Skyddskrets för batteri - switch utan spänningsfall
Skyddskrets för batteri - switch utan spänningsfall
Jag försöker damma av lite gamla elektronikkunskaper och konstruera ett skydd mot djupurladdning av ett batteri. När spänningen sjunker under en viss nivå triggas en vippa, och utgången från den ska i sin tur bryta förbrukarkretsen. Kan detta göras utan spänningsfall från batteri till förbrukarkretsen utan mekaniska komponenter? Det är visserligen inga problem att använda ett relä för ändamålet, men det vore ju fint att hålla det 100% elektroniskt. Kretsen bör dimensioneras för att kunna lämna några 10-tals ampere, och det är ett 12V-system det handlar om.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Skyddskrets för batteri - switch utan spänningsfall
Eat the cake and have it, så att säga ...
jag vet inte hur det är med de skyddskretsar jag frågade om i en annan tråd. Hur stort spänningsfall är det i dem, månne? Och de ger ju skydd mot annat än djupurladdning med.

jag vet inte hur det är med de skyddskretsar jag frågade om i en annan tråd. Hur stort spänningsfall är det i dem, månne? Och de ger ju skydd mot annat än djupurladdning med.
Vilken tråd har det diskuterats i tidigare?
Helt utan förluster (spänningsfall) går inte, men med t.ex. en LTC4365 kan du hålla nere det till att vara Rds(ON) för en MOSFET, och med rätt val av FET är det i storleksordningen 5-10mOhm så vid 10A får du ett spänningsfall på 0.1V eller mindre.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Kan ha varit den här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =4&t=76601davidi skrev:Vilken tråd har det diskuterats i tidigare?
Varför inte relä eller om det behövs kraftigare "load disconnector". Jag tycker det går en del rykten om svetsade relä och andra problem. Samtidigt säljs det produkter där relä överlever 10-tals år. Likaväl finns det många problem med halvledare. Behövs gate-drivning finns ännu större risk för problem skulle jag tro.