarna har sina anslutningar på ena sidan och lödstöden sitter på andra sidan? Ska du fortsätta att borra för ledningar?

Jag tänkte mig detta projekt som en trälåda med locket av glasfibern, rören sticker upp och allt annat på undersidan.

Så man ser glöden.....

Protte
Hej Protte!

Lite roligt att höra hur du totalt har missuppfattat min layout :)

Dom sjupoliga-lödstöden (7P) representerar 6 av de 9 pinnarna hos noval-rören, tåtar dras alltså upp från andra sidan där sockelns stift finns och genom ett litet hål på 4mm som synes alldeles ovanför socklarna.

Heater+oansluten pin9 ger alltså 6 pinnar kvar att hantera (likriktarrörets 7P, längs till vänster, verkar dock inte behövas för jag drar matningen direkt till sockeln underifrån där) varvid mittenbenet på alla 7P ej heller behöver användas (om man inte vill gå ner rätt i jord med nån tåt men det är det laminatet är tänkt för...)

De 5-poliga lödstöden har jag bara höftat till med men tänker mig, efter lite tveksamheter, att matningen går där samtidigt som typ några motstånd alltid behöver stöd och dessutom avkopplas matningen sen direkt ner i laminatet mha 100nF Ker. Jag tänkte mig ett tag en blank matningstråd bara, liksom i mitt experimentbygge, med stöd i form av keramiska kondingar till backe vid varje sockel men jag tror faktiskt 5P blir bättre.

Rören kommer alltså sticka rakt upp och vara fullt synliga, en ram av trä kommer monteras på undersidan nästa vecka, alla komponenter utom några få (som har med nättrafon och mittjordningen av glöden att göra), kommer att vara fullt synliga och sitta på ovansidan. Det här tycker jag personligen både är lite roligt och smidigt när det gäller trimning och mätning på grejerna, jag behöver ju liksom inte vända på apparaten!

Sen kan jag tänka mig en lexan-låda, om jag mot alla odds får det att fungera, som man kan kapsla in grejerna i.

Så glöden kommer naturligtvis vara fullt synlig :)

MVH/Roger
PS
Citerad från annan tråd bara för att behålla flödet.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Ett litet tips är att hålla ner längden på alla "tåtar" när du bygger med högfrekvens...
Självsvängningar uppstår lätt som ibland kan vara knepiga att kurera. :wink:
Kretsar som strålar in i varandra.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har faktiskt tänkt på det också men nu blir tåtarna lite långa hur man än gör så problem är att förvänta :)

MVH/Roger
Skriv svar