prototypen skrev:Jag blir lite fundersam, SÅÅÅ många lödstöd, jag har väl härjat runt i en och annan rörradio men det brukar mera vara typ fem stöd då man utnyttjar rörhållarna som lödpunkter.
Sedan undrar jag hur ska komponenterna anslutas, rörhållarna har sina anslutningar på ena sidan och lödstöden sitter på andra sidan? Ska du fortsätta att borra för ledningar?
Jag tänkte mig detta projekt som en trälåda med locket av glasfibern, rören sticker upp och allt annat på undersidan.
Så man ser glöden.....
Protte
Hej Protte!
Lite roligt att höra hur du totalt har missuppfattat min layout
Dom sjupoliga-lödstöden (7P) representerar 6 av de 9 pinnarna hos noval-rören, tåtar dras alltså upp från andra sidan där sockelns stift finns och genom ett litet hål på 4mm som synes alldeles ovanför socklarna.
Heater+oansluten pin9 ger alltså 6 pinnar kvar att hantera (likriktarrörets 7P, längs till vänster, verkar dock inte behövas för jag drar matningen direkt till sockeln underifrån där) varvid mittenbenet på alla 7P ej heller behöver användas (om man inte vill gå ner rätt i jord med nån tåt men det är det laminatet är tänkt för...)
De 5-poliga lödstöden har jag bara höftat till med men tänker mig, efter lite tveksamheter, att matningen går där samtidigt som typ några motstånd alltid behöver stöd och dessutom avkopplas matningen sen direkt ner i laminatet mha 100nF Ker. Jag tänkte mig ett tag en blank matningstråd bara, liksom i mitt experimentbygge, med stöd i form av keramiska kondingar till backe vid varje sockel men jag tror faktiskt 5P blir bättre.
Rören kommer alltså sticka rakt upp och vara fullt synliga, en ram av trä kommer monteras på undersidan nästa vecka, alla komponenter utom några få (som har med nättrafon och mittjordningen av glöden att göra), kommer att vara fullt synliga och sitta på
ovansidan. Det här tycker jag personligen både är lite roligt och smidigt när det gäller trimning och mätning på grejerna, jag behöver ju liksom inte vända på apparaten!
Sen kan jag tänka mig en lexan-låda, om jag mot
alla odds får det att fungera, som man kan kapsla in grejerna i.
Så glöden kommer naturligtvis vara fullt synlig
MVH/Roger
PS
Citerad från annan tråd bara för att behålla flödet.