Finns det någon nackdel med att välja en för stor laddregulator till solpaneler/solceller?
Farsan har skaffat en 30W solpanel, batteribank, inverter, samt diverse sladdar och LED-lampor.
Jag har rekommenderat en MPPT laddregulator. Men jag blir lite osäker på vilken storlek som är bäst. Eftersom att 30A regulatorer finns för ungefär samma pengar som 10A, verkar det som en bättre affär att köpa den större. Dessutom ger den ju möjlighet att utöka storleken på panelerna senare. Men den nuvarande panelen ger bara ca 2A. Mitt allmänna kunnande om elektronik säger mig att verkningsgraden blir lägre om en switchad omvandlare arbetar vid bara 1/10 av max.
Har sökt info, utan att hitta något om detta. Databladet för regulatorn skriver 95-97% verkningsgrad, men skriver inte inom vilket område detta gäller.
Storlek på MPPT laddregulator för solpaneler?
Re: Storlek på MPPT laddregulator för solpaneler?
Jag tänker mig nog mer att resistiva förluster (serieresistans, Rds{on}, kontakter, mönsterkort...) ökar med utströmmen. Medan diodspänningsfall bidrar till förluster vid låga utspänningar. Dock är det ett dilemma att tillverkare inte anger verkningsgrad vid olika arbetspunkter.
Jag håller med. Även utan dioder i omvandlaren, innebär större transistorer högre switchförluster, vilka dominerar vid låg uteffekt.
Hittade denna annons med en kurva över verkningsgraden:
http://eifesun.en.alibaba.com/product/6 ... stem_.html
Och denna bild

Dock har jag inte hittat för de mindre regulatorerna som väntar sig 17V in och 12V ut. Men om man följer trenden, ser det ut som att en 5A-10A-regulator vore bättre än 30A-, för oss.
Hittade denna annons med en kurva över verkningsgraden:
http://eifesun.en.alibaba.com/product/6 ... stem_.html
Och denna bild

Dock har jag inte hittat för de mindre regulatorerna som väntar sig 17V in och 12V ut. Men om man följer trenden, ser det ut som att en 5A-10A-regulator vore bättre än 30A-, för oss.
Svaret från säljaren gav inte stort förtroende...
Nu börjar jag ju så klart fundera på att bygga en egen MPPT laddregulator... så att man vet vad man får.
Fortfarande förvånad över att jag inte hittat någon info om att detta är något man bör tänka på då man väljer regulator.

Jag hade ställt några frågor om regulatorns storlek i förhållande till solpanelens storlek...it is suitble
pls order/:000
Nu börjar jag ju så klart fundera på att bygga en egen MPPT laddregulator... så att man vet vad man får.
Fortfarande förvånad över att jag inte hittat någon info om att detta är något man bör tänka på då man väljer regulator.
Min far har köpt två regulatorer från Kina.
De har anslutningar för solcell, batteri, och last. Båda MPPT enligt beskrivning.
Fast det kan väl inte stämma att de är MPPT, eftersom att det inte finns någon induktor?
De har anslutningar för solcell, batteri, och last. Båda MPPT enligt beskrivning.
Fast det kan väl inte stämma att de är MPPT, eftersom att det inte finns någon induktor?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.