Reparera 12V-Fyrhjuling?
Reparera 12V-Fyrhjuling?
Hej jag fick en gammal 12V fyrhjuling av en bekant som slutat att fungera. Jag tänkte att jag skulle prova att laga den då sonen skulle uppskatta den. Jag har öppnat den och det ser bara ut som om det behövs bytas ut ett par kablar då en är sliten och en annan har gått av.
Men jag har en fundering. Det ser ut som att det har suttit något på kabeln som gått av. Jag gissar att det kan ha varit en till säkring (om det nu är säkringar)
Om det nu är en säkring är det bara att köpa en till likadan som den andra "kuoyuh 88 series 7A" och koppla ihop?
Men jag har en fundering. Det ser ut som att det har suttit något på kabeln som gått av. Jag gissar att det kan ha varit en till säkring (om det nu är säkringar)
Om det nu är en säkring är det bara att köpa en till likadan som den andra "kuoyuh 88 series 7A" och koppla ihop?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Reparera 12V-Fyrhjuling?
Säkring har du redan på batterierna. Ser ut som två röda kablar du håller i. kan vara så att dom har suttit till en On/Off knapp? Följ kablarna och se om du får en hel krets genom att lägga ihop dom. Men bara om du vet vad du gör!!
Lite svårt att tyda vart kablarna går på dina bilder.
Lite svårt att tyda vart kablarna går på dina bilder.
Jo det är lite rörigt med kablarna. Jag har provat att bara lägga ihop kabelstumparna och jag får igång den då. Men det sitter krymplsang och lödtenn på båda kabelstumparna vilket har fått mig att tro att det ska sitta någon komponent där. Eftersom det sitter en mojäng liknande den här http://www.ebay.com/itm/4pc-7A-Circuit- ... 0355184217 i närheten så gissade jag att det skulle ha suttit en till vid kabelbrottet.
Kabelhärvan där både den trasiga kabeln sitter samt "mojängen" går i mellan batteriet och en knapp med "Fast,Stop,Slow"
Kabelhärvan där både den trasiga kabeln sitter samt "mojängen" går i mellan batteriet och en knapp med "Fast,Stop,Slow"
Fler dåliga bilder
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det sitter som sagt 2 st brytare på fyrhjulingen, Forward/Stop/Back samt Fast/stop/Slow. Jag provade att bara skarva i hop den trasiga kabeln och den funkar skapligt. Ställer jag den på slow samt forward/back så går den framåt och bakåt men jag tycker att den går jäkligt fort.
Stop-lägena verkar inte ha någon funktion då den går ändå.
Men ställer jag in Fast samt Forward/Back så klickar det till i den större 10A "säkringen" vid batteriet och så lägger den av. Efter några sekunder klickar det till igen och den fungerar.
Stop-lägena verkar inte ha någon funktion då den går ändå.
Men ställer jag in Fast samt Forward/Back så klickar det till i den större 10A "säkringen" vid batteriet och så lägger den av. Efter några sekunder klickar det till igen och den fungerar.
Kanske "Slow" upplevs som för snabbt bara för att man provkör inomhus, utomhus kanske det är mer normalt.
Verkar ju vara en slags automatsäkring som löser ut vid "Fast" - kanske har den blivit utmattad och löser ut för snabbt. Du skulle ju kunna testa att ersätta med en vanlig trög bilsäkring på 10A.
Ser ut som det sitter en röd fotpedal, antar att den är tänkt att manövrera befintlig Kuoyuh-brytare?
Kan ju tänkas att prylen som saknas var ett slags nyckelbrytare eller nödstopp (som då sitter i serie på samma sätt som fotbrytaren) och att tidigare ägaren haft sönder den vid allt för häftig lek.
EDIT: De där svarta "brytarna" verkar vara övertempskydd med fördröjd återställning.
Verkar ju vara en slags automatsäkring som löser ut vid "Fast" - kanske har den blivit utmattad och löser ut för snabbt. Du skulle ju kunna testa att ersätta med en vanlig trög bilsäkring på 10A.
