Dock byggde jag inte mina högtalare för att Roger byggde sina men jag har onekligen fått inspiration att slutföra ett mångårigt projekt.
Det började med en tanke att fixa externa TV-högtalare till platt-TVn och för detta ändamål beställdes fyra enkla 3-tums Monacorhögtalare från Eluxon: MONACOR | SP-8/4SQ.
Lådan skulle vara en smal sak som skulle sitta i TV-bänken under TVn. Projektet rann dock ut i sanden, mycket för att lådan målades i någon svart färg som smetade av sig förskräckligt.
Sedan blev det faktiskt så att jag tiggde till mig lite lagom bra MDF från en av jobbets samarbetsparters och jag snickrade ihop en låda (utan baffel) för två slika bredbandselement i var låda. (undrar hur det är med impedanserna???? Jag borde ju skaffat 4-ohmselement och seriekopplat dem eftersom de flesta (alla) av mina förstärkare har 8-ohmsutgång).
Sedan såldes två av elementen, men det tog lång tid innan jag kom ihåg det

I och med att Roger började på sitt bygge, tyckte jag det var tid att slutföra mitt. Jag sågade till fronter (baffalar) av 18mm furubräda, hålsågade, betsade och lackade och limmade på bafflarna. Jag använde bara lim för MDF har en äcklig förmåga att spricka isär när man skruvar/spikar i "ändträet".
Jag får leta upp bilder som tagits strax men först lite om designfilosofin.
Villigt erkänner jag att jag inte ägnat en sekund åt att mäta/beräkna/simulera. Här skjuter vi med avsågat hagelgevär från höften.
Lådorna är gjorda i 12mm MDF, ett i sig bra material men emellanåt helt hopplöst att jobba i då det spricker, krymper/sväller. Måtten är ungefär (HxBxD) 210x90x75, alltså en volym på 1,4 liter. Jag har inge kretsar för impedanskorrektion utan kör direkt.
Just har jag i den låda som är FÄRDIG anslutit elementen parallellt i tron att de var 8-ohmselement, men det får jag utreda närmare.
I ett senare kapitel kommer lite bilder.