Byt samtliga elektrolyter i nätdelen, dessa är i 99% av fallen orsaken, resterande procent är att firmwaren har krashat eller att tcon kortet(LCD) och sustain korten(PLASMA) har kortat.
Det kan även vara en diod på sekundärsidan som kortslutit, om du har ett oscilloskop så kan du kolla hur spänningarna ser ut, om du ens har spänning, eller om du bara ser brus med korta pulser(kortsluten nätdel som försöker starta).
Ok börjar med elektrolyterna.
Fråga.var handlar jag enklast elkomponenterna butik/nätet??
Jag bor i Skåne så kanske någon vet någon bra återförsäljare i malmötrakten?
Har du kollat dom två vita effektmotstånden som sitter brevid varandra?
En av dom är ofta avbrott
Så har det varit på nästan alla Elge konstruktioner
Kvalitets problem ???????
Då pajade naturligtvis mitt instrument,men har iaf demonterat dessa 2 motstånd.men vad söka på när jag skall beställa på electro kit.dom som sitter är märkta 5W RO35J ??
effekten är ju 5W men resistans??
Kan jag lägga vad som helst(Tillfälligt) som ledning för att konstatera om jag får ut något från den sekundära delen??
Ha TV'n igång med något som skulle ge bild, typ någon TV-kanal (du hade ju ljud så det ska väl vara lätt löst), lys med en ficklampa emot där bilden *skulle vara*, och kolla noggrant där du lyser om där är någon bild. Kan vara otydligt om där är något, lys nära och kolla noga.
Är det "bara" bakgrundsbelysningen i TV'n som är kass, så kan du se bilden på så vis. Eller kanske rättare sagt, tecken på att där är någon bild.
Kollade du dom två motstånd på ditt gamla kort som jag gav dig tips om?
Kan du skriva modellbeteckning på TV-en. Du kan ha fel på T-Con modulen också.
Det finns ett lätt sätt att kolla det.
Ha så mörkt i rummet som möjligt,säng av tv-en,kolla noga om skärmen blinkar till vid start.
Gör den det då kan det vara fel på T-con.
Kolla löd fel på den nya nätdelen