Ser ut som det sitter en röd fotpedal, antar att den är tänkt att manövrera befintlig Kuoyuh-brytare?
Kan ju tänkas att prylen som saknas var ett slags nyckelbrytare eller nödstopp (som då sitter i serie på samma sätt som fotbrytaren) och att tidigare ägaren haft sönder den vid allt för häftig lek.
EDIT: De där svarta "brytarna" verkar vara övertempskydd med fördröjd återställning.
Vart tusan kan jag hitta något liknande http://www.aliexpress.com/item/100-KUOY ... _74_75,0_0 ifrån sverige eller europa?
Orkar inte vänta 3 veckor på beställning från aliexpress.
Orkar inte vänta 3 veckor på beställning från aliexpress.
Det kan jag så klart inte men jag får den känslan när jag försöker förstå hur allt är kopplat. Det ser ut ungefär så här:
_______ __________ _____ _____________ ______
|Batteri|--> |Fram/Back|-->|Pedal|-->|Fast/Stop/Slow|-->|Motor|
¯¯¯¯¯¯¯ ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯¯¯¯¯ ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯¯¯¯¯¯ _____
Men mellan Fast/Stop/Slow-knappen och motor sitter säkringen/brytaren eller vad det nu är | x x | Fast (Mellan dessa kontakter sitter "säkringen/brytaren")
| x x| Stop (Mellan dessa kontakter är kabelbrottet där jag misstänker att det skulle sitta en till )
| x__x| Slow
Jag antar att en kombination av två brytare eller vad det nu är bestämmer farten.
Edit: Argh!, formateringen blir fel när jag postar. Kanske provar att lägga upp lite mer bilder senare.
_______ __________ _____ _____________ ______
|Batteri|--> |Fram/Back|-->|Pedal|-->|Fast/Stop/Slow|-->|Motor|
¯¯¯¯¯¯¯ ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯¯¯¯¯ ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯¯¯¯¯¯ _____
Men mellan Fast/Stop/Slow-knappen och motor sitter säkringen/brytaren eller vad det nu är | x x | Fast (Mellan dessa kontakter sitter "säkringen/brytaren")
| x x| Stop (Mellan dessa kontakter är kabelbrottet där jag misstänker att det skulle sitta en till )
| x__x| Slow
Jag antar att en kombination av två brytare eller vad det nu är bestämmer farten.
Edit: Argh!, formateringen blir fel när jag postar. Kanske provar att lägga upp lite mer bilder senare.
Vad jag förstått så tycks det hela funka vid "slow" - korrekt?
Vilken av de båda befintliga "brytarna" är det som "klickar" (bryter) vid "fast" - är det den märkt 18A eller den märkt 7A?
Vilken av de båda befintliga "brytarna" är det som "klickar" (bryter) vid "fast" - är det den märkt 18A eller den märkt 7A?
På grabbens elbil hemma så finns det även ett ganska rejält lågohmigt motstånd för att bränna effekt i när man bromsar, kan det vara det som saknas?
Elsystemet verkar vara väldigt lika på dom flesta såna små barnbidrag/motorcyklar.
Det kopplas iaf. in parallellt över motorn när bromsen trycks ned och då släpper även matningen till motorn.
Elsystemet verkar vara väldigt lika på dom flesta såna små barnbidrag/motorcyklar.
Det kopplas iaf. in parallellt över motorn när bromsen trycks ned och då släpper även matningen till motorn.
Ok, ska försöka förklara lite mer utförligt senare när jag har tid. Men det är den stora 18A "brytaren" vid batteriet som bryter.
Det finns ingen broms på fyrhjulingen. En av kablarna är sönderbränd så jag antar att komponenten som saknas ska begränsa ström/spänning och att saknaden av den har gjort att att ena kablen brunnit.
Det finns ingen broms på fyrhjulingen. En av kablarna är sönderbränd så jag antar att komponenten som saknas ska begränsa ström/spänning och att saknaden av den har gjort att att ena kablen brunnit.
Någon som vet vart jag kan hitta något elschema på andra elbilar? Det borde ju gå att hitta någon som är byggd på ungefär samma sätt.