Ljudbrigadens småhögtalare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Ljudbrigadens småhögtalare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Rogerk8 har under ett antal veckor byggt småhögtalare (små högtalare - det kan vara en viss skillnad där) och det råkar jag också ha gjort, vilket jag antytt när jag ockuperat Rogerk8s tråd emellanåt.
Dock byggde jag inte mina högtalare för att Roger byggde sina men jag har onekligen fått inspiration att slutföra ett mångårigt projekt.

Det började med en tanke att fixa externa TV-högtalare till platt-TVn och för detta ändamål beställdes fyra enkla 3-tums Monacorhögtalare från Eluxon: MONACOR | SP-8/4SQ.
Lådan skulle vara en smal sak som skulle sitta i TV-bänken under TVn. Projektet rann dock ut i sanden, mycket för att lådan målades i någon svart färg som smetade av sig förskräckligt.
Sedan blev det faktiskt så att jag tiggde till mig lite lagom bra MDF från en av jobbets samarbetsparters och jag snickrade ihop en låda (utan baffel) för två slika bredbandselement i var låda. (undrar hur det är med impedanserna???? Jag borde ju skaffat 4-ohmselement och seriekopplat dem eftersom de flesta (alla) av mina förstärkare har 8-ohmsutgång).
Sedan såldes två av elementen, men det tog lång tid innan jag kom ihåg det :roll: .
I och med att Roger började på sitt bygge, tyckte jag det var tid att slutföra mitt. Jag sågade till fronter (baffalar) av 18mm furubräda, hålsågade, betsade och lackade och limmade på bafflarna. Jag använde bara lim för MDF har en äcklig förmåga att spricka isär när man skruvar/spikar i "ändträet".

Jag får leta upp bilder som tagits strax men först lite om designfilosofin.

Villigt erkänner jag att jag inte ägnat en sekund åt att mäta/beräkna/simulera. Här skjuter vi med avsågat hagelgevär från höften.
Lådorna är gjorda i 12mm MDF, ett i sig bra material men emellanåt helt hopplöst att jobba i då det spricker, krymper/sväller. Måtten är ungefär (HxBxD) 210x90x75, alltså en volym på 1,4 liter. Jag har inge kretsar för impedanskorrektion utan kör direkt.
Just har jag i den låda som är FÄRDIG anslutit elementen parallellt i tron att de var 8-ohmselement, men det får jag utreda närmare.

I ett senare kapitel kommer lite bilder.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Ljudbrigadens småhögtalare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu letar jag lite bilder ...

Jag börjar bakifrån (eller framifrån). Med idén att man med goda OCH billiga högtalarelement kan åstadkomma något bra byggde jag ett par mindre lådor med en mid/bas från Tangband och deras lilla 3/4" diskantskrika. Det lät ruggigt bra ska jag erkänna. Använde gratisprogram från Ljudia och HiFi-kit för att beräkna lådan. Högtalarna står nu hemma hos äldsta dottern. MDF med skinnöverdrag och ädelträbaffel.
TangBand-29.jpg
Sedan blev det en annan liten högtalare med ett HiVi-element (M4n eller något sådant). De skänktes till äldste sonen. Också en liten högtalare som lät förhållandevis bra. Man ska komma ihop att det är inte okomplicerat att göra välljudande småhögtalare. Vill man ha djupare bas får man dämpa högtalarna något grymt men därmed också få kraftigt sänkt känslighet varför 10W förstärkareffekt är som att nysa i ett bildäck. hONKEN (högtalarserien kallas fONKEN och bygger på Onken-recepetet men med Fostex bredbandselement) är byggd i 18mm furu.
fonken-16.jpg
Mest på skoj, TangBand- eller HiVi-elemet på hela 2" har fått plats i ett par avlagda damskor. Bevisar att ju mindre högtalare, destu klenare bas.
B2n-08.jpg
Innan det blir småhögtalare av dagens datum, mina större tvåvägare. Enligt en artikel ur AudioXpress med 8" HiVi-bas och Vifa ringradiator och 24dB delningsfilter för att inte elda diskanten. De här kräver lite (mer) effekt och är sällan spelade. Om jag får igång mina ryska monoblock åker de med till Jönköping om några veckor. Kan någon ana att jag gillar att gömma MDF innanför skinnlager och köra med en baffel i annat (finare) trä?
oo-2v-08.jpg

Så slutligen dagens skapelser. Byggdes för att göra slut på fyra (2 ...) bredbandare köpta billigt. Skulle ju passa bra som datorhögtalare eller så. Jag har ett annat par (bättre) högtalare - HiVi 3" samt två omgångar diskanter - billiga banddiskanter från Kian och några små bildiskanter.
IMG_6606.jpg
IMG_6607.jpg
IMG_6609.jpg
IMG_6678.jpg
Jag har satt små fötter på den ena högtalaren som är färdigmonetrad men inga bilder än. Eluxon meddelar att andra batchen av högtalare är på väg varför jag bör ha klart nästa vecka.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Medan jag väntar på Eluxon har jag börjat knåpa med något annat:
B3N_01.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Många gulliga kreationer där :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har egentligen ställt till det för mig, vilket antyds av formen på bafflen (baffeln på rikssvenska). Den är liksom inte cirkulär utan oval.
Jag köpte ett sådant där gjutformspapprör och delade det i två delar men tanken att bygga högtalarlådor av dem. Men så tyckte jag de blev för stora så med lite knixande och trixande lyckades jag dela den ena cylindern i tvådelar och göra ett snett sågsnitt. Baffeln ska sitta på den sneda sågytan så högtalarna pekar lite snett framåt.
Basen är ett tretums mid/bas HiVi-element. Magneten som inte syns är STOR. Diskanten är en billig banddiskant från Kian. Diskanten ska försänkas ner i baffeln och jag får nog såga/fräsa ut ett hål för den och undertill täcka med en plyfabit till. Kan nog bli bra. Kanske ...
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Oavsett ljudet så var det mycket snyggt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Fanns det inte något som hette Karlsson högtalare och var av ett oval snett gränssnitt?
Eller har jag blandat dem i betongen?
Japp Kolboxen va det!
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Det var verkligen snygga och intressanta byggen.
Själv är jag lite missnöjd med storleken på min blåtandshögtalare, den är lite stor. Å då kom iden att bygga nåt själv och sen fanera den i 70-tals stil men då ser jag ju dina lädersidor - inte dumma alls.
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Hej Lennart, kolla in Carlssons OD11. Det blir en slags inverterad kolbox.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

MDF har ju egenheten att svälla/krympa/krypa samt suga lim/färg och annat lite hursom och varsom. För att slippa sprickor och skit har jag valt att klä just med skinn. Det bruna skinnet är köpt för en billig penning från Birgits Stuv (lokala tygaffär) och det gröna är plockat från gammal skinnsoffa vi slaktade på St Ericssonhjälpen.
Slöjdetaljer har skinnslamsor billigt.

Gick loss på ovalerna igår med en bordssåg och justerade dem lite. Körde lite i jobbets slipmaskin men pappret är slitet och det luktar skogsbrand lång väg. Får stanna kvar efter jobbet nästa vecka och fixa det.
Jag är lite imponerad att hålen jag gjorde för basen har fispassning.
Skriv svar