Trådlös dataöverföring

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
J10

Trådlös dataöverföring

Inlägg av J10 »

Tjosan

Nu är det som såhär, va, att jag har lite data som skulle behöva överföras trådlöst ca 500m i fri sikt så enkelt och billigt som möjligt
Det handlar om 2 eller 3 bitar som ska överföras på under 1mS, det blir altså ungefär 200-350µS per bit
Det ska vara dubbelriktat så att båda ändar kan sända och ta emot, halv duplex räcker gott
Frekvensen spelar ingen större roll, helst någon licensfri frekvens men det är inte kritiskt
Det är tänkt att köras 2st kommunikationer parallellt inom samma område, i värsta fall sänds data samtidigt (högst osannolikt men inte omöjligt)
Sändningarna kommer att ske 2 och 2, altså 3 bitar i 2 omgångar med allt mellan 1min och 1mS och med mellan flera timmar och någon minuts mellanrum

Min första tanke var att skruva isär en walkie-talkie i stil med denna:
http://www.tradera.com/auction/aid_26018239 lagomt pris
Men då fick jag höra att dom inte brukar vara så frekvensstabila, speciellt inte mottagaren som tar emot signaler på ett ganska brett band
Plus att dom inte räcker 500m

Det billigaste PMR-radioparet jag har sett kostar 249:- på netonnet, men det kändes dumt att köpa PMR-radior för 500kr och slakta

Någon kanske vet om något som är billigare eller kan komma på någon enklare/bättre lösning?

Visst skulle det fungera att köra med kablar också men det är oerhört osmidigt och nöts om man ska lägga ut flera gånger
Vad det ska användas till är hemligt tills jag eventuellt blir klar :)
Soap
Kontakt:

Inlägg av Soap »

HIHI
Hemligt!

Då kan jag "avslöja" att du ska använda det till ett tidtagningssystem.
å det räcker väl att signalen räcker 402 meter, eller hur :D

Har själv varit med å utvecklat ett system, fast vi använde kabel.

Lycka till iaf.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

LPRS har trevliga och ganska billiga enheter, jag tänkar här på deras "easy Radio". De säljs av Acal här i sverige.

Men om vi utgår ifrån att du ska använda dom till ändamålet Soap anger och tror att det kan användas som "startknapp" lär du bli besviken. Att ha ett radiosystem som på det sätt kan användas i tidskritiska operationer OCH använda ordet "billigt" hör inte ihop.
J10

Inlägg av J10 »

Hmm... det är fortfarande hemligt, men ja, 402m räcker :) :) :)

Att köra med kablar är jätteosmidigt om man ska lägga ut och plocka ihop snabbt plus att det tar massa plats och är tungt

De där LPRS-doningarna såg väldigt trevliga ut och hade helt ok pris men acal har ju inga prisuppgifter på deras sida utan att man måste fråga

Min tanke var att helt plocka isär radiosändarna/mottagarna och ta bort allt som har med ljudet att göra så att man i stort sett har en signal direkt in till sändarkretsen, där kan det väl inte vara någon jättefördröjning?
Om inte annat så skulle det ju fungera att mäta fördröjningen som inte borde ändra på sig nämnvärt med tiden och kompensera för det i mjukvaran
Eller helt enkelt kalibrera det varje gång innan man placerar ut enheterna
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Jag hade nog låtit både sändare och mottagare räkna tid.
För att sedan sända över triggtiden som data via radiolänken.
För annars är nog risken stor för att någon störning kan sabotera totalt om
dem råkar komma i 'fel' ögonblick..
Problemet skulle 'kanske' isf vara att hålla sändare och mottagare i tidsmässigt i synk.

Kostruktionsmässigt blir det nog faktiskt ett snäpp enklare med kabel..
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Använd billig kabel som ni kan dumpa när polisen kommer... ;-)

//B1N4RY
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Ahaaa.. nu förstår jag varför trådlöst är så eftersträvansvärt :wink: :lol:
J10

Inlägg av J10 »

Det var det som var grejjen med att skicka 2 eller 3 bitar, att kunna skilja riktig data från störningar, egentligen är det bara 2st på/av signaler som ska skickas men det är lite väl känsligt kanske om man inte har balla sändare och mottagare

Men vad säger ni, går det att trimma dom där walkie-talkiesarna och få det tillräckligt bra eller ska jag skrota hela iden och leta rätt på kabel istället?

edit: trimma som i öka räckvidden på spiderman-walkiesarna eller plocka bort all ljudbehandling från PMR-radiosarna
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

easy-Radio sändare (ER400TS-02) ca:120:-
easy-Radio mottagare (ER400RS-02) ca: 260:-

Fördröjning i dataöverföring: ca: 19,3ms från start till start.
Stenmark
Kontakt:

Inlägg av Stenmark »

Om du ska skicka start/stop signalerna över radio så kommer du få stora problem att nå en bättre precision än 2-3 ms skulle jag tro. Men det kanske räcker om ni inte tänkt köra med oficiella tidkort utan bara få en ganska bra uppsakttning över hur snabbt bilarna kört.

Ska du köra radio med bättre än 1 ms tidtagning så tror jag du måste göra som någon sa och köra tidtagningen serparat på start och mål och använda radiolänken för att synka klockorna. Det känns som en mycket stabilare lösning.
Även om du kör med 3 bitar dvs 3ggr redundans så hjälper det ju föga om du får en störning som varar i 5 ms, då slår den ju ut alla kommunikation under den tiden.
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

ELFA

Inlägg av SvenPon »

AFR6374A
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ingen träffar....
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ingen träffar vadå ? Målet ? Tavlan ? :-)
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Tror att SvenPon tänkte på:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=3659.htm
Det finns biligare än dessa med bra mer prestanda.
http://www.rfsolutions.co.uk/
Skriv svar