Nu är det som såhär, va, att jag har lite data som skulle behöva överföras trådlöst ca 500m i fri sikt så enkelt och billigt som möjligt
Det handlar om 2 eller 3 bitar som ska överföras på under 1mS, det blir altså ungefär 200-350µS per bit
Det ska vara dubbelriktat så att båda ändar kan sända och ta emot, halv duplex räcker gott
Frekvensen spelar ingen större roll, helst någon licensfri frekvens men det är inte kritiskt
Det är tänkt att köras 2st kommunikationer parallellt inom samma område, i värsta fall sänds data samtidigt (högst osannolikt men inte omöjligt)
Sändningarna kommer att ske 2 och 2, altså 3 bitar i 2 omgångar med allt mellan 1min och 1mS och med mellan flera timmar och någon minuts mellanrum
Min första tanke var att skruva isär en walkie-talkie i stil med denna:
http://www.tradera.com/auction/aid_26018239 lagomt pris
Men då fick jag höra att dom inte brukar vara så frekvensstabila, speciellt inte mottagaren som tar emot signaler på ett ganska brett band
Plus att dom inte räcker 500m
Det billigaste PMR-radioparet jag har sett kostar 249:- på netonnet, men det kändes dumt att köpa PMR-radior för 500kr och slakta
Någon kanske vet om något som är billigare eller kan komma på någon enklare/bättre lösning?
Visst skulle det fungera att köra med kablar också men det är oerhört osmidigt och nöts om man ska lägga ut flera gånger
Vad det ska användas till är hemligt tills jag eventuellt blir klar